Gå til innhold

Tror hardisk begynner å bli sliten

Sinnsro

Anbefalte innlegg

Jeg tror min hardisk tar kvelden snart, fordi når jeg starter opp så bruker pc'n mye lengre tid en vanlig(30-40 sek før), begynte får 5-6 dager siden. Ellers funker pc'n som den skal.

jeg har en compaq 1.8 ghz pentium, 512 sdram og 120gb hardisk

er det noen som har løsningen på detta eller? Kanskje det er andre som har samme eller lignende problem som meg? Må jeg reinstalere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha fått noe lumsk spyware/malware eller lignende inn på maskina. Ta en runde med AdAware/Spybot så burde det rydde opp litt.

Kjør også en grundig scandisk og deretter defrag. Prøv for all del også IBMFeatureTool som kan sjekke om disken din nærmer seg døden, dvs S.M.A.R.T. statusen. (ja, det funker på andre disker enn de fra IBM).

Du kan også gå inn i services i windows for så å deaktivere det som absolutt ikke trengs for å laste. Eventuelt ta deg en tur innom start-kjør-msconfig for deretter å fjerne ting som absolutt ikke hører hjemme i oppstarten.

Lenke til kommentar

Sprøs litt om hvaslags disk du har... har du en IBM eller WD 7200rpm disk.. som ikke har kjøling kan det hende den tar kvelden...

Men når maskina her stått på noen timer.. åpner du kabinettet.. og kjenner på disken... er den skikkelig varm kan det hende du bør ta backup av alt du har, realtivt fort..

Kan være det er noe med softwaren din også.....

Lenke til kommentar

Du kan også sjekke om DMA funker som det skal. Opplevde nettopp at maskinen min klikka på akkurat det. Masterdisken på IDE 0 kjørte "PIO mode only" selv om "DMA if available" var aktivert. Dette resulterte i formattering for å få ting til å surre rundt igjen.

Har forøvrig en mistanke om at det var Daemon Tools som laget trøbbel for meg. Men nå er gamla oppe og går igjen som før. :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...