Gå til innhold

Disse innvandrerne får ikke jobb!

Anbefalte innlegg

Disse innvandrerne får ikke jobb!

1 av 10 ledige

Blant de ikke-vestlige innvandrerne er arbeidsledigheten høyest blant innvandrere fra Afrika. Her var ledigheten på 10,1 prosent.

Somaliere har klart dårligst tilknytning til arbeidsmarkedet med en ledighet på 19,2 prosent (979 registrerte ledige) ved utgangen av november i fjor. Også innvandrere fra Kongo (13,1 prosent), Liberia (12,8 prosent), Irak (12,3 prosent), Sudan (12,3 prosent), Palestina (10,3 prosent), Sierra Leone (10,3 prosent), Syria (10,3 prosent) og Algerie (10,2 prosent) sliter med høy arbeidsledighet.

Tsjekkere og irer

Blant ikke-vestlige innvandrere er det lavest ledighet blant tsjekkere (0,8 prosent), nepalesere (1,2 prosent) og Hong Kong-kinesere (1,2 prosent).

Av vestlige innvandrere har irer best grep om arbeidslivet med en ledighet på 1,1 prosent, mens greske innvandrere har høyest ledighet (4,8 prosent) i denne gruppen.

Det var 4,6 prosent ledighet blant innvandrerkvinner, mot 4,2 prosent blant innvandrermenn. SSB skriver i en kommentar til tallene at menn tradisjonelt har hatt flere registrerte arbeidsledige - spesielt i innvandrergrupper, og at den svake overvekten av ledige kvinner kan tyde på de gode tidene i arbeidsmarkedet har ført til økt jobbsøkeraktivitet blant innvandrerkvinner.

Arbeidsledigheten for somaliere er på nesten 20 prosent, hvorfor får ikke disse jobb?

Hva bør gjøres får å få disse i jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får de seg ikke jobb, eller er det bare at de ikke tar seg jobb? Den ene personen der har jo ikke prøvd på to år. Han går bare og dasser, sier han.

Jeg tror definitivt at god norskopplæring er et nøkkelmoment for de som faktisk prøver å få seg jobb. Kanskje den ovenfornevnte person kunne brukt tiden på å lære seg perfekt norsk?

Og så må vi slutte å fylle opp landet med innvandrere som kun blir stående og trampe fordi det er for mange til at vi får tatt oss av alle sammen.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt rart at overskriften er "Disse innvandrerne får ikke jobb", når det selv står at han ikke gidder å søke...

Hvorfor sånne folk skal være en ressurs for Norge skjønner jeg ikke, han burde blitt sendt på huet rett ut av Norge :yes:

Lenke til kommentar

Får de seg ikke jobb, eller er det bare at de ikke tar seg jobb?

Tro det eller ei, men det er ikke bare "å ta seg" jobb.

Jeg synes det er litt rart at overskriften er "Disse innvandrerne får ikke jobb", når det selv står at han ikke gidder å søke...

En eller annen gang gir man til slutt opp, når man aldri engang blir innkalt til intervju.

Lenke til kommentar
Får de seg ikke jobb, eller er det bare at de ikke tar seg jobb?

Tro det eller ei, men det er ikke bare "å ta seg" jobb.

En eller annen gang gir man til slutt opp, når man aldri engang blir innkalt til intervju.

Tviler på at han har gjort en så stor innsats for å få jobb når han svarer:

"- Hvorfor søker du ikke på jobber?

- Det er fordi jeg kanskje ikke får jobb. Jeg er litt redd for å få feil svar. Egentlig leter jeg etter en lærlingplass."

Han sier altså selv han ikke gidder å søke, fordi han muligens ikke får jobb... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Men når vi snakker om innvandrere generelt, så er det en diger, feit, selvgod, blåøyd, norsk løgn, at det er så jævlig lett å få seg jobb.

Jeg kjenner personlig mer enn et dusin overkvalifiserte innvandrere som ikke får noen jobb.

Disse "rekrutteringsfirmaene" som sier de er så desperate kunne tatt en telefon til meg, så skulle jeg fått dem folk med alskens universitetsutdannelser og doktorgrader, som ikke får jobb som annet enn vaskehjelper og pizzabud.

Lenke til kommentar

"Disse innvandrerne gidder ikke jobbe" er en mye mer beskrivende overskrift.

En person fra Nepal har et like eksotisk navn som en fra Sudan, de ser like lite "norskettede" ut og de kunne like lite norsk når de kom hit. At disse ligger i hver sin ende av skalaen for arbeideledighet betyr at at de er fremmedkulturelle ikke kan brukes til unnskydlning for at de ikke er i jobb.

Grunnen finner man derimot et annet sted i artikkelen. En person som har evnen til å jobbe gidder ikke og får likevel penger til livets opphold av den norske staten. Det er utrolig at ærlige arbeidere skal betale skatt for å holde liv i slike snyltere.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Men når vi snakker om innvandrere generelt, så er det en diger, feit, selvgod, blåøyd, norsk løgn, at det er så jævlig lett å få seg jobb.

Jeg kjenner personlig mer enn et dusin overkvalifiserte innvandrere som ikke får noen jobb.

Disse "rekrutteringsfirmaene" som sier de er så desperate kunne tatt en telefon til meg, så skulle jeg fått dem folk med alskens universitetsutdannelser og doktorgrader, som ikke får jobb som annet enn vaskehjelper og pizzabud.

Uten å generalisere, men selv om man f.eks er utdannet bygningsingeniør fra et annet land og har alle faglige kvalifikasjoner hjelper dette lite hvis man ikke klarer å utrykke seg skikkelig, har man problemer med å gjøre seg forstått og også med å utrykke seg skriftlig forstår jeg at arbeidsgivere er kritiske.

Lenke til kommentar
"Har noen problemer med det bør de holde seg i hjemlandet eller i et naboland fra samme språkgruppe. "..

Har du aldri hørt om krig og forfølgelse i hjemlandet du da ?

Ja, da bør de dra til et naboland som jeg sier. At de skal reise til et fremmedkulturelt land i en annen verdensdel er helt unaturlig. Siden vi er så dumsnille å gi masse penger til folk som ikke gidder jobbe gjør de likevel alt de kan for å komme hit.

Lenke til kommentar
"Disse innvandrerne gidder ikke jobbe" er en mye mer beskrivende overskrift.

En person fra Nepal har et like eksotisk navn som en fra Sudan, de ser like lite "norskettede" ut og de kunne like lite norsk når de kom hit. At disse ligger i hver sin ende av skalaen for arbeideledighet betyr at at de er fremmedkulturelle ikke kan brukes til unnskydlning for at de ikke er i jobb.

Grunnen finner man derimot et annet sted i artikkelen. En person som har evnen til å jobbe gidder ikke og får likevel penger til livets opphold av den norske staten. Det er utrolig at ærlige arbeidere skal betale skatt for å holde liv i slike snyltere.

Sudan er et interessant eksempel. Det er nemlig ingen tradisjon for at menn skal arbeide i Sudan, der tar kvinnene seg av fysisk arbeide mens menn er hjemme. Det stikk motsatte av vårt kjønnsrollemønster, for å si det mildt.

Man må uansett vekk fra sosionomstekningen. Det første en innvandrer må få vite når h*n kommer til Norge er hvilke regler som gjelder, hvordan man skal te seg, hvordan man ikke skal te seg og hvordan nasjonen fungerer. I tillegg til språk og så videre.

Sudanske menn er som sagt en utfordring.

Det er ikke så lett å lære seg språk.

Har noen problemer med det bør de holde seg i hjemlandet eller i et naboland fra samme språkgruppe.

Problem. Enn om noen skyter på dem? Nabolandene er ofte økonomisk svake, og en reise dit gir dem et liv som kan sammenlignes med det man ser i de palestinske flyktningeleirene. Det er ikke ønskelig.

Poenget mitt er at vi ikke kan forvente at innvandrere skal lære seg norsk alene. Noen klarer det, på samme måte som Churchill ble en kløpper i latin ved egne studier, men de aller fleste klarer det ikke.

Da må vi heller se på løsninger enn å syte over hva som skjer.

'Alle sier Jeppe drikker, ingen sier hvorfor'

- Holberg.

Lenke til kommentar
Har noen problemer med det bør de holde seg i hjemlandet eller i et naboland fra samme språkgruppe.

Problem. Enn om noen skyter på dem? Nabolandene er ofte økonomisk svake, og en reise dit gir dem et liv som kan sammenlignes med det man ser i de palestinske flyktningeleirene. Det er ikke ønskelig.

Regner med at de drar til et land hvor de ikke skyter på dem. De trenger ikke dra helt til Norge for å finne det. Og ifølge asylreglene skal man faktisk søke asyl i det første trygge landet man kommer til.

At vi skal ha innvandring fordi andre land er økonomisk svakere er noe vi faktisk stoppet med for over 30 år siden og det er bred enighet mellom partiene på Stortinget om dette. Det har imidlertid utbredt seg en ukultur blandt folk på venstresiden å misbruke ordningen med politisk asyl til denne type innvandring.

At menn fra Sudan ikke gidder jobbe burde være Sudans problem og ikke Norges.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Uten å generalisere, men selv om man f.eks er utdannet bygningsingeniør fra et annet land og har alle faglige kvalifikasjoner hjelper dette lite hvis man ikke klarer å utrykke seg skikkelig, har man problemer med å gjøre seg forstått og også med å utrykke seg skriftlig forstår jeg at arbeidsgivere er kritiske

Jeg jobbet en stund for en "underleverandør" av NAV, med arbeidssøkerkurs for innvandrere. Selv mange av de gjeveste CV'ene og søknadene som jeg pusset på, og var intet mindre enn perfekte, fikk null gehør, og resulterte oftest i null intervjuer. De eneste som gjorde det godt var de med økonomi og ingeniør- utdannelser. Resten leverer enten pizza eller kjører taxi osv.

Ola Dunk kan i SVÆRT høy grad takke seg selv for at oljeformuen går med til å fø på arbeidsløse og trygdede innvandrere når sjefene og HR heller vil ha jobber stående ubrukte enn å ansette noen med et rart eller annerledes navn. Personlig forstår jeg godt de som ikke har gått 20 år på skole for å levere pizza. Jeg hadde faen ikke tatt meg jobb hos Dolly Dimple's jeg heller, om jeg var kvalifisert til å bedrive forskning på høyeste nivå.

De innvandrergruppene som gjør det BRA i Norge, er det med NULL utdanning som tar seg jobber ingen andre vil ha.

Personlig mener jeg det er symptomatisk på klasseskille og rasisme, og at det er noe jeg ikke vil være meg bekjent med.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Jeg jobbet en stund for en "underleverandør" av NAV, med arbeidssøkerkurs for innvandrere. Selv mange av de gjeveste CV'ene og søknadene som jeg pusset på, og var intet mindre enn perfekte, fikk null gehør, og resulterte oftest i null intervjuer.

Dette kan man som sagt oppleve selv om man heter Ola Oppidalen. Hvordan forklarer så du at Somailiere har 20 ganger høyere ledighet enn de som kommer fra Nepal? Mere eksotiske navn i Somalia enn i Nepal? Det blir for enkelt å trekke frem rasismekortet med en gang.

De innvandrergruppene som gjør det BRA i Norge, er det med NULL utdanning som tar seg jobber ingen andre vil ha.

Personlig mener jeg det er symptomatisk på klasseskille og rasisme, og at det er noe jeg ikke vil være meg bekjent med.

Jeg kjenner flere innvandrere i Norge som ikke har noen problemer med hverken å integrere seg eller å få seg jobb som passer deres kompetansenivå. Det er som oftest viljen det står på.

Lenke til kommentar

Regner med at de drar til et land hvor de ikke skyter på dem. De trenger ikke dra helt til Norge for å finne det. Og ifølge asylreglene skal man faktisk søke asyl i det første trygge landet man kommer til.

Og trygghet kommer i flere former.

At vi skal ha innvandring fordi andre land er økonomisk svakere er noe vi faktisk stoppet med for over 30 år siden og det er bred enighet mellom partiene på Stortinget om dette. Det har imidlertid utbredt seg en ukultur blandt folk på venstresiden å misbruke ordningen med politisk asyl til denne type innvandring.

At menn fra Sudan ikke gidder jobbe burde være Sudans problem og ikke Norges.

Trygghet kan defineres på flere måter. Om landet som tar i mot flyktningene er så fattig at det ikke er mulig å sørge for deres sikkerhet, at grunnbehovene for mat og vann dekkes og at de får det de som flyktninger har krav på, da er det ikke en trygg tilværelse.

Se for eksempel på flyktningeleirene i Libanon, disse er så uttrygge at man ikke kan kalle det et 'trygt oppholdssted'.

Verden er ikke sort hvitt, slutt å se den som det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...