Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Heihei! Jeg planlegger å i sommer endelig kunne kjøpe meg ny datamaskin, og har i den anledning allerede begynt å planlegge litt. De få kravene jeg har til maskinen, er: - Må kunne kjøre en god del programmer samtidig uten problemer/heng. - Må også kunne kjøre nye (Call of Duty 4, Crysis) spill på et respektabelt nivå, altså med fancy-fin grafikk og lite/ingen heng. - Burde være en generelt "god" maskin i forholdsvis lang tid (3-4 år kanskje?), altså at komponentene er passende i forhold til hverandre, slik at det ikke blir noen flaskehalser i systemet. Komponenter jeg er på utkikk etter: Hovedkort Prosessor Skjermkort Minne Strømforsyning Kabinett Sluttpris bør ikke (men kan med et nødskrik) overstige 7000kr, bare så det er sagt. Jeg kan si at komponentene i handlevogna nå er delvis plukket ut på måfå (minus kabinettet), så føl gjerne for å endre helt og holdet på oppsettet. Jeg håper noen kan/vil/orker/gidder ta seg tid til å hjelpe meg her. Setter stor pris på alle innspill og poster. -Mads. Endringslogg: 23.02 - Endret tittel og la til litt innhold. 01.03 - Endret tittel i tråd med innspill. Endret 1. mars 2008 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Synes du bør bytte ut CPU'en, mot en av de nye, koster noen hundringsr mer, men er også verdt det...Q9450 er et godt valg, med 12 mb catche osv... deretter ville jeg byttet ut ram, eller du må nesten det , Geil er ikke det beste valget lenger, velg heller disse: https://prisguiden.no/product.php?productId=89910 Deretter ,må du jo ha vifte på Thermalright CPu-kjøleren, TRUE, da ville jeg anbefalt PAPST 12 cm 70 Cfum/19 db, eller hva det nå er....ihvertfall god vifte.. Du bør velge et 8800 GT, best når det kommer til pris/ytelse.... Og et annet hovedkort er vell å anbefale, hvis du absolutt vill ha P35, så velg Gigabyte sitt DQ6....kjempe kort sies det... Hvis ikke så har du Abit sitt X38 kort... Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 crysis med masse candy og uten lagg? jaja, kjøper du en gammel 14"LCD med 640x480 oppløsning burde det gå bra. dessverre har dagens pc'r litt problemer med crysis, og mange blir skuffet når ting ikke går på max. skjerm må du huske! ingen vits med fet pc hvis skjermen du har passer best ute i garasjen men skjermkortmessig anbefales 3870x2 fra ati Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 crysis med masse candy og uten lagg? jaja, kjøper du en gammel 14"LCD med 640x480 oppløsning burde det gå bra.dessverre har dagens pc'r litt problemer med crysis, og mange blir skuffet når ting ikke går på max. skjerm må du huske! ingen vits med fet pc hvis skjermen du har passer best ute i garasjen men skjermkortmessig anbefales 3870x2 fra ati Men jeg ville heller kjøpt en litt bedre CPU, nye penryen, og kjøpt et 8800 GT, eller 8800 GTS, tross alt....det er bedre kort Prist/ytelse i spill.... 3dmark ække alt vett... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Takker for tips, Lusken. Har nå gjort noen endringer i handlevogna. Var det forresten denne vifta du mente? Edit: Newman221: Jeg har en fin "Acer 22" W", så skjerm trenger jeg ikke (selv om denne nok sikkert ikke har de beste responstidene osv, uten at det gjør noe). Endret 20. februar 2008 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Takker for tips, Lusken. Har nå gjort noen endringer i handlevogna. Var det forresten denne vifta du mente? jah, den mente jeg du skulle kjøpe. Har nå fått min TRUE CPU-vifte jeg å, den som du har valgt. Men jeg får litt mer støy enn det du har... litt dumt, fordi jeg tror jeg er litt støy fanatiker...hehe.... Her er rangsstigen på Skjermkort fortiden. 1. ATI 3870 x2. 2 8800 GTS 512. 3. 8800 gt. altså under 3 lapper. sistnevnte er det beste når det kommer til pris/ytelse, så kommer 8800 gts og 3870x2. Så jeg ville heller kjøpt nVidia enn ATI (OG NEI, jeg er ingen fanboy av nVidia, men de er rett og slett bare bedre)... ihvertfall når det kommer til spill... Endret 20. februar 2008 av Lusken Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Også angående to skjermkort eller ikke tror jeg det fremdeles gjenstår å se hva jeg (og lommeboka ) føler for når tida er nær. Er det også forresten nok at hovedkortet støtter to skjermkort, eller er det noe mer som skal til for å kjøre crossfire? Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Også angående to skjermkort eller ikke tror jeg det fremdeles gjenstår å se hva jeg (og lommeboka ) føler for når tida er nær. Er det også forresten nok at hovedkortet støtter to skjermkort, eller er det noe mer som skal til for å kjøre crossfire? næh, en Crossfire BRO, som følger med skjermkorta.. men du kan jo kjøre 2 3850 i CF, crossfire... det er vist bra.. men det gjelder også litt med kompitablitet, CF, er enten driiit bra eller driit dårlig.. ville heller gått for 1 8800 GTS 512, det er vell det beste alternativet. det beste når det kommer til klokking....er det å... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 men det gjelder også litt med kompitablitet, CF, er enten driiit bra eller driit dårlig.. Det er jo også noe jeg i tilfelle trenger å se etter, et hovedkort med 45nm- og CF-støtte? ville heller gått for 1 8800 GTS 512, det er vell det beste alternativet.det beste når det kommer til klokking....er det å... Vi får se hva tiden bringer. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 men det gjelder også litt med kompitablitet, CF, er enten driiit bra eller driit dårlig.. Det er jo også noe jeg i tilfelle trenger å se etter, et hovedkort med 45nm- og CF-støtte? ville heller gått for 1 8800 GTS 512, det er vell det beste alternativet.det beste når det kommer til klokking....er det å... Vi får se hva tiden bringer. jah, vi får vell det... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 - Burde være en generelt "god" maskin i forholdsvis lang tid (3-4 år kanskje?), altså at komponentene er passende i forhold til hverandre, slik at det ikke blir noen flaskehalser i systemet. Om du kjøpte en maskin til 20000 eller 10000 kr for 3-4 år siden så vil jeg påstå at de to alternativene ville vært like utdaterte nå. Tenker du 3-4 år fremover i tida så vil nok det samme skje. Etter mine beregninger lønner det seg å bruke litt mindre penger per oppgradering og heller oppgradere oftere. 2 år er etter mine estimater optimalt kombinert med oppgraderinger for ca 5000 kr. Når jeg ser på handlelista ser jeg en del komponenter som virker litt unødvendig mye luksus. Hovedkortet kan f.eks erstattes av et som er ca like bra til halve prisen. (P35 brikkesett) Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Trenger du virkelig et kabinett til over to laken? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Simen1: Takker for gode råd. Som du sikkert har forstått er det just hva jeg trenger. Trenger du virkelig et kabinett til over to laken? Heh, nei, langt i fra. La oss nå bare huske på at dette fremdeles er en temmelig fiktiv handlekurv. Edit: Har per 01.03 revidert handlekurven veldig. Kommentarer og innspill settes stor pris på! -Mads. Edit 2: Den erfarne leser har vel forresten også fått med seg at jeg ikke har inkludert skjermkort? Vel, dette er en jungel for seg selv, så igjen, kom gjerne med forslag. Endret 1. mars 2008 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Med de spillene der trenger du et ganske kraftig skjermkort. Noen forslag i kostnadsmessig rekkefølge: Radeon HD 3850 512MB - 1200 kr Geforce 9600 GT 512MB - 1300 kr Radeon HD 3870 512MB - 1400 kr Geforce 8800 GT 512MB - 1500 kr Geforce 8800 GTS 512MB - 2100 kr Radeon HD 3870 X2 512MB - 2800 kr Alle disse har 256bit minnebuss og har ganske kraftige GPUer. Ytelse og pris står i stil til hverandre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Takker for forslag, Simen1. Et par andre ting jeg har fundert på: Hva bør minimumseffekten til strømforsyningen være? Jeg går ut i fra at min nåværende 400W ikke vil holde mål (samtidig som den ikke har kontakter til bl.a. skjermkort). Og finnes det noen bedre/billigere alternativ til minnet? Er det noen merker som er "bedre" enn andre, på noen måte? -Mads. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Minnet er ganske mye for pengene så det er et godt valg. Hvis du vil litt ned i pris på minnet kan du vurdere DDR2-800 (PC6400) brikker i samme størrelse. 400W er egentlig nok til veldig mye og du trenger bare overganger for å få riktig plugg til skjermkortet. Men på den andre siden så har kraftigere strømforsyninger blitt vesentlig billigere de siste årene. På forumet ser det ofte ut som det går litt sport i å ha flest mulig watt på strømforsyningene sine. Langt i fra alle som har f.eks 700W strømforsyning trenger noe i nærheten av det. Ser man i tester så tar gjerne meget bra PCer rundt 200-300 Watt fra stikkontakten (dvs. leverer 150-250W internt i PCen.) Antall watt som står skrevet på strømforsyninga er det den skal kunne levere inni PCen, ikke hva den trekker fra stikkontakten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Men er det ikke sånn at en får hva en betaler for, for å si det sånn? Jeg er bare redd for at en superbillig strømforsyning til 2-300 kroner plutselig skal ryke og dra med seg resten av systemet i døden. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei, her kommer jeg med et lite forslag. Handlevogn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Tusen takk for det, Intern. Er det veldige forskjeller på GeForce 9600GT og 8800GT? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Bare quoter det jeg skrev i en annen tråd, jeg. Test her, her og her. Sier ikke at det er bedre, men bruker mindre strøm, og koster mindre. Ytelsen blir nok ikke dårligere med nye drivere. Lite triks med 9600GT for å øke ytelsen finner du her. Og, bare hyggelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå