Gå til innhold

spørsmål og teorier rundt lys.

Anbefalte innlegg

det er for all del ikke meningen at dette skal bli noe gedigen diskusjonspost, men dog kanskje får jeg oppklart et par ting eller to.

spørsmålet dreier seg om lys. først. har lys noe benevning?

altså folk kan spørre hvor mye ting veier, hvor mye ting rommer, hvor høyt en lyd lyder..men hva men vis man spørr hvor lyst er det i rommet. det ville vært naturlig etter alle de fysikerne og filisoferne vi har hatt de siste 1000 årene at en konklusjon har ført til at lys har fått en benevning. Men etter å ha tenkt lenge om så finner jeg ikke noe.

vil "effekten" av lys doble seg dersom man speiler den.

eks, man har et rom og en lyspære. dersom man har et speil i rommet rett ved siden av lyspærern slik at det blir 2 lyspærer. vil det da bli teoretisk dobbelt så lyst i rommet?

og siste, Vil man kunn se "lyset" dersom den treffer noe.

eks. du sitter på teater. spotlysen lyser en fin sirkel på et av skuespillerne på senen. men det det jeg ser er at mellomrommet mellom lyskilden og der lyskilden treffer skuespilleren er jo bekt mørkt, selv om det er en lystråle som går det. kan man da si at man ikke kan se lys før den har truffet en gjenstand?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange interessante spørsmål her!

For det første: Nei, "lys" har ingen benevning, men egenskapene til lys har - f.eks. intensitet (w/m^2), bølgelengde ("farge") (og bølgelengde-sammensetning) i meter (gjerne 0.000 000 001 meter), polarisasjon (horisontal, vertikal eller sirkulær ("blanding")). I tillegg kan man finne på andre ting - f.eks. kan man måle "elektrisk feltstyrke" - men dersom du kjenner intensitet og bølgelengde, så kan du beregne dette (etc.)

I tillegg så finnes det en del måleenheter som legger vekt på hvilke farger vårt øye er følsomt for etc.

For det andre:

Si at du har en lyspære, som sender ut 50% av lyset sitt forover, og 50% av lyset sitt bakover, og du kun er interessert i å lyse opp noe foran deg. Dersom du nå setter et speil bak lyspæra, får du sendt (omtrent) 100% forover, og det blir dobbelt så lyst foran pæra (men mørkt bak speilet). Det som er poenget med reflektorer i lommelykter, billykter etc.

For det tredje:

Nei, lys i seg selv er ikke synlig - bare når det treffer øyet ditt direkte. Så når lyset fra spotten treffer skuespilleren, vil lyset reflekteres ut i rommet - og noe vil treffe øyet ditt (som setter sammen lyset til et bilde av skuespilleren).

Men dersom lysstrålen f.eks. passerer igjennom støv på vei til skuspilleren, vil støvet reflektere noe av lyset, så du kan "se lysstrålen". Prøv f.eks. med lasepeker og mel eller snøvær, når det er mørkt!

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål om lys også:

Gitt at det er fysisk mulig da,

hvor kort lukkertid måtte et kamera ha for å se "tuppen" av en lysstråle, rett og slett fryse lys?

(I mitt hode: Har et kamera i et mørkt rom, med litt usannsynlig liten lukkertid, sender litt lys rett frem og timer bildet)

Ble jo egentlig et mattespørsmål og et fysikkspørsmål da

Lenke til kommentar
Si at du har en lyspære, som sender ut 50% av lyset sitt forover, og 50% av lyset sitt bakover, og du kun er interessert i å lyse opp noe foran deg. Dersom du nå setter et speil bak lyspæra, får du sendt (omtrent) 100% forover, og det blir dobbelt så lyst foran pæra (men mørkt bak speilet). Det som er poenget med reflektorer i lommelykter, billykter etc.

ok, det virker jo logisk. menjeg tror ikke det var helt det svaret jeg var ute etter, la oss forkesempel si at. speiliet var festet til en vegg.

dvs at det uansett vil ikke være noe som heter forrand og bak.

Endret av janern21
Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke jeg helt vet hva du mener. Du spør om "dersom du setter et speil ved siden av en lyspære, vil det da bli dobbelt så lyst i rommet som om det ikke var et speil der"?

Jeg vi si nei, med mindre du maler veggene dine sorte - alle ikke-perfekt-sorte ting reflekterer en del lys, lyse og hvite vegger vil reflektere mye (bare prøv). Men det betyr ikke at det blir *mer* lys i rommet - bare at du utnytter det som allerede er det bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...