Gå til innhold

Jevn lyd i Winamp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner.. men hvordan i all verden skulle winamp skjønne om den sangen som skal spilles SKAL være lav, eller om den er for lav?

 

Det finnes derimot en rekke programmer for lydredigering som "normaliserer" lyden. Dvs. forsterker lyden opp så mye at den høyeste lyden gjennom hele sangen blir definert til 100% styrke. Dette vil selvfølgelig forringe en rekke sanger som SKAL være lave.

 

Det beste er nok å være kritisk til de plassene du laster ned sanger, og velge de med omhu. Eller om du ripper sanger selv: Sjekk innstillingene at sangen rippes digitalt og ikke "normaliseres" (til f.eks 95%) ved konvertering. Da får du orginal-styrken på sangene sånn de skal være.

Lenke til kommentar
Merk at jeg skrev lydredigeringsprogram. Noe winamp ikke er. Du må med andre ord redigere lydfilene dine.

 

så det da, men går det ikke ann og få plugin som du kan sette lyden til hvert enkel .mp3?? eller blander jeg med noe annet ??

 

uansett kan sjekke lydredigering og jeg ;)

Lenke til kommentar
gjør det til vane og "normalize"'e når du ripper musikk til PCn.

Husk at ikke alle sanger har et maxnivå lik 100%. Da vil det høres helt feil ut om de sangene som SKAL være lave normaliseres.

 

f.eks mye klassisk musikk har CD-spor med max-nivåer på langt under 100%. Da blir det helt rart om et spor med maxnivå på nesten 100% og et spor med maxnivå på 50% normaliseres til samme styrke.

 

Det beste er å IKKE normalisere. Da får man orgnial-nivået på sangen. Det er mye viktigere å sørge for at lyden taes opp digitalt (DAE) i stedet for analogt.

Lenke til kommentar
Det beste er å IKKE normalisere. Da får man orgnial-nivået på sangen. Det er mye viktigere å sørge for at lyden taes opp digitalt (DAE) i stedet for analogt.

 

Helt enig - jeg normalizer ALDRI når jeg ripper fra mine egne CD'er.

 

Kjører en Winamp-plugin (er på jobb - husker ikke navnet på den nå) som justerer volumet på MP3-filer 'annenstedsfra' siden det er så mye forskjellige løsninger ute og går når folk ripper, men når jeg spiller mine egne MP3'er bruker jeg den ikke.

 

Normalisering gjør vel ikke så mye skade på enkeltlåter, men når man skal høre et album i sammenheng f.eks. kan det være nesten katastrofalt.

Lenke til kommentar
Normalisering gjør vel ikke så mye skade på enkeltlåter, men når man skal høre et album i sammenheng f.eks. kan det være nesten katastrofalt.

Takk Gabriel, det var det jeg ville frem til.

 

Tenk deg å høre Pink floyd - dark side of the moon albumet sammenhengende. Låtene glir jo over i hverandre og da ville et plutselig nivåskifte vært katastrofalt for lytteopplevelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...