Habitats Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hei Jeg har lenge vært uten sub til anlegget mitt. Grunnen til dette er at min gamle ble ødelagt og har ikke orket å skaffe ny. Vet ikke hva jeg skal se etter osv. Men nylig så fikk jeg meg en cambridge 340r forsterker og tenkte at jeg skulle skaffe en sub også. Suben skal brukes sammen med 3 canton som jeg ikke kan navnet på. De er 10 år gamle, men det er nå lyd i dem. Pris: Hadde tenkt meg noe under 2 tusen. Men er fleksibel. Har dere noe tips om noen gode høytalere til en grei pris så spytt ut. Vil helst ha satelitter, grunnet plass. takker for svar //hab Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Hvis du kjøper litt kraftige gulvhøyttalere til fronter, så kan du bare sette receiveren til å mikse LFE kanalen inn i frontene. Har det slik på mitt 5.1 anlegg, noe som fungerer utmerket. Det kan bli litt tynt hvis anlegget står i et litt større rom da. PS.: Gratulerer med godt valg av receiver forresten. Endret 21. februar 2008 av Lefse Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Vel, har ikke plass til gulvhøytalere. Så må ha en sub og bruke sammen med satellittene mine. Så på disse: XTZ 99 w10.16 XTZ 99 w8.16 Føler at 10.16 blir litt overkill? PS. Det er takket være deg at jeg har denne receiveren Endret 21. februar 2008 av Habitats Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Var det jeg som overbeviste deg? Jaja, bare hyggelig å være til hjelp. Er du fornøyd med receiveren da? Jeg er storfornøyd med den. Forresten, mine CV VE-8 fornthøyttalere ta rikke opp stort mer plass til sammen enn det en gjennomsnittlig sub gjør. Nå går de ikke fullt så dypt som den suben, men de klarer greit ned mot 30 Hz i et litt større rom. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Det var deg ja, heh. Er fornøyd, men kunne tenkt meg en del andre ting på den, som convertering av digital/analog lyd osv. Men ellers er den bra. Saken er den at jeg har plass på den ene siden av tven. Til Sub. Men gulvhøytalere blir stående på stuebordet eller så blokkerer de utgangsdøra. Trangt om plassen her. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hva mener du med konvertering av digital\analog lyd, er jo det som er hele vitsen med en receiver, den gjør digital-lyd om til analog lyd og sender det til effektdelen. Hvis det er såpass trangt om plassen, så kan du kanskje ta en titt på CVHD-settene på Hifiklubben, så lovende ut det, suben til de settene selges separat, men sprenger budsjettet ditt da. Argon subbene på Hifiklubben får du til under 2000 Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Hmm, nå er jeg ikke helt med. Om jeg sender digital lyd inn i receiver så får jeg ikke den lyden ut via RCA og videre til en annen enhet. Som feks PC->Digital->Receiver->Analog->PC. Eller er jeg helt på jordet nå? Uansett. Har som sagt sett litt på XTZ 99 w10.16. Så skal jeg ha noe i den prisklassen så blir det den. Er Argon subene noe bra da? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Du har jo hodetelefon-utgangen på fronten, den sender ut analog lyd om receiveren tar inn digital-lyd, men jeg ser ikke helt hensikten med å konvertere lyden dobbelt opp. Jeg har ikke hørt Argon subbene, du må nesten bare stikke innom hifiklubben og høre på de. XTZ subbene er kjent for å være gode i forhold til prisen da. Endret 23. februar 2008 av Lefse Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Dobbelt opp? Nå er jeg ikke helt med. Er det en annen måte å gjøre det på? Saken er den at jeg har 5 enheter som sender lyd inn, pluss at jeg vil ha 2 ut kilder. Høyttalere og direkte til PCen. Har riktignok litt problemer med dette. Fikk det til før, men nå får jeg ikke noe lyd på PCen lenger. Bruker RCA ut. De fleste inngangene er også RCA. Endret 23. februar 2008 av Habitats Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Har riktignok litt problemer med dette. Fikk det til før, men nå får jeg ikke noe lyd på PCen lenger. Bruker RCA ut. De fleste inngangene er også RCA. Fant ut av det. Var visst PCen som var kjernen. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hva mente du egentlig med lyd til PCen? Mener du å sende lyd fra en lydkilde og inn på PCen, eller å ha PCen som en lydkilde? Er mulig å koble til 7 lydkilder faktisk. På digital-delen er det en lydutgang, også har du tape-loop eller no sånt, regner med du kan sende lyden gjennom receiveren med den. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Nå har jeg det slik: HTCP,xbox,wii,TV,PS2->Receiver->Høytalere,HovedPC Er ikke sikker på hva jeg mente selv i stad med digital osv. Men alt fungerer hvertfal nå, heh. Trenger bare sub! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Bra du fikk det til. Angående sub, så velger du nok ikke feil med en XTZ sub, men anbefaler at du prøvespiller den før du kjøper. Enten i butikk eller hos noen du kjenner som har tilsvarende. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Så vidt jeg vet så distribueres XTZ kun over nett? Et spørsmål til. Har z-5500 til PCen. Hvordan er dette anlegget i forhold til et stereo anlegg til 3-4 lapper? Er det stor forskjell? Jeg syntes z-5500 spiller mer enn bra nok Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Jeg hadde Z-5500, etter det så kjøpte jeg CV VE-8 som jeg har til fornter nå, og en Cambridge P500 effektforsterker på 2x65 watt. Dette anlegget knuste Z-5500 på alt, bedre lydkvalitet, MYE bedre bass, og mye bedre dynamikk. Bassen på Z-5500 var som ei lefse i forhold. Forsterkeren var oppgitt til 15 watt mindre enn det Z-5500 har av realistisk effekt, men i praksis så var Cambridge-forsterkeren mye mer strømsterk enn forsterkeren i Z-5500. Anlegget jeg har nå, kan ikke sammenlignes med Z-5500 engang, da det stiller i en helt annen klasse. Endret 24. februar 2008 av Lefse Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Hmm, kanskje jeg rett å slett bare skal kjøpe meg et par CV VE-8F høytalere, og gi faen i bass. Hva syntes du om det? Er bare så kjipt at jeg ikke aner hvor bra mine nåværende høyttalere er. Har kun z-5500 å måle opp mot, og uten bass funker det dårlig. Jeg mener at satellittene kostet en del i sin tid. edit: Etter litt leting i kvitteringer så viser det seg at jeg har Canton CX. Eneste forskjellen er at jeg ikke har den senteren, men en vanlig satellitt. Så hva tror du? 2stk CV VE-8F eller en enkeltstående sub. Endret 23. februar 2008 av Habitats Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Altså, du må ikke dømme VE-8 etter størrelsen, de kan fylle en middels stue med drønnende dypbass, faktisk. Jeg bruker ikke som sagt ikke sub i mitt oppsett, og jeg savner ikke sub heller, frontene gir plenty med dypbass og dynamikk til filmbruk. Det er ikke for ingenting at basselementet har rødt kantoppheng på VE-8, det er en fullblods Cerwin Vega, tro meg. Skal du bruke VE-8 som fronter, så anbefaler jeg deg å kjøpe en VE-5C til senter etterhvert, da den er mer lik på lyden enn den du har, vil tro den er generelt bedre også. Jeg er svært fornøyd med den senteren, masse detaljer og fyldig lyd, som får dialogen tydelig frem i filmer. Endret 24. februar 2008 av Lefse Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Ja, det frister virkelig å kjøpe de nå + en senter. Men det er plassen som er problemet. Rommet har en litt rar form. Sitter man i salongen så må man vri hodet 90* for å se TVen. Så TV bordet snus en 30-40* hver gang har besøk. Og skal jeg ha gulvhøyttalere da så må jeg flytte de etter. Derfor passer det så bra med satellitter, for de står på selve TV bordet. En sub hadde da passet bra ettersom hode gir blanke f*** i hvilken retning bassen kommer fra. Har du noe peiling på det tekniske? Hadde vært interessant å målt Canton CX satellittene mine opp mot CV. Ble mye snakking her , takker for svar. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Du kan jo stikke innom nærmeste Hifiklubben butikk og be de koble opp et par VE-8 på en 340r, så får du hørt hvordan det spiller, vli tro det spiller bedre enn de satelittene. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Nei, så vanskelig trodde jeg ikke dette skulle bli... heh. Får nok ta turen inn til Oslo å titte/prøvelytte litt som du sier. Så vidt jeg vet har de vel HiFi der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå