Gå til innhold

I natt blir det måneformørkelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holder været seg slik det er nå, så blir det rimelig fin utsikt her i Trondheim. Er et slør av skyer, men det er såpass tynt at månen skinner fint igjennom.

Derfor gikk jeg nettopp ut for å ta mine første månebilder, men det ble ikke noe særlig. Ble veldig grumsete og ikke så sylskarpe konturer i månelandskapet som jeg ser andre får. Mye av dette skyldes nok skyene som ligger forran og sprer lyset en del og jeg har vel ikke verdens beste 300mm linse. Men hva er i alle fall det beste innstillingene for å få gode bilder av månen. Det beste jeg fikk nå var på f/11 og 1/50 lukker.

Lenke til kommentar
Holder været seg slik det er nå, så blir det rimelig fin utsikt her i Trondheim. Er et slør av skyer, men det er såpass tynt at månen skinner fint igjennom.

Derfor gikk jeg nettopp ut for å ta mine første månebilder, men det ble ikke noe særlig. Ble veldig grumsete og ikke så sylskarpe konturer i månelandskapet som jeg ser andre får. Mye av dette skyldes nok skyene som ligger forran og sprer lyset en del og jeg har vel ikke verdens beste 300mm linse. Men hva er i alle fall det beste innstillingene for å få gode bilder av månen. Det beste jeg fikk nå var på f/11 og 1/50 lukker.

Det kan være en ide skru opp ISO litt til (og eventuellt bruke blender 8) slik at du får en kortere lukker tid. Det kan hnde det hjelper. Du bruker selvfølgelig stativ og trådutløser (eller selvutløser)?

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...