Gå til innhold

Hvor mange SATA-disker kan en PC håndtere?

songri

Anbefalte innlegg

Jeg har stadig voksende behov for lagringsplass, men nå er det ikke plass til flere harddisker i kabinettet (har 7 stk). Jeg har ikke lyst til å bytte maskin enda (eller harddiskene), så derfor lurer jeg på:

- er det ubegrenset hvor mange SATA-disker maskinen kan håndtere? Jeg har allerede kjøpt et kort med ekstra SATA-kontakter. Kan jeg sette inn flere slike kort? Er det ubegrenset hvor mange TB en maskin klarer å holde styr på?

- Eksterne hardisker er en mulighet. Men kan jeg eventuelt sette et annen kabinett med strømforsyning ved siden av og sette harddisker i dette, samtidig som disse er koblet til et SATA-kort i den første PC-en?

Vet ikke om dette er det _smarteste_ å gjøre, mens synes problemstillingen i seg selv er interessant. Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg med svar :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har stadig voksende behov for lagringsplass, men nå er det ikke plass til flere harddisker i kabinettet (har 7 stk). Jeg har ikke lyst til å bytte maskin enda (eller harddiskene), så derfor lurer jeg på:

- er det ubegrenset hvor mange SATA-disker maskinen kan håndtere? Jeg har allerede kjøpt et kort med ekstra SATA-kontakter. Kan jeg sette inn flere slike kort? Er det ubegrenset hvor mange TB en maskin klarer å holde styr på?

- Eksterne hardisker er en mulighet. Men kan jeg eventuelt sette et annen kabinett med strømforsyning ved siden av og sette harddisker i dette, samtidig som disse er koblet til et SATA-kort i den første PC-en?

Vet ikke om dette er det _smarteste_ å gjøre, mens synes problemstillingen i seg selv er interessant. Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg med svar :new_woot:

Du kan kjøpe deg flere satakontrollere ja, samt du kan bruke E-Sata, eller NAS.. evnt sette opp en filserver! Det ville jeg gjort, om du har så mange disker.. en filserver med gjerne raid5 feks. så kan du kjøre litt snacks på den, feks. tversity, etc. selv epc'en trenger ikke være så highend

Lenke til kommentar

Fins jo sata port-multiplikatorer som lar deg koble 4 disker til en sataport uten nevneverdige hastighetstap. Gidder du aa legge i litt kan du og faa standalone raid-kasser som plugger rett i sataporter som inneholder fullt av disker med ferdig raidoppsett som fremstaar som en disk opp mot OS.

Det eneste som begrenser lagringsplass i en pc er forsaavidt begrensninger i OS/filsystem og fysisk plass. Ta f.eks sun sitt zfs, for aa fylle opp ett zfs-filsystem saa maa man bokstavelig talt koke verdenshavene. ikke alle filsystem/os har saa skyhoeye makskapasiteter, men i praksis er det meste bra nokk til en vanlig bruker.

Husk forresten aa bestandig kjoepe disker av stoerste kapasitet naar du holder paa aa faa mange disker, det loenner seg i lengden, drivtskostnader, stroem og plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...