Gjest :( Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 kjæresten min ble voldtatt for over to måneder siden og hun har fortsatt problemer med å få sove og våkner flere ganger om natten. hun er blir også ofte veldig lei seg og er redd for at jeg skal ta på henne. hun har ikke sagt det til politiet eller noen andre meg, hun har heller ikke snakket med psykolog eller voldtektsmotak. jeg prøver så godt jeg kan å trøste henne og det virker som om det begynner å gå bedre med henne, men det er fortsatt et stort problem for henne. hun har alltid vert redd for leger og liker heller ikke tanken på psykolog. er det noe jeg kan gjøre for henne som hjelper henne tilbake til slik ting var før? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg har absolutt ingen erfaring med voldtekter, men jeg vil tro at både for hennes del og for din del bør dere fortelle det til noen andre. Psykolog behøver det jo ikke være, men kanskje en helsestasjon eller lege hun føler seg trygg på? Vet dere hvem som gjorde ugjerningen? Uansett er det nok lurt å politianmelde forholdet. Håper det ordner seg for dere! Lenke til kommentar
aspic Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Ingen som har nummeret til krisehjelp for kvinner? Det er nok den beste plassen å henvende seg. Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hadde tatt kontakt med en av de her: Hvor kan du få hjelp? Medisinsk nødhjelp: 113 Politi: 112 Kirkens SOS, hele døgnet: telefon 815 33 300 Landsforeningen for voldsofre: telefon 22 65 54 35 Nasjonalt ressurssenter for seksuelt misbrukte barn, Munchsgt. 5b, P.b. 6726 St.Olavs plass, 0130 Oslo, tlf. 23 42 81 50, fax 23 42 81 51, [email protected] Se også sider på nettet: www.nrsb.oslo.no Akershus: Voldtektsmottaket, gynekologisk avdeling, Sentralsykehuset i Akershus, telefon 67 92 88 50. Asker og Bærum: Voldtektsmottaket, Asker og Bærum legevakt (Bærum): telefon 67 52 20 20. Bergen: Tilbud til personer som blir utsatt for seksuelle overgrep, Bergen legevakt, telefon 55 32 11 20 Bodø: Voldtektsmottaket, Bodø kommunale legevakt, telefon 75 58 60 00 / 75 58 60 10 (dagtid) Drammen: Voldtektsmottaket, Drammen legevakt, telefon 32 80 67 07 Fredrikstad: Akuttmottaket, Østfold Sentralsykehus (Fredrikstad), telefon 69 39 38 40 Gjøvik: Voldtektsmottaket, Gjøvik Sykehus, gynekologisk avdeling, telefon 61 13 71 71 Hamar: Akutthjelpen for voldtatte i Hamarområdet, gynekologisk avdeling, Sentralsykehuset i Hamar, telefon 62 51 60 77 Haugesund: Voldtektsmottaket i Nord-Rogaland. Kontakt Politiet på 02800 eller ved behov for øyeblikkelig hjelp ring 112. Kristiansand: Voldtektsmottaket i Vest-Agder, legevakten i Kristiansand, telefon 38 07 69 00. Lillehammer: Hjelp til voldtektsutsatte i Gudbrandsdalen, gynekologisk avdeling, Fylkessykehuset (Lillehammer), telefon 61 27 20 34 Molde: Voldtektsmottaket, Molde Fylkessykehus, telefon 71 21 73 10 Oslo: JURK - Juridisk rådgivning for kvinner, Postadresse (1 aug. 2001): Postboks 2691 Solli 0204 OSLO Besøksadresse: Arbinsgate 7 Telefonnr: 22 84 29 50 Fax: 22 84 29 51 Saksinntak per telefon: man og onsdag fra 09-15, samt tirsdag fra 17-20. Personlig frammøte tirsdag fra kl 17-20 samt torsdag fra kl 12-15. Oslo: Kirkelig ressurssenter for mishandlede kvinner, telefon 22 54 86 56 Oslo: Voldtektsmottaket / Sosial vakttjeneste, Legevakten, telefon 23 48 70 90 Skien: Voldtektsmottaket, Skien legevaktsentral, Telemark Sentralsykehus (Skien), telefon 35 52 22 23 Stavanger: Voldtektsmottaket, Stavanger legevakt, telefon 51 53 33 33 Trondheim: Akuttavdelingen, Regionsykehuset i Trondheim, telefon 73 99 84 61 Tønsberg: Tønsberg og omegn legevakt, telefon 33 31 63 50 Volda: Fylkessykehuset i Volda, gynekologisk poliklinikk, telefon 70 05 82 63 Ålesund: Kvinneklinikken, Sentralsykehuset i Møre og Romsdal (Ålesund), telefon 70 11 07 30 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Sjekk også sticky, masse gode råd der. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Huff. Sånt skal bare ikke skje. Pass på å stille opp for jenta di hele tiden, uansett! Hun trenger deg nok veldig Men som andre sier her, du bør nok prøve å overtale henne til å prate med noen, og ikke minst politianmelde saken! Håper dere klarer å fikse det Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) 1) Sørg for å få det svinet grisebanka!! 2) Gi henne tid, rom og still opp for det hu trenger deg til. 3) Få a til å kontakte noen proffe til å snakke med og anmelde jæveln til politiet. Jeg er ikke av typen til å annbefale punkt 1 eller noe, men hadde noen gjort noe sånt mot noen jeg var glad i... Da hadde jeg fort stått på trappa hans med et par venner og latt han få smake leksa. Voldtekt skader utrolig mye psykisk så det er viktig at hu snakker med noen proffe om det. For sånt kan fort sitte i resten av livet og da bør det gjøres litt med det så det ikke ødelegger henne totalt. Endret 20. februar 2008 av Stinkey Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Nå er det vel såpass lenge siden hun ble voldtatt at det vil være vanskelig å bevise påstanden. Tror kanskje hun bør tenke igjennom om det faktisk er verdt å anmelde, og gå igjennom en sånn tung og vanskelig prosess - når bevisene er sånn som de er. Jeg er av prinsipp veldig for å anmelde slike ting, men det bør likevel veies opp mot den psykiske påkjenningen. Ellers ville jeg snakket med et voldtektsmotta eller et krisesenter for kvinner. De har som regel god peiling. Og selv om hun ikke vil snakke med dem, kan jo trådstarter ta kontakt for å høre hvordan han best kan takle situasjonen. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Støtter Jonnar.. Hele oppleget suger, en god veninne av meg ble voldtatt. Jeg mistet alt tilitt til politiet etter det, med tanke på hva slags behandling hun fikk. Greit nok at hun kansje ventet litt lenge, men de påsto omtrent at hun fant opp alt sammen.. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 1) Sørg for å få det svinet grisebanka!! Feil. Sørg for å få det svinet straffedømt. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Problemet er bare at overgripere blir mye bedre beskyttet enn offeret. Og hvem må slite med det igjennom hele livet? Det finnes ingen straff som er streng nok. F.eks blir man straffet strengere ved å kopiere penger enn å misbruke barn. Hvorfor har penger blitt så mye verdt? Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Ja, du har et poeng. Straffen kan ikke bli streng nok når det kommer til seksuelt misbruk. Men man burde politianmelde det fremfor å ta det i egne hender, men når sant skal sies, så hadde jeg personlig tatt det i egne hender. Har opplevd gjentattet ganger at politiet gir blanke faen.. Lenke til kommentar
Kaffegriner Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 1) Sørg for å få det svinet grisebanka!! AI!Bank dritten ut av svinet! Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 1) Sørg for å få det svinet grisebanka!! Feil. Sørg for å få det svinet straffedømt. Blir kanskje vanskelig ettersom det er 2 måneder siden? Jeg ville støttet henne når hun er lei seg. Tror ikke det er tid hun trenger. Heller støtte. Er faktisk enig med Stinkey. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 1) Sørg for å få det svinet grisebanka!! Feil. Sørg for å få det svinet straffedømt. Blir kanskje vanskelig ettersom det er 2 måneder siden? Jeg ville støttet henne når hun er lei seg. Tror ikke det er tid hun trenger. Heller støtte. Er faktisk enig med Stinkey. Isåfall burde det vært annmeldt med en gang. Slik folk som gjør slikt burde få en passende god straff! Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 anmeld. nå går det svin der ute, som kan gå løs på andre.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Å anmelde er et valg hun må ta selv. Ikke press på for mye for å få henne til å gjøre det. Klart disse svina fortjener å sitte inne, men det er faktisk ikke alle som klarer å anmelde. Maser man for mye da så kan man gjøre vondt verre. Bare sørg for å være der når hun trenger det. Ikke la deg jages bort om hun har en dårlig dag. Men heller ikke tving deg på for mye. Hun kan trenge tid for seg selv også. Hun er antagelig på en følelsesmessig bergogdalbane. Det er vanskelig å gi noen spesifikke råd utover dette da alle er forskjellige. Alle reagerer på forskjellig måte. Men uansett så kommer hun antagelig til å trenge noen å støtte seg til. Prøv å være denne personen. Å snakke om det vil som regel hjelpe. Det trenger ikke være deg hun snakker med, men ikke føl deg truet av dette. Hun trenger heller ikke snakke med psykolog. Det finnes krisetelefoner, chatte-rom og forumet her har jo også mulighet for anonyme gjesteposter, men det vet du jo fra før. Når jeg sier at det kan hjelpe å snakke så mener jeg ikke bare om selve hendelsen, men hvordan hun takler dette i ettertid. Kanskje det hadde hjulpet for henne å bare skrive en dagbok for å få følelsene ned på papir? Ting virker ofte lettere å takle og mer oversiktlig om man klarer å sette ord på det. Enten i muntlig eller skriftlig form. Ikke bestandig nødvendig for andre å lese/høre det heller. Kan være en hjelp for henne bare å få det ned. Uansett så kan ikke du "fikse" henne. Det må hun gjøre selv. Men du kan være der. Du kan lytte og du kan støtte henne. Du kan hjelpe henne gjennom det, men det er hun som må gjennom det. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Ellers så er jeg enig i hva Jonnar sier. Ta kontakt med et voltekstmotak/krisesenter. De har utrolig god peiling. De kan hjelpe deg å hjelpe henne. I tillegg så kan du selv få god hjelp der. Du er nemlig også et offer. Ikke i like stor grad som kjæresten din, men pårørende er ofte den glemte part i slike saker. Det påvirker også deg i stor grad. Du kan ha godt av noen å snakke med du også. Jeg har selv vært i samme situasjon som deg og det var hverken gøy eller lett. Lykke til begge to. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Problemet er bare at overgripere blir mye bedre beskyttet enn offeret. Og hvem må slite med det igjennom hele livet? Det finnes ingen straff som er streng nok. F.eks blir man straffet strengere ved å kopiere penger enn å misbruke barn. Hvorfor har penger blitt så mye verdt? Jeg har alltid spurt meg om det samme selv. Jeg leter fortsatt etter ett fornuftig svar. Skulle vært ett system der hvor en og samme person blir dømt for voldtekt 3 ganger så skulle han fått den kappet av. Streng straff? Verden er ikke lett for de 3 som ble voldtatt heller. Og jo flere vil det bli, for det er garantert gjengangere ute å går. Endret 25. februar 2008 av Slettet+19283741 Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Min nåværende kjæreste ble voldtatt for nærmere 2 år siden, før jeg ble sammen med henne. For min del har problemet vært at hun har holdt alt inne, og aldri egentlig ville snakke om det, det blir på en måte bare avblåst som en filleting, selv om jeg vet det er seriøst som F. Angående anmeldelse må det selvfølgelig være opp til henne. Jeg har tatt opp saken med min kjæreste, men siden det er så lenge siden vil hun ikke gjøre noe med det. Da voldtekten skjedde var hun sammen med en annen, som på en eller annen syk måte mente hun ikke burde anmelde det, siden han kom til å slippe unna likevel. Sjelden har jeg vært så forbanna på en fyr som da. 2 måneder er ikke så mye, men om bevisene er små, så koster det kanskje mer i frustrasjon og psykisk smerte enn det er verdt. Jeg er likevel overbevist om at alle som opplever sånt MÅ anmelde, uansett om de blir trodd eller ikke. Da har man i alle fall gjort det man kan for at sånne svin skal få straffen sin. Når det gjelder å hjelpe fruen din er det mange gode anbefalinger ovenfor, både voldtektssenter og psykolog. Det aller viktigste er at man får pratet om det, det er den eneste måten man kan leve med noe sånt uten at det slår tilbake på en senere i livet. Man kan også vurdere å bruke noe mot depresjon, og da mener jeg ikke nødvendigvis legemiddel. Det finnes mange naturmedisiner man uten problemer kan bruke som kan få hverdagen til å gå litt bedre, for ikke å snakke om nattesøvnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg