Gå til innhold

Har jeg kjøpt en brukt D300?


Anbefalte innlegg

Hei. I dag kjøpte jeg meg en splitter ny D300 hos japanphoto. Alt ser ut til å være i orden, men selv om kamereaet viser å ha tatt 222 bilder på battery info, er navnet på siste bilde DCS_3815.

 

Jeg vet da godt at jeg ikke har tatt mer enn 222 bilder i løpet av en liten time!

 

Hva er dette? Har jeg fått et brukt D300 forkledd som nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp! Den har tidligere vært brukt i en D70, men jeg ser ikke helt sammenhengen, da det er formatert og alt?

Hvis du formaterte kortet i D300 for å fjerne bildene fra D70-en, så er det stor sjanse at kameraet brukte siste bildenr på brikken (pluss en) som neste bildenummer. Det er ihvertfall slik min EOS 30D virker.

 

Tom

Lenke til kommentar
Har ikke engang tenkt over dette. Men høres egentlig ut som det er en logisk forklaring på det hele:)

Det er nokså sansynlig - det samme skjedde med meg.

 

Og ettersom jeg har to kameraer (som deg), så må jeg begynne å tenke nytt når jeg skal lagre bildene på PC. Kan bli mye nummererings-surr ellers.

 

Tom

Lenke til kommentar

Husk at på Nikon lagres det totale antallet eksponeringer i EXIF - denne telleren kan ikke nullstilles eller påvirkes av bruker, så det er bare å dra opp et bilde i en viewer som kan vise hele EXIF (som Irfanview eller Opanda), og sjekke "MakerNote".

 

Sett menyvalget "FileNo.Sequence" til "On", så nummereres bildene sekvensielt basert på kameraets teller, og påvirkes ikke av eventuelt lurium på minnekortet. Jeg har forøvrig minnekort som brukes om hverandre på D70 og D200, og der inneholder DCIM-katalogen en "100NCD70" og "101ND200", som er automatisk generert (mao. tviler jeg sterkt på Toms forklaring - D300'en ser ikke D70-katalogen på kortet).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jepp! Den har tidligere vært brukt i en D70, men jeg ser ikke helt sammenhengen, da det er formatert og alt?

Hvis du formaterte kortet i D300 for å fjerne bildene fra D70-en, så er det stor sjanse at kameraet brukte siste bildenr på brikken (pluss en) som neste bildenummer. Det er ihvertfall slik min EOS 30D virker.

 

Tom

 

nååh.. er nok en intern teller i kameraet.

Lenke til kommentar

Mildest talt merkelig. Jeg har aldri måttet gjøre noe sånt på de minnekortene jeg bruker på tvers av kameraer.

 

Den dagen jeg fikk min D200, tok jeg minnekortet ut av D70'n, og smatt det inn i D200'en. Da begynte telleren på DSC_0001, selv om D70 sto på DSC_5441. Det er absolutt ikke forbundet med problemer å bytte mellom de to.

 

Edit: Og noen må forklare hva i heite minnekortet har med saken å gjøre (jeg kan forstå at kameraet i noen tilfeller leser fra minnekortets filsystem hvilket filnummer det skal bruke, men det er kameraets sak). Minnekortet er en dum lagringsenhet med et filsystem (typisk FAT32?), og legger seg vel ikke opp i navngivningen av filer?? Det forekommer meg som helt absurd, og må i tilfelle dokumenteres.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det er vel en eller anen overivrig programmer som tror han har tenkt smart.

 

30D-en min oppførte seg akkurat som maronsen beskrev. Kameraet (som sikkert manglet et initiell start-nummer) tok det første ledige fra minnekortet. Måtte ta en masse krumspring for å få kameraet til i begynne med mappe 100 bilde 0001.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...