molna Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Norge har en avgiftsutregning på nye biler som er helt unik i verden. Det er tre områder som brukes for å regne ut den totale avgiften: 1: co2-utslipp 2: bilens vekt 3. antall hestekrefter (HK) Punkt 1 og 2 gir små prisutslag mellom de forskjellige modellene, mens punktet for HK gir ENORME utslag. Logisk? Ikke i dagens samfunn der miljø er såpass mye i fokus og vi vet at det ikke er noen sammenheng mellom co2-utslipp og antall HK. Ta disse to 2007-modellene som et eksempel: VW Golf 1.6, 102 hester, 176g co2 BMW 330i, 272 hester, 173g co2 BMW'en er altså en mer miljøvennlig bil og burde defor ha lavere avgift i en normal verden. 1: co2-avgift (forøvrig innført i 2007) VW Golf: 26.732 BMW 330i: 25.224 2: vekt-avgiften VW Golf: 40.000 (1173 Kg) BMW 330i: 68.000 (1480 kg) 3: HK-avgiften VW Golf: 12.863 BMW 330i: 244.500 BMW'en straffes altså hardt for sin langt mer effektive motor enn Golf'en har. Er det bare jeg som mener co2-avgiften burde være hoved-avgiften og HK-avgiften reduseres/fjernes? Eksempelet er tatt fra http://www.dinside.no/php/art.php?id=495470 , jeg hadde ikke lest denne artikkelen før nå og synes det er nokså sjokkerende at det er slik. Finnes det noen kampanje mot dette? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Det er tragisk, rett og slett. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Nok en grunn til og flytte ut av landet. Sverige (Her jeg bor): Nissan Skyline GT-R R32 Motor: RB26DETT, 2,6L dobbelturbo Pris med skilter klar til bruk: 120.000,- Forsikring: ca. 6-8000,- i året avhengig av alder, bosted og erfaring med bil. Endret 20. februar 2008 av Fritz0r Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 CO2 regnskapet er vel ved en gitt hastighet. Dersom hastigheten varierer (øker) så blir det nok seende annerledes ut. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) CO2 regnskapet er vel ved en gitt hastighet. Dersom hastigheten varierer (øker) så blir det nok seende annerledes ut. Nei, co2-antallet vil være det samme uavhengig av hvor fort du kjører. Dette fordi det måles ut i fra hva som oppstår per liter brukte bensin. En bil som kjøres hardt vil jo bruke mer bensin og derfor generere større andel co2, men dette vil som sagt ikke ha noen påvirkning på en slik statistikk. Endret 20. februar 2008 av warpig Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 CO2 regnskapet er vel ved en gitt hastighet. Dersom hastigheten varierer (øker) så blir det nok seende annerledes ut. Nei, co2-antallet vil være det samme uavhengig av hvor fort du kjører. Dette fordi det måles ut i fra hva som oppstår per liter brukte bensin. En bil som kjøres hardt vil jo bruke mer bensin og derfor generere større andel co2, men dette vil som sagt ikke ha noen påvirkning på en slik statistikk. Det er vel ingen som kjøper BMW 330 eller lignende for å kjøre med et egg under gasspedalen. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Det er vel ingen som kjøper BMW 330 eller lignende for å kjøre med et egg under gasspedalen. Joda. Kjørt bak flere jeg. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 CO2 regnskapet er vel ved en gitt hastighet. Dersom hastigheten varierer (øker) så blir det nok seende annerledes ut. Nei, co2-antallet vil være det samme uavhengig av hvor fort du kjører. Dette fordi det måles ut i fra hva som oppstår per liter brukte bensin. En bil som kjøres hardt vil jo bruke mer bensin og derfor generere større andel co2, men dette vil som sagt ikke ha noen påvirkning på en slik statistikk. Det er vel ingen som kjøper BMW 330 eller lignende for å kjøre med et egg under gasspedalen. Det må jeg si, det var en fin generalisering. Det at noen kjøper en bil som har litt hestekrefter betyr ikke dermed at hver eneste 330i du ser, vil du se bakfra, eller sladdende gjennom svingen. Det finnes mennesker som setter pris på kjøretøy som ikke er undermotoriserte, og kan by på litt morsomme kjøreegenskaper og ytelser. Jeg tør vel nesten påstå at jeg kjenner flere mennesker med såkalte "daffe" biler som råkjører, enn de med spreke, dyrere biler. Lenke til kommentar
molna Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Kjører 330i selv jeg og da stort sett pent. En gang iblandt er det selvsagt morsomt å trå på litt, men slik var jeg med de andre bilene jeg har hatt også (Ascona, Corolla og Vectra, alle med svake motorer). Lenke til kommentar
molna Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Enda en bra artikkel om dette avgiftsproblemet: http://www.tu.no/samferdsel/article109969.ece Til og med Bellona mener det er feil slik det er idag. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Dette er bare enda en ting som viser hvor råtten vår bil politikk er. Staten er gammeldags og giddalause når det gjelder biler. "Mye vil ha mer" Lenke til kommentar
arw*1 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 CO2 regnskapet er vel ved en gitt hastighet. Dersom hastigheten varierer (øker) så blir det nok seende annerledes ut. Nei, co2-antallet vil være det samme uavhengig av hvor fort du kjører. Dette fordi det måles ut i fra hva som oppstår per liter brukte bensin. En bil som kjøres hardt vil jo bruke mer bensin og derfor generere større andel co2, men dette vil som sagt ikke ha noen påvirkning på en slik statistikk. Dette er vel feil... CO2 måles pr km. Kjører du i 200 på Autobahn vil du slippe ut mer pr km enn dersom du kjører i 70. Lenke til kommentar
EnTrønder Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 HK-avgiften er en sjalusi-avgift. De kan da ikke la naboen kjøpe en sprek bil som ikke spyr ut mer CO2 enn deg! Lenke til kommentar
molna Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Drar opp denne tråden igjen da ting er i ferd med å skje på politisk nivå i denne saken, endelig. http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=520031 Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det hadde vært fint om vekt- og HK-avgift ble fjernet. Hvorfor skal en tung og sterk bil være dyr? Er det fordi disse bilene potensielt kan kjøre fortere og derfor bidra til at ulykkesstatistikken blir verre? Høye avgifter på drivstoff, alkohol og tobakk er jo for å holde forbruket nede. Vil det da si at vekt- og HK-avgift er for at bilparken i Norge skal bestå av små, lette biler med små motorer? Biler med lave utslipp og god sikkerhet bør bli belønnet med lavere avgift. Det er jo tragisk å høre at Norge, som er et av verdens beste land å leve i, har så høy gjennomsnittsalder på bil og så dårlig veistandard. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvis dette er fakta er det helt idiotisk. Jeg synes man skulle kuttet ut alt dette byråkratiet og kun beregnet avgiften etter hvor mye drivstoff bilen bruker på mila. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) HK-avgiften er i følge finansdep der for og sørge for at biler med avansert teknologi og lavt utslipp skal forbli dyre hvis motorene gir høy effekt, det man i beste norsk stil er redd for er at luksus og sportsbiler med avanserte motorer skal bli for "billige". Men uansett er ikke disse avgiftene noen miljøavgift, det er en fiskalavgift med ett eneste formål, inntekter til staten, som vanlig nå for tiden blir dritt innpakket i grøntpapir med merkelappen miljø på. Og for og pirke, avgifter på hk er ikke så unikt, mange land i Europa har hatt dette i forskjellige former, om det fortsatt finnes vet jeg ikke men det ville forundret meg mye om dette var blitt borte i og med EU ennå ikke har greid og ta tak dette problemet. EU har vel gjort flere forsøk mot Danmark som muligens har ett enda mer perverst system enn vi har. Endret 12. mai 2008 av agvg Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Perverst system i Danmark? Hvordan fungerer det der da? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 http://www.tax.dk/pjecer/registreringsafgift.htm Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Latterlig at avgiftene ikke kun går på utslipp. Det er ENESTE faktor som burde spille inn på avgiftene spør du meg. Dessuten er jo det langt mer positivt for miljøet. Folket velger rett og slett de bilene som slipper ut minst og det blir da en belønning for bilprodusentene som f eks BMW som bruker milliarder på utvikling av effektive motorer med lave utslipp i forhold til kraften. Endret 12. mai 2008 av @daniel89j Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå