Nazgarot Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hei, Finnes det adapter til eSATA for bærbare som ikke har dette orginalt? Jeg har fått en bærbar pc gjennom jobb. Denne er tiltenkt både for privat bruk og til bruk i arbeid, men dette medfører dessverre noen begrensninger i forhold til privat bruk. Maskinen er satt opp for å kunne logges til det lukkede admin-nettet på min arbeidsplass, men dette medfører bla at jeg ikke kan benytte et hvilket som helst domene på nettverket, da dette vil blokkere for påloggingen til Windows. Jeg har derfor lyst til å benytte en ekstern harddisk, med eget operativsystem, for å få en fysisk adskilt løsning for privat bruk. Jeg vet at bla WD's eksterne hardisker med eSATA fint kan benyttes slik, men maskinen min mangler dessverre eSATA port. Mitt spørsmål er derfor som nevnt ovenfor; Finnes det adapter til eSATA for bærbare som ikke har dette originalt? Og, har disse god nok båndbredde for å kunne brukes til operativsystemdisk? Jeg har forsøkt å finne overganger fra PCMCIA til eSATA uten å lykkes, og lurer nå på om noen der ute har en løsning? mvh Nazgarot Endret 20. februar 2008 av Nazgarot Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg tror dette er hva du leter etter PCMCIA>eSATA Lenke til kommentar
Nazgarot Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg tror dette er hva du leter etter PCMCIA>eSATA Mitt i blinken!! Tusen takk! =D Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Evt. et Expresscard -> eSATA Lenke til kommentar
Nazgarot Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Evt. et Expresscard -> eSATA Takk for innspill! Har lest meg litt opp på ExpressCard, ettersom jeg ikke har spesielt god kjenskap til teknologien bak PCMCIA og ExpressCard. Det virker som løsningen for meg vil være et ExpressCard, da dette har mye bedre båndbredde en PCMCIA (ExpressCard: 2.5 Gbit/s + 480 Mbit/s vs PCMCIA: 1.04 Gbit/s). Dersom jeg har forstått riktig gir ExpressCard en samlet båndbredde på Ca 3 Gbit/s dvs tilnærmet likt SATA2, noe som burde være tilstrekkelig for å kjøre et operativsystem over. Og laptoppen min støtter ExpressCard. Jeg vurderer nå følgende Harddisker: Western Digital My Book Premium ES Edition Seagate Freeagent Pro Western Digital My Book Home Edition + følgende utstyr: ExpressCard > eSATA; LyCOM EK-102 1,5 m eSATA kabel (Til bruk mot stasjonær): shg Computers eSATA Cable, 1.5 Meter 0,5 m eSATA kabel (Til bruk mot Bærbar): eSATA - eSATA kabel 0,5 meter Men jeg er fortsatt usikker på om det er mulig å benytte en harddisk tilkoblet ExpressCard slotten som systemdisk. Noen innspill? -Naz- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg er ikke sikker på det med systemdisk. Men valget mellom PCMCIA (Nå kalt PcCard) og Expresscard er helt avhengig av PC-en. Enten har den det ene eller så har den det andre. Siden din støtter Expresscard så støtter den ikke PCMCIA. De to kablene er forsåvidt identiske med unntak av pris og lengde. Begge deler har like plugger og fungerer likt. Begge kan brukes med både stasjonære og bærbare PCer med eSATA. Lenke til kommentar
:chribruu Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Kan ikke trådstarter partisjonere harddisken på laptopen slik at han kan installere to OS på den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå