Gå til innhold

tips til kjøp av ny Aktiv Subwoofer

Anbefalte innlegg

Jeg har idag en NAD C372 og CV12" og er igrunn ganske fornøyd det spiller høyt men er ikke helt fornøyd med basstrykket, så vurderer å kjøpe meg en aktiv sub dersom det vil hjelpe på en god del.

Så trenger tips til en aktiv sub i prisklassen 3-4tusen, kan kanskje gå opp bittelitt dersom den er totalt konge i sin klasse.

Det må merkes god forskjell for at jeg skal orke å bruke så mye penger på en aktiv sub og kanskje sitte igjen skuffet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg kjøpte for litt siden en CLS-15SX. Den er helt vanvittig. Skjønner ikke hvordan det er mulig å få mer til prisen, hvis man er ute etter dyp og kraftig bass. Jeg måtte legge vibrasjonsdempende puter under den, da bildene i etasjen under ikke lenger hang rett etter jeg hadde sett film.

Enkelte individer er prinsipielt mot CV, men du som har erfaring vet hva det vil si å høre musikk på "CV-måten". CLS-15SX spiller dypt og det med høyt lydvolum. Jeg vil si at den er konge i sin klasse. Hadde jeg villet bruke noen tusen kroner mer, ville jeg vurdert SVS.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Jeg har idag en NAD C372 og CV12" og er igrunn ganske fornøyd det spiller høyt men er ikke helt fornøyd med basstrykket, så vurderer å kjøpe meg en aktiv sub dersom det vil hjelpe på en god del.

Så trenger tips til en aktiv sub i prisklassen 3-4tusen, kan kanskje gå opp bittelitt dersom den er totalt konge i sin klasse.

Det må merkes god forskjell for at jeg skal orke å bruke så mye penger på en aktiv sub og kanskje sitte igjen skuffet.

Er det CLS-12 det er snakk om? Har du prøvd med en kraftigere forsterker, kan være de bare trenger litt mer effekt.

Lenke til kommentar

En måte som kan gi deg bedre bassrespons på en billig måte er å gå til innkjøp av en lydtrykksmåler.

Koble den til en PC, så kan du med enkle grep få opp en grafe som viser din frekvensrespons.

Da kan du se om det er noen områder i bassen som "mangler", og om det er noen som stikker seg ut.

Hvorfor vil du vite det?

Du vil vite det slik at du kan flytte høyttalerene til et sted hvor de gir deg en glattere grafe.

Det krever litt arbeid, i enkelte tilfeller MYE arbeid; men når du finner den "optimale" plasseringen er det sååå vert alt ;)

Den enkle metoden er å kjøpe en sub :p

Jeg har selv hørt på en CV-sub, (tror det var 15"en), og den imponerte ikke stort.

Den buldret stort sett bare litt, mens den knøttlille B&W ASW608 presterte en mye bedre gjengivelse av bass.

Det kan ha vært noe galt med CV-subben, for det var litt strev med å få den til å spille, men ut i fra hva jeg har hørt, så klarer jeg ikke anbefale CV subber, desværre.

Har ikke hørt så mange andre subber som passer for deg, men XTZ og SVS nevner også jeg.

SVS PB-10 koster deg 5000 + frakt, og er vel kanskje det råeste du får for pengene i dag.

Det samme kan man vel si om XTZ 99 W12.

Med andre ord får du etter hvor mye du bruker.

Jeg anbefaler deg å ta turen innom nærmeste HiFi Klubben og be om å få høre på en CV-sub. Da vet du fort om du vil ha den eller ikke.

EDIT: når jeg tenker meg om, så er det ikke sikkert SVS PB-10 er noen god ide, for den subben har ikke noe delefilter. Det vil si at den spiller alt av signaler som den mottar, noe som er ugunstig når du bruker en helt vanlig pre out-løsning.

Du må opp på PB-12, som koster ca 6500 for å få med delefilter.

En annen løsning kan være 2 stk. XTZ 10". Bor du nærme svenskegrensa kan du ta turen over og spare ca 1600kr på det.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Audio Pro er en produsent med tradisjoner når det gjelder subber, de spiller rent i tillegg til at de spiller dypt, Audio Pro B1.36 koster 3500,-.

Lenke til kommentar

takker for gode svar,

bluum det å drive å flytte på høyttalerne er dessverre et lite problem da jeg har begrenset med plass, med mindre jeg omøblerer alt noe som er svært ugunstig da jeg foretrekker å ha sofaen og tvn slik som det står nå :)

ser at XTZ 99 W12 blir anbefalt, har en kompis som har den og han anbefaler den, men siden han ikke har hørt feks CV15" så vet han ikke hva som er den beste løsningen for meg.

Endret av staf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Den buldret stort sett bare litt, mens den knøttlille B&W ASW608 presterte en mye bedre gjengivelse av bass.

Jeg har også en JBL-sub som spiller ganske så presist og bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...