The7thSense Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hei igjen alle sammen: Jeg bare lurte på om disse https://prisguiden.no/product.php?productId=58675 passer sammen med dette https://prisguiden.no/product.php?productId=87063. Jeg mener at minnebrikkene har lavere frekvens en det hovedkortet mitt takler. Noen som har innspill til dette? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg plages med at PC-en ikke vil starte opp når jeg bruker denne kombinasjonen. Men går jeg inn i BIOS og setter ned frekvensen på minnet til 1066MHz, så starter alt som det skal. Er det samme hvilken minne-slot jeg setter brikkene i eller er det en bestemt kombinasjon, f.eks slot 1 og 3 eller 2 og 4. MVH The7thSense Endret 20. februar 2008 av The7thSense Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Skjønner ikke hva du viser til, men brikkene skal passe. Det finnes da like gode brikker som koster halvparten. Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64 Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Skjønner ikke hva du viser til, men brikkene skal passe. Det finnes da like gode brikker som koster halvparten. Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64 De brikkene jeg har kjøpt er 9600 brikker, ikke 8500. Dvs. at minne er raskere, men er minne raskere enn hva hovedkortet takler? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hei igjen alle sammen: Jeg bare lurte på om disse https://prisguiden.no/product.php?productId=58675 passer sammen med dette https://prisguiden.no/product.php?productId=87063. Jeg mener at minnebrikkene har lavere frekvens en det hovedkortet mitt takler. Noen som har innspill til dette? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg plages med at PC-en ikke vil starte opp når jeg bruker denne kombinasjonen. Men går jeg inn i BIOS og setter ned frekvensen på minnet til 1066MHz, så starter alt som det skal. Er det samme hvilken minne-slot jeg setter brikkene i eller er det en bestemt kombinasjon, f.eks slot 1 og 3 eller 2 og 4. MVH The7thSense Hovedkortet ditt er spesifisert for 1066/800/666 Mhz minne og ikke 1200 Mhz. Derfor er det ikke så rart at du har problemer med å starte opp. Minnet ditt har faktisk kun hensikt der man klokker meget hardt, og i hovedkort med svært gode klokkeegenskaper. Men du kan dra den ned til lavere hastighet og heller stramme timing. Så du må nok bare kjøre det på 1066. Det hender at man klarer å kjøre minne raskere enn kortets spesifikasjon, men det kan langt fra garanteres. Du har som svært mange andre blandet minnehastighet og FSB. Hovedkortet er spesifisert for følgende FSB-er, 1333 Mhz, 1066 Mhz, 800Mhz. Og i og med at det er Intel sokkel er oppgitt FSB såkalt "quad-pumped", så reell FSB er 333 Mhz, 266 Mhz og 200Mhz. DDR minne er såkalt "double data rated", dvs det sender signal på "for" og "baksiden" (ikke rett betegnelse) av klokkeslaget, dvs at med FSB på 200 Mhz klarer man seg med 400 Mhz minne, henholdsvis 533 Mhz og 666 Mhz. Nå kjører Intel HK minnet greitt asynkron, men det er bare bortkastede penger å kjøpe rasker minne enn 800 Mhz/1066 Mhz (PC2-6400/PC2-8500). Husk at med 1066 Mhz minne kan man "teoretisk" klokke Q6600 til 4,8 Ghz med minne synkront, uten å gå over minnets spesifiserte hastighet. Endret 20. februar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Max støttet hastighet er 1066MHz eller PC8500. Det vil mest sannsynlig si at du må overklokke for å få utnyttet brikkene dine 100%. Mulige løsninger er å oppdatere bios og sjekke at brikkene får tilstrekkelig med spenning, men det regner jeg egentlig med er gjort siden du ikke har noen problemer på PC8500 Jeg ville mest sannsynlig bare slått meg til ro med PC8500 hastighet og fulgt med på bios oppdateringene. Jeg har da ikke kjennskap til det kortet, så kanskje noen andre har erfaringer/triks?! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 En kort tilleggskommentar. Det er vel bare en del X38 og X48 baserte HK som støtter 1200 Mhz minne på Intel plattformen. I og med at det er disse som har "støtte" for 1600 Mhz FSB, noe Intel muligens vil lansere på sine 45 nm CPU-er etterhvert. Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Hei igjen alle sammen: Jeg bare lurte på om disse https://prisguiden.no/product.php?productId=58675 passer sammen med dette https://prisguiden.no/product.php?productId=87063. Jeg mener at minnebrikkene har lavere frekvens en det hovedkortet mitt takler. Noen som har innspill til dette? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg plages med at PC-en ikke vil starte opp når jeg bruker denne kombinasjonen. Men går jeg inn i BIOS og setter ned frekvensen på minnet til 1066MHz, så starter alt som det skal. Er det samme hvilken minne-slot jeg setter brikkene i eller er det en bestemt kombinasjon, f.eks slot 1 og 3 eller 2 og 4. MVH The7thSense Hovedkortet ditt er spesifisert for 1066/800/666 Mhz minne og ikke 1200 Mhz. Derfor er det ikke så rart at du har problemer med å starte opp. Minnet ditt har faktisk kun hensikt der man klokker meget hardt, og i hovedkort med svært gode klokkeegenskaper. Men du kan dra den ned til lavere hastighet og heller stramme timing. Så du må nok bare kjøre det på 1066. Det hender at man klarer å kjøre minne raskere enn kortets spesifikasjon, men det kan langt fra garanteres. Du har som svært mange andre blandet minnehastighet og FSB. Hovedkortet er spesifisert for følgende FSB-er, 1333 Mhz, 1066 Mhz, 800Mhz. Og i og med at det er Intel sokkel er oppgitt FSB såkalt "quad-pumped", så reell FSB er 333 Mhz, 266 Mhz og 200Mhz. DDR minne er såkalt "double data rated", dvs det sender signal på "for" og "baksiden" (ikke rett betegnelse) av klokkeslaget, dvs at med FSB på 200 Mhz klarer man seg med 400 Mhz minne, henholdsvis 533 Mhz og 666 Mhz. Nå kjører Intel HK minnet greitt asynkron, men det er bare bortkastede penger å kjøpe rasker minne enn 800 Mhz/1066 Mhz (PC2-6400/PC2-8500). Husk at med 1066 Mhz minne kan man "teoretisk" klokke Q6600 til 4,8 Ghz med minne synkront, uten å gå over minnets spesifiserte hastighet. Jommen sa jeg smør! Der lærte jeg noe nytt idag også.... Takker så meget for innlegget ditt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå