Gå til innhold

Importere øl fra utlandet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var i Tsjekkia nylig og kom over endel øltyper som var utrolig gode. Jeg lurte på om det var mulig å importere slik øl fra f.eks nettet for så å fortolle det i Norge? Jeg betaler gladelig alkoavgift etc for å få så godt øl i posten :D

Ring tollvesenet. De sier sikkert at du må en import tillattelse fra staten. Går sikkert an, men er nok en del pess til bare privat bruk. Men si gjerne fra om du får det til.

Lenke til kommentar
8.2.3 Import av øl

Fram til 1. januar 1994 hadde Vinmonopolet enerett på import av alt øl. Denne ordningen ble opphevet ved medlemskapet i EØS, da en mente det kunne åpne for diskriminering.

> Her står det også litt <

Gadd ikke å lese selv, men mener å huske at du selv må være med ølet inn i landet og så fortolle det da. Men det aner jeg ikke. Ring og hør, eller les litt selv.

Lenke til kommentar
Privatimport

Ved privatimport kan innførsel skje som reisegods, arv, gave eller flyttegods. Videre har AS Vinmonopolet rett til innførsel av alkohol på vegne av person som har bestilt en vare som ikke finnes i Vinmonopolets produktutvalg.

Den reisende kan til personlig bruk innføre til sammen inntil 27 liter alkoholholdig drikk med alkoholstyrke fra 2,5 volumprosent og høyst 22 volumprosent samt inntil 4 liter drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent og høyst 60 volumprosent. Sosial- og helsedirektoratet kan gi tillatelse til innførsel utover dette.

Alkoholholdig drikk som mottas som arv eller gave, eller tas med som flyttegods fra utlandet, kan innføres etter tillatelse fra Sosial- og helsedirektoratet.

Kilde:

Avgift på alkoholholdige drikkevarer - informasjon om nytt regelverk gjeldende fra 1. juli 2005

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...