Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Norges unike bil-avgift (HK-avgiften)


molna

Anbefalte innlegg

Norge har en avgiftsutregning på nye biler som er helt unik i verden. Det er tre områder som brukes for å regne ut den totale avgiften:

1: co2-utslipp

2: bilens vekt

3. antall hestekrefter (HK)

 

Punkt 1 og 2 gir små prisutslag mellom de forskjellige modellene, mens punktet for HK gir ENORME utslag.

 

Logisk?

Ikke i dagens samfunn der miljø er såpass mye i fokus og vi vet at det ikke er noen sammenheng mellom co2-utslipp og antall HK.

 

 

Ta disse to 2007-modellene som et eksempel:

VW Golf 1.6, 102 hester, 176g co2

BMW 330i, 272 hester, 173g co2

 

BMW'en er altså en mer miljøvennlig bil og burde defor ha lavere avgift i en normal verden.

 

1: co2-avgift (forøvrig innført i 2007)

VW Golf: 26.732

BMW 330i: 25.224

 

2: vekt-avgiften

VW Golf: 40.000 (1173 Kg)

BMW 330i: 68.000 (1480 kg)

 

3: HK-avgiften

VW Golf: 12.863

BMW 330i: 244.500

 

 

BMW'en straffes altså hardt for sin langt mer effektive motor enn Golf'en har. Er det bare jeg som mener co2-avgiften burde være hoved-avgiften og HK-avgiften reduseres/fjernes?

 

Eksempelet er tatt fra http://www.dinside.no/php/art.php?id=495470 , jeg hadde ikke lest denne artikkelen før nå og synes det er nokså sjokkerende at det er slik.

 

Finnes det noen kampanje mot dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en grunn til og flytte ut av landet.

 

Sverige (Her jeg bor):

Nissan Skyline GT-R R32

Motor: RB26DETT, 2,6L dobbelturbo

Pris med skilter klar til bruk: 120.000,-

 

Forsikring:

ca. 6-8000,- i året avhengig av alder, bosted og erfaring med bil.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
CO2 regnskapet er vel ved en gitt hastighet. Dersom hastigheten varierer (øker) så blir det nok seende annerledes ut.

 

 

Nei, co2-antallet vil være det samme uavhengig av hvor fort du kjører. Dette fordi det måles ut i fra hva som oppstår per liter brukte bensin. En bil som kjøres hardt vil jo bruke mer bensin og derfor generere større andel co2, men dette vil som sagt ikke ha noen påvirkning på en slik statistikk.

 

;)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
CO2 regnskapet er vel ved en gitt hastighet. Dersom hastigheten varierer (øker) så blir det nok seende annerledes ut.

 

 

Nei, co2-antallet vil være det samme uavhengig av hvor fort du kjører. Dette fordi det måles ut i fra hva som oppstår per liter brukte bensin. En bil som kjøres hardt vil jo bruke mer bensin og derfor generere større andel co2, men dette vil som sagt ikke ha noen påvirkning på en slik statistikk.

 

;)

 

Det er vel ingen som kjøper BMW 330 eller lignende for å kjøre med et egg under gasspedalen.

Lenke til kommentar
CO2 regnskapet er vel ved en gitt hastighet. Dersom hastigheten varierer (øker) så blir det nok seende annerledes ut.

 

 

Nei, co2-antallet vil være det samme uavhengig av hvor fort du kjører. Dette fordi det måles ut i fra hva som oppstår per liter brukte bensin. En bil som kjøres hardt vil jo bruke mer bensin og derfor generere større andel co2, men dette vil som sagt ikke ha noen påvirkning på en slik statistikk.

 

;)

 

Det er vel ingen som kjøper BMW 330 eller lignende for å kjøre med et egg under gasspedalen.

 

Det må jeg si, det var en fin generalisering. Det at noen kjøper en bil som har litt hestekrefter betyr ikke dermed at hver eneste 330i du ser, vil du se bakfra, eller sladdende gjennom svingen. Det finnes mennesker som setter pris på kjøretøy som ikke er undermotoriserte, og kan by på litt morsomme kjøreegenskaper og ytelser.

 

Jeg tør vel nesten påstå at jeg kjenner flere mennesker med såkalte "daffe" biler som råkjører, enn de med spreke, dyrere biler.

Lenke til kommentar
CO2 regnskapet er vel ved en gitt hastighet. Dersom hastigheten varierer (øker) så blir det nok seende annerledes ut.

 

 

Nei, co2-antallet vil være det samme uavhengig av hvor fort du kjører. Dette fordi det måles ut i fra hva som oppstår per liter brukte bensin. En bil som kjøres hardt vil jo bruke mer bensin og derfor generere større andel co2, men dette vil som sagt ikke ha noen påvirkning på en slik statistikk.

 

;)

 

Dette er vel feil...

 

CO2 måles pr km. Kjører du i 200 på Autobahn vil du slippe ut mer pr km enn dersom du kjører i 70.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det hadde vært fint om vekt- og HK-avgift ble fjernet. Hvorfor skal en tung og sterk bil være dyr? Er det fordi disse bilene potensielt kan kjøre fortere og derfor bidra til at ulykkesstatistikken blir verre? Høye avgifter på drivstoff, alkohol og tobakk er jo for å holde forbruket nede. Vil det da si at vekt- og HK-avgift er for at bilparken i Norge skal bestå av små, lette biler med små motorer?

 

Biler med lave utslipp og god sikkerhet bør bli belønnet med lavere avgift. Det er jo tragisk å høre at Norge, som er et av verdens beste land å leve i, har så høy gjennomsnittsalder på bil og så dårlig veistandard.

Lenke til kommentar

HK-avgiften er i følge finansdep der for og sørge for at biler med avansert teknologi og lavt utslipp skal forbli dyre hvis motorene gir høy effekt, det man i beste norsk stil er redd for er at luksus og sportsbiler med avanserte motorer skal bli for "billige".

Men uansett er ikke disse avgiftene noen miljøavgift, det er en fiskalavgift med ett eneste formål, inntekter til staten, som vanlig nå for tiden blir dritt innpakket i grøntpapir med merkelappen miljø på.

Og for og pirke, avgifter på hk er ikke så unikt, mange land i Europa har hatt dette i forskjellige former, om det fortsatt finnes vet jeg ikke men det ville forundret meg mye om dette var blitt borte i og med EU ennå ikke har greid og ta tak dette problemet. EU har vel gjort flere forsøk mot Danmark som muligens har ett enda mer perverst system enn vi har.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Latterlig at avgiftene ikke kun går på utslipp. Det er ENESTE faktor som burde spille inn på avgiftene spør du meg.

 

Dessuten er jo det langt mer positivt for miljøet. Folket velger rett og slett de bilene som slipper ut minst og det blir da en belønning for bilprodusentene som f eks BMW som bruker milliarder på utvikling av effektive motorer med lave utslipp i forhold til kraften.

Endret av @daniel89j
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...