Gå til innhold

jeg trenger råd ang. valg av brannmuroperativsystem.

stoffix

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å bruke en datamaskin som router, og trenger litt hjelp til valg av ferdig operativsystem.

Jeg har sett litt på både smoothwall, og monowall, men jeg vet ikke hvilken av disse jeg bør velge, eller om jeg bør velge en annen.

Jeg er litt vandt til å modifisere konfigurasjonsfiler, men jeg er ikke den eneste som blir å administrere denne routeren, så det er

ikke en gunstig løsning med tanke på andre administratorer.

Jeg skal sette opp packetshaping med regelbasert pakkeprioritering, og båndbreddetildeling, i allefall om det er mulig, noe jeg

regner med at det er. (Vi er flere som blir å bruke bittorrent, så målet er å ha en *smart* båndbreddetildeling.)

Om det er støtte for dyndns.org innebygget i routeren, så hadde det vært topp, for det er det i trådløsrouteren jeg bruker nå.

nåværende trådløsrouter blir jeg nok å sette i AP modus.

Maskinvaren som skal brukes er ikke så veldig kraftig. Det er snakk om en Pentium2 på 333MHz, med enten 128 eller 160MB ram.

Konfigureringen regner jeg med at jeg vil mestre selv, så lenge det ikke er snakk om BSD + ekstra programvare, det tror jeg blir

litt mye på en gang, selv om jeg har begynt litt med archlinux.

Så, smoothwall, monowall, eller noe annet?

Mvh.

Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Mitt svar var ene og alene basert på min opplevelse. Jeg er fornøyd med monowall, derfor anbefalte jeg det :) Har aldri brukt pfsense eller smoothwall men de er sikkert bra de også.

Lenke til kommentar

Min erfaring med monowall ble ikke fullt så fornøyelig.

jeg fikk aldri kontakt med routeren når jeg hadde monowall på den :/

Nå har jeg installert pfsense (som er basert på monowall) og sitter igjen med en blandet følelse.

Det er ikke det at det ikke virker, eller at jeg hadde problemer med å få det til å virke, men jeg

sitter igjen med et verktøy som er så avansert at jeg må lære meg å bruke det.

Det var egentlig ikke noe slikt jeg var ute etter, eller kanskje det var det, uten at jeg vet det,

men nå må jeg i allefall først lære meg å forwarde noen porter, og så får trafficshaper-trollmannen ( :p )

duge inntil videre.

Uansett, takk for tips og råd, begge to. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...