Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboer klager på lydnivået mitt!

son

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er visst en bråkete nabo.. til tider. Jeg har en leilighet i et boretslag. Flytta inn for 3mnd sia og jeg har hatt 2 fester siden det. Første fest kom naboen og da ba jeg alle gå, det var på en mandag og klokka var ett så det var min skyld.

Men sist fest nå på lørdag festa vi til ganske sent på natta men tingen er at vi ikke hadde det så veldig høyt. Naboen kom og klagde og var illsint, så ringte hun politiet. 3 politimenn kom og hadde stått utafor en stund for å høre hvor høyt vi hadde det. Da de banka på sa de at de var enige at lydnivået vårt ikke var så veldig høyt og at vi hadde kjipe naboer, så dro de.

Det er nok ganske lytt her, men vi har det ikke så veldig høyt, og andre fest på 3mnd? cmon! jeg prøver å ikke ha så mange fester hos meg, men en gang i blant må være lov!

Nå har jeg hørt at 2 naboer vil skrive en skriftlig klage på meg til styret, og styreleder hater meg. Jeg har hørt at det er veldig vanskelig å bli kasta ut og måtte tvangsselge egentlig, stemmer det? Noen som vet om hva som skal til for at det skal skje?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

Det virker som de er bestemt på forhånd at de skal være vanskelige med deg. Prøv å prat med styrelederen du, selv om han/hun hater deg.

Lenke til kommentar

Jeg er redd du har pådratt deg ett "bråkmaker" stempel med den første festen din. Mandag kl 1 på natta er riimelig drøyt (eller natt til mandag, uansett). Jeg vil tro boretslaget har gjort seg opp en mening om deg med en gang dette skjedde.

At politiet kom og var enige med deg om at det ikke var spesiellt bråkete på fest nr 2 er bare med å underbygge antagelsen min vil jeg si.

Du bør i alle fall få en mulighet til å forsvare deg forran styret (om det går så langt) og da kan du jo si at første fest var en engangsforseelse fra din side. Hvis naboen din som klager nevner fest nr2. kan du jo bare si at 3 politimenn ikke mente at dere var spesiellt høylytte...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg bor selv i ett felleseiehus med 3 leiligheter. Alle leilighetene eies av gutter på samme alder (25-28)

Jeg synes vi skal tåle rimelig mye av hverandre i helgene, og jeg har ingenting jeg skal ha sagt dersom en av naboene mine har fest og bråk en fredag eller lørdag kveld. Det har vi en gang i blant selv. Men vi går på byen mellom midnatt og 1 om natta, og da blir det jo stille. Folk legger seg som regel senere i helgene, men det får da være grenser også. Dersom naboen min hadde bråka klokka 3-4 om natta ville jeg nok blitt litt grinete dersom jeg selv ikke var på rangel den kvelden.

Alt etter klokka 12 natt til en hverdag (man-fre) er UAKTUELLT. Det er så utrolig bittert å ligge å prøve å sove når noen bråker i etasjen under eller over, og man skal stå opp klokken 7 neste morgen. Dersom du har gjort dette en gang er sjangsen stor for at folk ser på deg som en bråkmaker. Man lar seg faktisk mye lettere irritere over bråk fra noen man har lagt for hat, enn om det kommer fra noen du har ett godt inntrykk av.

Lenke til kommentar
En ting som kan være greit, er å spørre om det er i orden først. Du risikerer jo å få nei, men hvis ikke, tåler man veldig mye mer når man er forberedt på det og har godtatt det.

Eller bare varsle. Fortelle om det i litt god tid. Hvis man spør risikerer man å få et nei, og det suger.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvordan leilighetene er lagt opp. Om det er en liten murvegg som skiller stuene i to leiligheter, og det er entréer og andre buffersoner før du kommer til ytterdører, har det lite å si om politimenn står i gangen og hører på volumet. Og selv om volumet "ikke er høyt", er det flust med basskåte leietakere i verden, og det er vel så irriterende.

Har bodd i en blokkleilighet i 4.5 år nå, og jeg priser meg lykkelig over at jeg flytter om et par uker. Fra dag én har det vært irritasjonsmomenter, alt fra:

Fyr like under oss. Vi kunne høre teksten på listepoppen som ble spilt, og glassene våre ristet pga bassen.. og beklagelsen var at "han ikke hadde blitt lært å ta hensyn av foreldrene". Et par klager til Vestbo, og ute var han. Leiligheten ble overtatt av en sint militærbærte som omtrent aldri er hjemme, men går helt agurk i helgene når hun er her.

Emosatanistene rett over oss. Nightwish og Gåte på repeat, til alle døgnets tider, samt daglig ommøblering.

De tykke satanistene på vår venstre side. Stadige fester, og røykepauser med kakling og høylydt diskutering like utenfor soveromsvinduet vårt. Her måtte man time klagingen mellom sangene, ellers hørte de ikke ringeklokken.

Boletrynet under og to leiligheter til høyre. Selv med to bufferleiligheter hørte vi bassen. Politi ble tilkalt et par ganger, ble kastet ut til slutt.

Et minikollektiv med drittkjerringer på vår høyre side. Samme problem som satanistene, her må man ringe på mellom listepoppen, og de skjønner virkelig ikke hva problemet er når døren åpnes. "Hei, jeg har prøvd å ringe på i 5 minutter, hvorfor tror du jeg er her?" .. "Eeh.. er musikken for høy? Det er jo ikke så høyt, dah.".

Jeg tok det relativt greit de første par gangene, men etterhvert som årene gikk, sank terskelen min betraktelig. Hadde jeg hatt unger i denne perioden, tror jeg åtseleterne i Puddefjorden hadde vært bemerkelsesverdig tykke.

Lenke til kommentar

Har du fest klokka ett på en mandagsnatt fortjener du lite annet enn nakkeskudd med spikerpistol etter min mening.

Ta en prat med styret og drit i å ha flere fester uten å i hvert fall poste nabovarsel, så skal du se at det ordner seg.

Selv plages jeg en del av høylytt boring i veggene fra den samme kåken hver eneste dag, og det har pågått i 3 - 4 år snart. Lurer på om de holder på med masseproduksjon av katapulter og rambukker der oppe. Sommeren er også forferdelig, da den schizofrene naboen min som regel finner det for godt å rope til seg selv timesvis med åpne vinduer.

Lenke til kommentar

Mamma er nabo med en fyr som har bodd i der i SEKSTI år.

Han tror han eier hele huset, har laget seg eget skilt med bilnr på plassen (noe som er felles).

Han klagde på at de bråkte under oppussing av badet, og mente det var langt over tillat støynivå osv. Politiet skulle komme å måle, det var ikke måte på :!: Klikket vinkel hele fyren.

Og han selv skal snart pusse opp badet å bore i gulvet. :roll:

Utrolig kjedelig med dårlige naboer. En fest i ny og ne må folk tåle. Men i hverdager derimot, utrolig irriterende. Særlig for de som har småbarn som skal sove.

Tror nok ikke to fester er grunnlag for å få deg kastet ut. Gå varsom i trappene en stund framover så går det vel bra.

Det er faktisk mye værre med naboer som har høylytt sex!! æsj.

Lenke til kommentar

Har ikke noen med juss å gjøre, men heller et tips til trådstarter fra en som plages av bråkete naboer:

Hvor mye veier din rett til å leve bråkete i forhold til andres rett til å få ro/sove om natta?

Hvis du klarer å rettferdiggjøre at du skal kunne spille musikk og feste med vennene dine på bekostning av naboenes husfred, så kan du presentere argumentene dine til styret.

Det å bo i fellesskap betyr å måtte ta hensyn til hverandre. Så fort man begynner å kreve retten til å kunne feste x antall ganger per måned/halvår så er man allerede i konflikt med de andre beboerne rundt seg. Mulig man KAN tidvis lage bråk, med loven i hånd - men hvor godt likt tror du at du blir?

Lenke til kommentar

Det er bare dem med drittnaboer du hører fra fordi oss andre ikke har noe å tyte om.

Selv bor jeg i blokk, ser film med sykt høy lyd hver søndagskveld, dog har jeg ikke hatt så veldig mange ville fester da ,men her er det i alle fall ingen som har klaget.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Vi har i løpet av ett år hatt maks 3-4 fester. Og så har vi en hund som bjeffer i 2 minutter når hybelboeren vår drar på skolen klokken kvart over 8 om morgenen (Da er hun alene hjemme)

Alikevel har naboen vår prestert å klage til både oss og han som bor i underetasjen (som jeg forøvrig har snakket med og som forsikrer oss om at han aldri hører noenting fra oss )

Jævlig artig med sytete naboer. Vurderer å selge leiligheten til en utenlandsk sigøynerstorfamilie på 8 . Da skal han få høre hva bråk er :roll:

Vi er forøvrig ikke i noe borettslag, men det er 3 leiligheter som er i felles-eie. Så når han vurderer skriftlig klage vet jeg ikke hvem den skal gå til.. kongen ? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...