Gå til innhold

Yamaha 15/20 hk, hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er nok "bare" og bytte noen deler i bensintilførselen, disse delene kan være:

-forgasser/ evnt. enkeltdyser

-fjerne evnt. plombe

-kamaksel

Det er vertfall de delene man som oftest må bytte for og trimme 4-t

ok, med andre ord et par kostbare komponenter, er vel kansje like greit å kjøpe 20hk motoren da, så slipper man å spekulere på hvordan det gjøres:)hehe

Lenke til kommentar
Det er nok "bare" og bytte noen deler i bensintilførselen, disse delene kan være:

-forgasser/ evnt. enkeltdyser

-fjerne evnt. plombe

-kamaksel

Det er vertfall de delene man som oftest må bytte for og trimme 4-t

ok, med andre ord et par kostbare komponenter, er vel kansje like greit å kjøpe 20hk motoren da, så slipper man å spekulere på hvordan det gjøres:)hehe

Eneste dyre der er Kamakslingen.

Men nye Yamaha 4-takt er det vel elektronisk innsprøyting på?

Hvis det er tilfelle trenger du en "chiping", er ikke sikkert kamakslingen trengs å byttes ;)

Lenke til kommentar
Forskjellen på 15 og 20hk. er utrolig liten.

Hvis du skal ha en av dem ville jeg gått for 15. Ellers burde du slå til med en 25 hk.

GLEM 20 HESTER!!!

 

På en liten båt som den jeg har så er nok forskjellen ganske stor, spesielt når jeg har andre med.. Grunnen til at jeg lurte på dette er for at jeg skal bruke båten i en innsjø med 20hk begrensing på motorstørrelse, dermed tenkte jeg som så at det kunne være greit å gå for 15hk'en om den enkelt kunne tunes til 20:) Da hadde jeg fort spart noen lapper siden det er "samme" motor:)

Lenke til kommentar
Det er nok "bare" og bytte noen deler i bensintilførselen, disse delene kan være:

-forgasser/ evnt. enkeltdyser

-fjerne evnt. plombe

-kamaksel

Det er vertfall de delene man som oftest må bytte for og trimme 4-t

ok, med andre ord et par kostbare komponenter, er vel kansje like greit å kjøpe 20hk motoren da, så slipper man å spekulere på hvordan det gjøres:)hehe

Eneste dyre der er Kamakslingen.

Men nye Yamaha 4-takt er det vel elektronisk innsprøyting på?

Hvis det er tilfelle trenger du en "chiping", er ikke sikkert kamakslingen trengs å byttes ;)

Er forgasser på 15/20hk'en

Lenke til kommentar
Er ikke sikker, men har hørt av en kompis at det ikke er mye forskjell, og at 15HK kan trimmes. :thumbup: Du kan spørre i forretningen der du kjøper motoren :)

 

Trodde 15hk`n til Yamaha "bare" var en 9.9hk med større forgasser(sikkert pluss litt annet da), men de har vel kanskje endra byggemåte?

det var samme på tidligere modeller, nå er 15 å 20hk lik

Lenke til kommentar
Forskjellen på 15 og 20hk. er utrolig liten.

Hvis du skal ha en av dem ville jeg gått for 15. Ellers burde du slå til med en 25 hk.

GLEM 20 HESTER!!!

Vi har en 15 fot båt med 15 hk, og den er slik at den akkurat ikke planer (det skjer noen ganger når jeg kjører med vinden). Hadde den hatt 5 hk mer så hadde det gjordt stor forskjell. Du kan ikke si noe om at 20 hk er dumt så lenge du ikke har inngående kunnskap om båten hans :innocent:

Lenke til kommentar
på min båt(gh11) er det absolutt forskjell mellom 20 og 15hk!

 

Det jeg testa med var riktignok totakt, men 20hk var vesentlig "sterkere".. Gikk ikke mye fortere, men dro mye lettere i plan :)

 

Der sa du det :) Som du sier, er ikke mye forskjell i fart mellom 15hk og 20hk, men 20hken er vesentlig sterkere og vil dra lettere i plan :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hvis du bytter forgasseren, å trimmer en 15 hester vil du få nok så nøyaktig 20 hester,.,., og hvis du trimmer en 20 hester...vil den ikke nå helt opp i 25 hester...tipper kansje 22-23....å når forsjellen i prisen på 15 og 20 hester er såpas stor,.,., så ville jeg kjøpt 15 hester

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...