runefu Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg har kjøpt en brukt Skoda Octavia 2001 modell det viser seg å være noen problemer med. Sylinder 1 var full i koks og sot. Har hatt bilen på verksted og fått rensket litt opp, men det er fremdeles oljeavleiringer på tennplugg sylinder 1. Har mottatt to tips om hva som kan gjøres før det må mer drastiske tiltak til: 1. Benytte Omega 917 siden det kan dreie seg om dårlige ventiltetninger. 2. Benytte en metode som er beskrevet her, http://www.bmwccnr.com/index.php?option=co...1&Itemid=34 da det kan dreie seg om sot/koks i stempelfjær. Det anbefales da å bruke produktet Redex. Er det noen som kjenner til hvor jeg kan få kjøpt dette produktet? Bor i Bergen. Tar gjerne imot andre tips i forbindelse med dette problemet. Er det andre lettere tilgjengelig kjemikalier som kan gjøre samme nytten? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Henry9 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Riktig Du sa takk på forhånd du. Hihi den var god Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Sjekk oljenivå. Varmkjør motoren. Hold den på høyt turtall og hell på vann fra springen. Hell litt og litt. Ikke til motoren stopper. Den må klare og hente seg inn igjen før du heller på mer vann. Farris funker bedre, men er litt hardere for motoren. Hvilke følger dette har for katalysatoren aner jeg ikke. Gjort det mange ganger. Blir skinnende rent i alle sylindrene. Aldri tatt knekken på en motor eller. Det spruter koks ut eksosen så gjør det ute. Edit: Glemte og legge til at det reparerer nok ikke problemet ditt, men rent blir det. Endret 20. februar 2008 av Mekker`n Lenke til kommentar
runefu Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Noen som har teorier om hva som kan være årsaken til problemet? Hva vil prisen være for å få sjekket stempelfjær og stempelring på et verksted? Er det mulig å stille en diagnose uten å måtte gjøre drastiske inngrep? Jeg er på ingen måte en bilkyndig person som kan utføre særlig mye arbeid med bilen på egenhånd, men har kontakter med en del kunnskap. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Dette blir dyrt, viss du ikke kan gjøre noe serlig selv er det vel lite du kan gjøre... Men har du ikke noe bruktbilgaranti eller kjøpte du den brukt? Lenke til kommentar
runefu Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Bilen er ikke kjøpt av forhandler, så jeg har dessverre ikke garanti eller forbrukerkjøpsloven å støtte meg på. Jeg har forstått at det vil være dyrt å bytte ventiltetninger, og spesielt å kontrollere stempelring og stempelfjær. Er likevel usikker på hvor store summer det er snakk om. Noen som har et estimat? Uansett er jeg ivrig etter å prøve metodene jeg beskrev ovenfor før jeg går mer drastisk til verks. Slik jeg har forstått det viste en kompresjonstest ikke noe negativt da denne ble foretatt. Dersom noen har tips om hvordan det kan stilles en diagnose på om det faktisk dreier seg om stempel eller ventiltetninger hadde jeg blitt meget takknemlig. Er det sannsynlig at en bil som har gått 104K skal ha ødelagt stempelring? Er det andre ting som kan være årsak til et uvanlig høyt oljeforbruk? Jeg finner ingen indikasjon på at bilen har oljelekasje når den står i ro. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Så bilen bruker mye olje?? det har du ikke sagt før... En såpass ny motor med den kilometerstanden bør være i orden... Det kan derimot være litt av hvert som gjør at det er spesielt syinder 1 som er utsatt. Det kan selvsagt være ventil tetning eller stempelringer som du selv sier, men det ringer ingen bjelle når det er snakk om en så ny motor. Nå husker ikke jeg hvordan motoren i bilen din ser ut. Hvis du f.eks har langsgående innsug. Altså gass spjeldet sitter på den ene siden så vil den sylinderen som sitter lengst unna få mindre luft som også inneholder veivhus gasser. Det vil da bli logisk at sylinder 1 vil få mer/bedre luft som også kan inneholde mye veivhus gasser. Det vil da bli mer koks i sylinderene som sitter nærmest innsuget. Bare for og ta et eks. Se for deg en turbo motor som er trimma ut av helvette. Det stempelet som vil smelte først er det som sitter lengst unna gass spjeldet. Det vil få varmere og mye dårligere luft. Lufta må gå en mye lengre vei.. Hvilken motor er det snakk om?? Jeg tenkte bare hvis det kunne være noe galt med veivhusventilasjonen.. Da kan det forekomme at en sylinder kokser mer enn de andre. Grunnen har jeg forklart over. Er du veldig uheldig er det ventil tetninger eller stempelringer... Lenke til kommentar
runefu Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Takk for all tilbakemelding! Jeg har ikke nok peiling til å si særlig mye om motoren. Som sagt dreier det seg om Skoda Octavia. Motoren er 1.6 liter injection. Tverrstilt er den også har jeg fått fortalt. Når det gjelder oljeforbruket, er dette etter mitt skjønn ganske ekstremt. Et par liter kan forsvinne på 10 mil. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 ja det var mye... det må jo ryke som et helvette ut av eksosen hvis det lekker inn i sylinderen. Gjør det det det det det? Tror det har vært noe ombygging til veivhusventilasjonen på de der. Hvertfall 1.4 literen. Det fryser og spruter olje ut overalt.. er det mye olje klin i motorrommet? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Et par liter kan forsvinne på 10 mil. Seriøst? Og ingen øljelekasje av betydning? Lenke til kommentar
runefu Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Eksosen ser egentlig helt fin ut slik jeg vurderer det. Jeg har ikke lagt merke til mye oljegris i motorromet, men skal ta en ekstra inspeksjon. Noe av det som irriterer meg mest er at verkstedet ikke klarte å gi noen diagnose, men bare sa at ventiltetningene burde byttes. Dersom dette ikke hjalp ville de kontrollere stempelet. Er det helt umulig å stille en ordentlig diagnose? Endret 25. februar 2008 av runefu Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Normal oljebruk for en frisk motor i denne klassen ligger på ca. 0,5 liter /100 mil. Helst noe mindre. Lenke til kommentar
runefu Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 At bilen bruker for mye olje er jeg fullt klar over. Problemet er bare at jeg ikke vet hva som er årsaken. På merkeverkstedet snakker de om reparasjoner som kan komme opp i 25 000. Da hadde det vært greit å vite hva som faktisk er årsaken til problemet istedet for å bare "prøve seg fram" ved å la tusenlappene flagre ut gjennom vinduet. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 å bytte tetninger kommer nok på noen tusen ja, men det KAN jo også være ventil styringer, den som ventilen går opp og ned gjennom, men tror vel helst ikke att det er det. å bytte styringer er en mye større jobb, da må toppen av, ved tetninger så fjerner du kammen og ventil løftere der det sitter. men det kan jo også være stempel ringer/oljeringer. hva med å ta en sylinderlekkasje test? dra til et motor verksted, de kan sikkert svare deg mye bedre da de driver utelukkende med motorer. Lenke til kommentar
runefu Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Etter tipset ovenfor har jeg nå funnet ut at jeg ønsker å få uført en sylinderlekkasjetest. Det undrer meg litt at verkstedet ikke anbefalte eller gjorde dette. De var mest interessert i å bytte ventiltetninger med en gang. Er det noen som kan anbefale et sted med dyktige folk i Bergen som kan utføre og tolke en sylinderlekkasjetest uten at jeg blir ruinert? Er det komplisert å utføre en slik test, eller vil en mekanikerlærling (en bekjent av meg) kunne gjøre dette dersom han har utstyret? Takk for mange lærerike innlegg. Det er ihvertfall en fordel med å få problemer med bilen når man er såpass grønn på dette feltet som jeg er. Det er mye å lære! Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 en slik test vil vel kunne avgjøre om det er lekkasje i ventiltetninger eller stempelringer såfremt ventilene tetter skikkelig. er forresten en sylinderlekkasjetest en vanlig kompresjonstest, eller setter man på trykkluft i sylinderen? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Er ikke kompresjons test. Du skal sette på trykkluft og se hvor mye trykk som forsvinner. En og en sylinder av gangen. Du vil også høre det suse i eksosannlegg, innsugmanifoilen osv hvis det er utett. Stempelt skal stå på øvre dødpunkt og begge ventilene skal være lukket. Du får ikke sjekka ventiltetninger på denne måten. Ventilene skal stå igjen når du utfører testen. Dermed hvis sylinder lekasje testen er bra kan det være tegn på at det er ventli tetningene som lekker olje og at det ikke siger olje inn via stempelringene.. for de er jo tette.. Du får ikke noe klart svar ang dette her og ventil tetningene... Lærling kompisen din bør kunne dette... Uansett når den bruker så mye olje så bør du kunne lukte eller se det.. Har du sjekka avgassen? Hva ligger HC på? Lenke til kommentar
runefu Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Jeg har nå hatt en kveld på verksted med en bekjent, og vi fant noe som var litt uventet. Når det gjelder avgasser så målte vi HC til 33 ved turtall på 880, og det kom tydelig mye sot ut eksosrøret. La seg sot i en liten haug på gulvet. Sylinderlekkasjetest er det tydeligvis ikke mange som har peiling på, og til og med mekanikere ser ut til å tro at det er det samme som kompresjonstest. Dermed utførte vi en kompresjonstest, og målingene lå mellom 14,8 og 15,9. To av tennpluggene var det mye koks på. (sylinder 1 og 3) Det mest interessante var at vi fant mye olje i innsuget når vi skulle demontere for å komme bedre til tennpluggene. Mener han sa det kalles innsugsmanifoilene der oljen lå. Jeg fikk forståelse av at dette ville være lite trolig dersom det var defekte ventiltetninger eller stempelringer, siden lufttrykket ville hindret oljen å komme opp dit. Som sagt er oljeforbruket på bilen ekstremt høyt. Er det noen som har noen tanker om hva som kan være galt, og har lyst til å dele disse? Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 At du får bra resultat på komptest viser bare at kompresjonsringene er i orden. Oljeringene under kan likevel være defekte. Med et så høyt forbruk og ingen lekkasje tror jeg det er stempelringene. Det er begrenset hvor mye som kan komme via ventiltettingene/-styringene.. En liten test du kan utføre: La bilen trille med motorbrems (altså ingen forbrenning) 2-300 meter. Så gir du gass, er ikke så nøye hvor mye, poenget er at det blir forbrenning i sylindrene. Ble det en blå sky bak deg? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 hva er forskjellen på kompresjonsringer og stempelringer? og hvor sitter evt. disse kompresjonsringene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå