Eggbert Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg har sett litt på løsninger for backup av bilder fra minnekort på reise, f.eks. denne fra Epson, men de er alle forholdsvis dyre. Så kom jeg på at jeg har en gammel 20GB 3. generasjons iPod liggende nederst i en skuff som jeg ikke lenger bruker (batteriet er forlengst ødelagt), som burde kunne brukes til formålet. Det er ikke så lett å finne tilbehør for de gamle iPod-ene lenger, men jeg fant noen eksemplarer på ebay av Belkin Digital Camera Link for iPod, som denne. Det jeg lurer på er bare: har lest en gammel test av denne som klager på hastigheten ved overføring, at batteriet kan bli slutt under overføringa. På de 3-4 åra som har gått siden dette produktet kom, har jo bildefilene blitt betraktelig større, tenk på f.eks. filstørrelse for 10mp RAW-filer. Lurer på om dette da vil gå så tregt at det ikke blir noen mulig løsning i det hele tatt pga. begrensninger på batterikapasitet. Er det noen som har noen erfaringer med denne? Mottas med takk! En annen ting jeg kom til å tenke på, er om denne dingsen vil blokkere for strøminngangen på iPod-en slik at jeg ikke vil få koblet til strøm... Det kan bli et stort problem ettersom batteriet er kaputt og jeg ikke har til hensikt å betale Apple 1500 kr for å bytte det. Lenke til kommentar
Henry9 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Kjøp ny. Jeg har en Iphone! Mye bedre Eller så kan du kjøpe en ipod touch. jeg har en god venn som selger en på finn.no http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=12...amp;WT.svl=Link Denne er ikke å få kjøpt oss apple mer den er bare på 8GB Lenke til kommentar
abrakadabri Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Du trenger ikke nødvendigvis kjøpe noen ny iPod touch. Personlig så får jeg vondt i hjertet når det er snakk om Apple - har selv hatt iPod - ja, jeg var dum nok til å kjøpe uvesenet og bruker det absolutt ikke. Har selv gode erfaringer med en slik løsning; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333523 Har selv satt inn en 100GB 2,5 tommers disk og med ekstra strømforsyning (som følger med) kan en enkelt starte disken - koble i usb kabel mot denne og så mot kamera. Trykke på copy knapp og alt på minnekortet vil føres over til disken. PS. Disken må ha Fat32 filsystem - og selv opplevde jeg noe trøbbel når jeg hadde flere partisjoner på den. Når jeg så har kun 1 partisjon og Fat32 har det fungert helt flott. Lenke til kommentar
Eggbert Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Henry9: Det var ikke en ny iPod jeg var ute etter, mobilen holder til mitt bruk som mp3-spiller, og jeg ville helst ha en løsning som ikke koster flere tusen. abrakadabri: Jeg har sett på den du snakker om, den er jo veldig billig. Med en 80GB disk blir det 775,- til sammen. Den har altså fungert stabilt og bra for deg? Har du brukt den lenge? I så fall må den være et veldig godt alternativ til de andre bildebankene til 3000-4000 kr, når formålet bare er backup av bilder på reise. Jeg deler ditt syn på Apple, det største problemet med iPod-en var helt klart batteriet (skulle kjøpt Creative isteden, de hadde utbyttbare batterier). Men jeg har nå en gang brukt over 3000 kr på den, og det hadde vært fint hvis den kunne komme til nytte igjen, derfor jeg lurte på det med kameralinken til Belkin... Men ingen som har noen erfaringer med den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå