Gå til innhold

Tomshardware skriver at mer RAM gir mer fart i Vista

torfinns

Anbefalte innlegg

Artikkelen i kortform:

> Å øke minnemengde til 8 GB i Vista 64-bit gir et system hvor harddisk knapt trenger å aksesseres.

> Å oppgradere fra 32-bit til et 64-bit Vista med 4 GB er knapt nok vits fordi 64-bits applikasjoner tar fra 20-40% mer plass og dermed vil spise opp eventuelle fortrinn.

> 64-bits versjoner gir ikke ønsket ytelsesøkning før ved større minnemengder.

> Swapfilen kan deaktiveres ved 8 GB eller mer og systemet vil kunne jobbe med minimal fare for krasj.

> 32-bits applikasjoner og drivere vil kunne gi problemer ved 64-bit system og 8 GB.

Det jeg leser ut fra dette er at om man vil ha en reell ytelsesøkning bør man gå helt til 8GB minne i et 64-bit system. Om man "bare" sitter med 4GB vil ikke ytelsesøkningen kunne veie opp for eventuelle ulemper i driver- og programproblemer siden ytelsen vil være marginal.

Jeg har ikke sett etter tester på 32-bit kontra 64-bit systemer med hensyn til fps i spill. Om noen kan lenke til noe slikt er det helt flott. Om jeg skulle oppgradere til 4 GB eller mer ville det bare være på grunn av ytelsesøkningen jeg forventer i spill.

Har noen noe fornuftig å tilføye i denne saken?

Torfinn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei.

Artiklen viser bare at Vista er den største bloat-programvaren M$ noen gang har sluppet.

De har glemt at PCer ikke bygges for å kjøre operativsystemet, men for å kjøre applikasjoner folk trenger for å få ting gjort.

Derfor er minne allokert til applikasjoner som man bruker ofte en dårlig ting?

Beklager at systemet du brukte til å drive XP med ikke fungerer like effektivt på et 7 år nyere operativsystem, jeg beklager også at utviklingen går framover.

Men om det får deg til å føle deg bedre: "LOL @ Vista, Windows ME 2, Micro$haft"

Sånn, vær flink gutt og kjøp vista nå.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Hvis man ikke har tenkt til å oppgradere så ofte, så hadde det nok lønnet seg å kjøpe 8 GB DDR2 ram nå som det er billig. Det kan du sitte lenge med, mens vi venter på at Nehalem/Westmere kommer, DDR3 går ned i pris og SSD disker blir standard.

Da kan det bli tide å oppgradere igjen. ;)

Når det gjelder ytelse så tror jeg ikke et 32-bit system med 3.5 GB minne klarer å konkurrere med et 64-bit system med 8 GB. :)

Skulle ønske vi gikk helt bort fra 32-bit snart, vi sitter litt fast i den verdenen.

Lenke til kommentar

Da jeg doblet fra 2 til 4 GB merket jeg jeg det best på loadingen av map i Battlefield2. "Verifying client data" tar nå 3 mot tidligere 30 sekunder!

Vista Home 64-bit.

Merker forøvrig at maskinen puster litt lettere.

Digresjon:

Husker forresten at jeg kjøpte 4 megabyte minne i midten av 90-årene for 1400 kroner!! :p

Lenke til kommentar

Et par innelgg av typen "korte og meningsløse" er fjernet.

To ting overrasker meg noe med denne artikkelen: 1. At det trengs så mye minne før swap-fila kan disables. Kjørte uten swap med 2 GB på XP.

2. At enkelte programmer ser ut til å få problemer når det er for mye minne tilgjengelig? Virker som en underlig feil

AtW

Lenke til kommentar
2. At enkelte programmer ser ut til å få problemer når det er for mye minne tilgjengelig? Virker som en underlig feil

AtW

Dette minner meg om win98-problematikken hvor det å ha 768 MB eller mer kunne resultere i trøbbel. Likevel, dette var kanskje vel så mye hardware-relatert i forhold til f.eks brikkesett om jeg skulle tippe. Noen vil jo også sikkert slenge på litt M$-hets på dette og - muligens med god grunn :)

Jeg synes jo også at oppgradering fra 2 til 4 GB i XP virker litt menigsløst om man ikke da har helt spesielle behov som f.eks loadetid i Battlefield2.

BTW: det var mye tull i noen av innleggene som var helt greit å få bort

Noen som har konkrete tall å vise til på ytelsessiden ellers?

Torfinn

Lenke til kommentar

Hei,

eg er ein av dei som kan bekrefte at Vista 64 og 8Gb ram er et oppsett med stor kapasitet. Eg har i tillegg en firekjerners prosessor. Eg opplever aldri at maskina blir slapp eller uten respons, bortsett fra evt. programkonflikter. Dette er likevel sjelden.

Prøvde for moro skyld litt ekstrem multitasking:

Eg rendra en DV-film til mpg2, komrimerte .wav-filer til .flac, prosesserte raw-bilder til jpg, samtidig som eg kjørte i gang samtlige program i Office 2007, og i tillegg kjørte igang STALKER-Shadow of Chernobyl og Civilization 4. Det gikk som en drøm, og 6,5Gb av RAM var i bruk.... Eg ventar spent på 64-bit versjonen av Vegas studio. Synd at et slikt program skal vere begrensa til 2GB.

Lenke til kommentar
Nei.

Artiklen viser bare at Vista er den største bloat-programvaren M$ noen gang har sluppet.

De har glemt at PCer ikke bygges for å kjøre operativsystemet, men for å kjøre applikasjoner folk trenger for å få ting gjort.

Haha, ikke ofte jeg siterer folk for the sake of it, men den der likte jeg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...