Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboer klager på lydnivået mitt!

son

Anbefalte innlegg

Det er ingen menneskerett å få arrangere fester i sin leilighet. Du skriver at dere på fest nr.2 holdt på "utover natta". I husordensreglene hos oss står det at det skal være stille mellom 23-06. Og beklager, da du er dum nok til ikke å dempe dere/avslutte når naboen kommer på natta å klager så ber du om trøbbel. Politiet har vel en responstid på 1-2 timer på slike saker så regner nok med at festen har holdt på en stund.

Vet at det er strengere i et borettslag enn f.eks. et sameie. Er langt lettere å få noen hivd ut i et borettslag fordi man i teorien egentlig "leier" leiligheten.

Legg ut nabovarsel et par dager i forveien så folk har mulighet til å si sin mening om saken (evnt. stikke på hytta), og ha brevet liggende i entreen til politiet kommer så viser du i hvert fall at du har prøvd å bry deg. Og hold det i hvert fall uansett ikke gående lenger enn 0100 (bare starte litt tidligere.....)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de som har valgt å bo midt i byen må man regne med litt fest og bråk innimellom. Antageligvis derfor du bor sånn selv å. Hører ikke noe annet enn vaskemaskinen til naboen under. Bor øverst heldigvis :) Hører ikke så ofte på høy musikk utenom på dagtid når jeg har fri. Og i hælja er det masse fester overalt uansett, så da er det ikke noe problem å spille høyt fram til 12 - 1 tida.

Lenke til kommentar
For de som har valgt å bo midt i byen må man regne med litt fest og bråk innimellom. Antageligvis derfor du bor sånn selv å. Hører ikke noe annet enn vaskemaskinen til naboen under. Bor øverst heldigvis :) Hører ikke så ofte på høy musikk utenom på dagtid når jeg har fri. Og i hælja er det masse fester overalt uansett, så da er det ikke noe problem å spille høyt fram til 12 - 1 tida.

når jeg leser sånt er jeg glad for at jeg bor i enebolig ja!

Noen som hvet hvordan dette fungerer i praksis med naboene 5 meter fra?

Ok, normal folkeskikk og oppførsel kombinert med folkevet og logisk tankegang, men man eier da både huset og eiendommen?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en sånn nabo som det virket som var ute etter å ta meg. Selv da jeg hadde ett vennepar på besøk og vi satt på verandaen og grillet og pratet en fin sommerkveld, fikk jeg klager. Jeg vedder på hun satt på sin egen veranda og lyttet!

Det endte med at jeg flyttet til slutt. Alt jeg gjorde var galt. Til og med hvor jeg satt sykkelen min. (Satt den for opplysning på min veranda)

Lenke til kommentar

off, jeg husker når en kompis og dama hans fikk låne leiligheten til mormoren dems i noen måneder. Alle festene vi hadde der måtte ende klokka 11 fordi da skulle alt være stille. Glad jeg bor i enmansbolig, nå bor jeg sammen med foreldrene mine da, så er ikke så ofte jeg har fest. Men når jeg først er aleine hjemme er lydbruken ganske høy. Høres jo fra utsiden av huset også, men ikke så høyt, ikke fått noen klager osv ihvertfall.

Lenke til kommentar

For de som har valgt å bo i et borettslag eller sameie med vedtekter som sier at det skal være stille kl 23, må regne med å få kjeft dersom man fester og lager bråk til langt på natt.

Lenke til kommentar

Vi får klager for :

1: Vi har ved 3 anledninger malt vegger og tak i leiligheten, og han som bor over oss klagde på at det luktet maling oppe hos han og at vi måtte lufte ut ( vinduene hos oss sto på vidt gap i januar/februar og vi hadde 14 grader innendørstemperatur)

2: Hunden min bjeffer visst i 2 minutter når hybelboeren vår drar på jobb. Av og til er han som bor over oss hjemme på denne tiden (han begynner vanligvis på jobb før meg) Han har da overfor en tredje beboer uttrykkt sterkt misnøye over at han de få gangene han begynner senere på jobb våkner av dette klokken kvart over 8.

3. Vi har bodd i leiligheten i ett år, og kan telle på en hånd antall ganger vi har hatt fest. Alikevel har han igjen overfor en tredje beboer uttrykkt sterk misnøye over festbråk (en fest i påsken 07, 2 i jula 07 og en i februar 08)

Han har uttrykkt så sterk misnøye at den tredje beboeren betrodde meg at vi kunne vente oss en skriftlig klage snart, fordi han som bor over oss "er så forbannet" Må nevnes at den tredje beboeren (som bor under oss) påsto hardnakket at han ikke hørte noenting , hverken av oss eller bikkja mi.

Det er ikke alltid den som klager mest, har mest å klage på

Vi hører han som bor ovenfor når han støvsuger hver søndag kveld. Vi hører hver gang han GÅR oppe hos seg. Vi hører musikken han spiller fra fredag ettermiddag, til søndag kveld (kun avbrutt av at han slår den av når han selv skal sove) Og han har pusset opp i ett år. På søndag fant han det for godt å banke ut en mur oppe hos seg med hammer. Det var første gang vi klagde . Sendte en sms og fikk til svar at han bare skulle holde på en liten stund til, for han ikke fikk til å gjøre slik i ukedagene.

Fyren har aldri vasket trappen i løpet av ett år . Han har derimot klagd på at det lukta grønnsåpe i gangen en gang jeg hadde vaska den (WTF?!)

Noen eier ikke skamvett. Jeg får meg ny valp på torsdag. Hvis fyren sier ett klagende ord om dette skal jeg klikke baklengs på han så han aldri tør å se på meg igjen. Siden vi aldri har klaget på musikken han spiller hele helgene har vi en del oppbygd frustrasjon, som ikke akkurat forsvinner av hans baksnakking..

Lenke til kommentar

Det er tydelig at du er til bry for han som bor over deg, og han regner seg nok selv som en rolig kar som kun har fått én klage gjennom hele tiden han har bodd der. Så lenge dere ikke er i stand til å si fra at han gjør ting dere er nødt til å akseptere på samme måte som han må akseptere noe av det dere gjør, vil han nok aldri forstå hvordan dere har det. Trikset er dialog ;)

Lenke til kommentar

Det er tydelig at han er en klagete sytekopp som aller helst burde bo i enebolig (eller på finnmarksvidda)

Problemet mitt er at jeg hater å klage (om jeg kjøper noe på butikken som går i stykker alt for fort, vil jeg ikke klage på det uansett )

Jeg er konfliktsky. Bråket fra naboen hadde ikke plaget meg hvis det ikke var for at han "baksnakker" oss og klager på ting som han ikke burde klage på. Ingen kan nekte oss å male stua vår når det trengs, så å klage på noe slikt er bare usaklig.

Men det er klart, en konfrontasjon kommer før eller senere. Jo før jo bedre, for tar det for lang tid eksploderer jeg :blush:

Lenke til kommentar
Det er tydelig at han er en klagete sytekopp som aller helst burde bo i enebolig (eller på finnmarksvidda)

Problemet mitt er at jeg hater å klage (om jeg kjøper noe på butikken som går i stykker alt for fort, vil jeg ikke klage på det uansett )

Jeg er konfliktsky. Bråket fra naboen hadde ikke plaget meg hvis det ikke var for at han "baksnakker" oss og klager på ting som han ikke burde klage på. Ingen kan nekte oss å male stua vår når det trengs, så å klage på noe slikt er bare usaklig.

Men det er klart, en konfrontasjon kommer før eller senere. Jo før jo bedre, for tar det for lang tid eksploderer jeg :blush:

Eg forstår veldig godt hva du mener, og ofte er eg lik selv. MEN, du må se problemet i fra en annen synsvinkel her. Dersom du ser det i fra hans side, som klager hver gang noe dere gjøre plager han, så fremstår jo han selv som en engel da dere aldri klager på når noe han gjør plager dere. Med andre ord, dersom dere ikke klager til naboen og gjør han oppmerksom på det så kan du heller ikke klage i ettertid.

Og å samle opp mange små "problemer"/klager og ta alt på en gang blir heller ikke rettferdig ovenfor naboen. Ta en ting om gangen, gjerne ofte, og få det unnagjort. Det er jo langt i fra sikkert at han vet at det plager dere, men han vet bare at det dere gjør plager han.

Dette ble litt tåpelig skrevet, men eg håper dere forstår.

Lenke til kommentar

Forstår, men det er så "ekkelt " å si : hei, den musikken du spiller hver dag høres veldig godt nede hos oss"

og "er det ikke din tur å vaske trappa i år"

Det blir på en måte så ubehagelig når det blir på det viset der. Han har ikke hatt fest da, så han synes sikkert at han er en engel som "bare" spiller musikk på kveldene og hele helgene..

Lenke til kommentar

Da tar du det opp med han på en måte som gjør det hele til en naturlig sak. Det med trappa er jo grei skuring, si at du og naboen under skal til å lage ei liste/en avtale om hvem som vasker hva og når av fellesarealet. Musikken er jo alltid litt verre, men det er nå bare å sende en sms i ny og ne når det er plagsomt?

Lenke til kommentar
Da tar du det opp med han på en måte som gjør det hele til en naturlig sak. Det med trappa er jo grei skuring, si at du og naboen under skal til å lage ei liste/en avtale om hvem som vasker hva og når av fellesarealet. Musikken er jo alltid litt verre, men det er nå bare å sende en sms i ny og ne når det er plagsomt?

Det er jo i og for seg ikke plagsomt, siden vi vet at vi bor i ett hus sammen med andre mennesker, og ikke forventer at det skal være musestille hele tiden. Det blir først "plagsomt" når denne personen klager på at vi har malt stua, kjøkkenet og gangen vår i vinter (Pga malinglukt), at det lukter grønnsåpe i gangen når jeg har vasket, at det "bråker" når jeg har fest en sjelden gang (under 5 ganger på ett år) og at bikkja mi bjeffer i 2 min hver dag når jeg er på jobb fordi hun hører hybelboeren som låser seg ut for å dra på skolen)

Lenke til kommentar

Hmmm.....dette får meg til å innse at jeg selv har vært meget heldig med mine naboer. De fleste er i alderen 20-30 virker det som og den ene gangen jeg har hørt noe til fest var da dem rett ved siden av hadde fest, men da hadde dem på forhånd gitt beskjed. I tillegg så ba dem meg også om ikke å være redd for å gi beskjed dersom det ble for høyt. Meget hyggelig synes jeg og kunne derfor være forberedt på litt lyd den kvelden. Jeg var også litt mer tolerant ettersom dem ga et slikt godt inntrykk og jeg visste at dem virkelig brydde seg. Nå skal det sies at det var ikke noe bråk å høre og dem sluttet i ett-tiden.

Hadde dem ikke gitt beskjed så kunne det nok være litt annerledes dersom jeg hadde planlagt å ha en avslappet lese-bok-og-drikke-te-aften :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Bumper denne litt..

L_C: Lurer på om du har klaget på han karen over deg? Er også konfliktsky kjenner jeg, nå har naboene over gått hardt og dunket i ting en stund og jeg finner faen ikke på hva jeg skal si til de.. Så lurer på om du fant noe å si til han over?

Andre er jo også velkommen til å svare, vil helst ha noe saklig å si til mine forhatte naboer (som ikke klager når jeg har vorspiel i helgene, kanskje annenhver mnd), men jeg tar alltid hensyn til volum og jeg hører ofte TVen og oldtidsringelyden på fasttelefonen de sikkert har med seg fra Polen). De har bodd her kortere enn meg, men de var ikke så bråkete før rundt mai. Trodde kanskje de kom til å gi seg fort og sa derfor ingenting, så nå er det litt vanskeligere for de har jo holdt på en stund og tenker vel ikke på det.

Edit, jaja, gikk nå endelig opp og spurte om de kunne gå litt mykere, de mente de ikke hadde løpt og forsto visst ikke hva som var problemet, men skulle nå prøve å være stille. Håper det blir bra nå, hehe :p (Edit igjen, må bare legge til han her, er så fornøyd med meg selv nå: :w00t:)

Endret av knetrom
Lenke til kommentar
Hei, jeg er visst en bråkete nabo.. til tider. Jeg har en leilighet i et boretslag. Flytta inn for 3mnd sia og jeg har hatt 2 fester siden det. Første fest kom naboen og da ba jeg alle gå, det var på en mandag og klokka var ett så det var min skyld.

Men sist fest nå på lørdag festa vi til ganske sent på natta men tingen er at vi ikke hadde det så veldig høyt. Naboen kom og klagde og var illsint, så ringte hun politiet. 3 politimenn kom og hadde stått utafor en stund for å høre hvor høyt vi hadde det. Da de banka på sa de at de var enige at lydnivået vårt ikke var så veldig høyt og at vi hadde kjipe naboer, så dro de.

Det er nok ganske lytt her, men vi har det ikke så veldig høyt, og andre fest på 3mnd? cmon! jeg prøver å ikke ha så mange fester hos meg, men en gang i blant må være lov!

Nå har jeg hørt at 2 naboer vil skrive en skriftlig klage på meg til styret, og styreleder hater meg. Jeg har hørt at det er veldig vanskelig å bli kasta ut og måtte tvangsselge egentlig, stemmer det? Noen som vet om hva som skal til for at det skal skje?

Takk for alle svar!

Hater folk som ikke kan banke på og spørre om du kunne ha skrudd ned musikken :)

typpisk norsk ikke klare og ordne opp i en dritt selv!!!

Lenke til kommentar

Det enkleste er egentlig å på ettermiddagen en helt vanlig dag, banke på hos naboen, og bare snakke helt normalt og be ham/hun ta kontakt direkte hvis de syns noe er for høyt e.l. Er viktig å ha et greit forhold til naboene sine i et borettslag med naboer på alle kanter. Og istedet for at de skal gå rundt og bitche til hverandre uten å snakke med deg, snakker du direkte med dem. Det kan ta brodden av ethvert surt naboskap der naboer ikke kjenner hverandre. Når de føler de "kjenner deg" litt, slakker de kanskje ned på den sure tonen også.

Vaktmesteren i bygget her fortalte at de hadde ei dame borti gangen her som var helt jævlig å klage på naboene sine, hun gikk rundt i gangen for å lytte etter musikk e.l. og sendte klager i hytt og pine. Styret brydde seg ikke om henne, men hun ble etterhvert så plagsom at borettslaget rett og slett ba henne flytte. Hun ringte vel politiet et par tre ganger i uka. Sånne folk har ingenting i et borettslag å gjøre, akkurat som at folk som ser på film på surroundanlegget med max bass kl 03 på natta ikke har noe i et borettslag å gjøre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
(...)

Når jeg hører slikt blir jeg provosert! Nå som du snart skal flytte ut har vel ikke tanken på hevn streifet deg? :devil:

Om du ikke har, så kjenner du helt sikkert noen med et rimelig kraftig anlegg. Mer trenger jeg vel ikke si.

Lenke til kommentar

Dialog er en god ting, men en avtale som innebærer at det først og fremst er opp til naboer å si fra, blir litt urimelig. Først og fremst skal man ta hensyn, ikke skru alt opp til 11 og flytte ansvaret til den plagede. Det er ikke alle som har like lett for å klage (de færreste synes vel egentlig det er noe trivelig å måtte klage, særlig midt på natta), uten at de av den grunn fortjener å leve med bråk. Man kan eksperimentere seg frem til et lydnivå som er til å leve med, og det kan være en del å hente på å plassere høyttalere riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...