onslow123 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Tips til nattlig fotografering: I natt blir det måneformørkelse Nå er det vel mye gråvær så da ser man vel ikke noe av det uansett. Lenke til kommentar
Henry9 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Takk. Ja, dumt med været. Kunne vært kult med et måneformørlelse bilde. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Holder været seg slik det er nå, så blir det rimelig fin utsikt her i Trondheim. Er et slør av skyer, men det er såpass tynt at månen skinner fint igjennom. Derfor gikk jeg nettopp ut for å ta mine første månebilder, men det ble ikke noe særlig. Ble veldig grumsete og ikke så sylskarpe konturer i månelandskapet som jeg ser andre får. Mye av dette skyldes nok skyene som ligger forran og sprer lyset en del og jeg har vel ikke verdens beste 300mm linse. Men hva er i alle fall det beste innstillingene for å få gode bilder av månen. Det beste jeg fikk nå var på f/11 og 1/50 lukker. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Holder været seg slik det er nå, så blir det rimelig fin utsikt her i Trondheim. Er et slør av skyer, men det er såpass tynt at månen skinner fint igjennom.Derfor gikk jeg nettopp ut for å ta mine første månebilder, men det ble ikke noe særlig. Ble veldig grumsete og ikke så sylskarpe konturer i månelandskapet som jeg ser andre får. Mye av dette skyldes nok skyene som ligger forran og sprer lyset en del og jeg har vel ikke verdens beste 300mm linse. Men hva er i alle fall det beste innstillingene for å få gode bilder av månen. Det beste jeg fikk nå var på f/11 og 1/50 lukker. Det kan være en ide skru opp ISO litt til (og eventuellt bruke blender 8) slik at du får en kortere lukker tid. Det kan hnde det hjelper. Du bruker selvfølgelig stativ og trådutløser (eller selvutløser)? Tom Lenke til kommentar
300D Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Ser ikke så verst ut i Trondheim, nei. Får se om jeg kommer meg ut av senga kl. 4 i natt, kan bli hardt nok det. Legger med et bilde fra forrige måneformørkelse, i mars 2007. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Stativ og selvutløser er en selvfølge. Får se om jeg klarer å holde meg oppe til formørkelsen og ekspremintere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå