Chirpy Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 HEi Jeg har et forum (Invision Power Board) hos Active 24, og tenkte å flytte det til One.com. Men hvordan flytter jeg det når det er sql database? Håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Selvsagt går det ann. Antageligvis er det en måte som er spesifikk for den forumprogramvaren du bruker. Hvis ikke kan du bruke en .sql dumpfil. Lenke til kommentar
Chirpy Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Noen som kan forklare på enkel måte fremgangsmåten når jeg skal flytte forumet? - Hva skal eventuelt lastes ned fra webhotellet jeg har nå? Alt sammen? - Dersom jeg laster ned alt, vil da også sql databasen bli lastet ned? - Hva laster jeg opp på det nye webhotellet? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Et tulleinnlegg er fjernet. Forsøk å hold dere saklige og konstruktive om dere ønsker å delta. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Bruk phpmyadmin eller hvilket verktøy Active24 bruker for å dumpe databasen til en fil som du senere importerer til databasen hos one.com. Last gjerne ned alt fra webhotellet, men du trenger bare å laste ned filer du har endret og filer som er lagt til i etterkant. Etter at du har importert databasen så installerer du IPB på det nye webhotellet og gjør nødvendige endringer i instillingene. Sånn ca. i hvert fall. Pass på å ha backup av alt, både database og filer, så alt ikke går åt skogen i et uheldig øyeblikk. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Om du ikke har noen backup funksjon i kontrollpanelet ditt, så kan du gjøre dette på følgende måte: 1. Ta backup av alle filene på webstedet ditt med hjelp av f.eks FTP. Kopier dem til harddisken din f.eks. 2. Se om du finner phpMyAdmin i kontrollpanelet ditt, eller spør om du har tilgang til dette. Når du har logget deg på phpMyAdmin er det ikke så mye jobb: 3. Så velger du ekspoter, da får du opp dette bildet: Der haker jeg av alle stedene du ser på bildet, og markere selve databasen til venstre. Så skriver du inn ønsket filnavn, og trykker utfør. Da skal den starte å laste ned filen til pcen din: Så er det bare å laste opp filene på den nye serveren din med FTP. Før du starter phpMyAdmin på den nye serveren din og velger importer. Pass på at du må ha root tilgang for å få dette til, så det kan være du må spørre den nye webhosten din om du kan få slik tilgang, eller om de kan hjelpe deg. Det finnes også programmer som gjør hele jobben for deg og som er super enkle å bruke. Jeg bruker http://www.navicat.com/ , bakdelen er at de fleste delte webhotell har sperret for muligheten til å koble seg på databasen utenfra serveren. Og da funker ikke dette programmet. Er jo mulighet til å spørre begge webhotellene du bruker om de kan åpne for ekstern tilgang midlertidig eller noe.... men ville ikke satset på at de gjør det. Lenke til kommentar
Chirpy Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Takk for kjempebra svar, virkelig fin guide Endret 20. februar 2008 av Chirpy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå