Gå til innhold

Er demokrati så bra?

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Eg merkar godt at demokrati ikkje fungerar.

Eg har ikkje noko eg skulle ha sakt om ting som skjer i landet, foreksempel det med fyrverkeri, på avstemningar såg eg at nesten alle ville at vi skulle få skyte opp rakettar, men likevell får vi ikkje lov.

Då vi stmmer på eit parti er vi ikkje heilt sikker på kva vi stemmer på, fordi dei har så mangen merkelege synspunkt, vi må jo nesten vere utdanna for å vite kva dei meinar.

Syns det burde være reint demokrati og dåke som trur det ikkje fungerar forklar kvifor.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror Winston Churchill sa det best "Democracy is the worst form of government except all the others that have been tried."

Det fungerer kanskje ikke optimalt, men det er bedre enn alternativene.

Ett rent demokrati, der alle stemmer på alt ville i praksis ikke fungere. Vi ville måttet bruke all vår tid på å sette oss inn i saker og ting. Eller stemt på magefølese og lyst der og da.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hva slags avstemninger så du på?

Du synes altså vi burde ha ett direkte demokrati og folkeavsteminger over hver minste sak? Da blir systemet ihvertfall ineffektivt. I tillegg så har den gjennomsnittelige nordmann ca. null peiling, og det vil gå utover kvaliteten på valgene som avgjøres. Det er en grunn til at vi har ett stort byråkrati og velger politikere som skal prøve å drive landet for oss. Fordi vi har ikke peiling, eller tid til å sette oss inn i valgene som skal taes.

Du føler du ikke har nok informasjon til å velge parti? Hvordan kan du da forvente at du klarer å være informert nok til å ta avgjørelser som påvirker hele landet?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Hmm... mange gode spørsmål. Den typen demokrati man har nå er jo vel OK, men som Rampage sier så kommer man ikke unna at det er mange der ute som stemmer uten å helt vite hva de stemmer på.

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

-Winston Churchill

Lenke til kommentar

Eg har ikkje noko eg skulle ha sakt om ting som skjer i landet, foreksempel det med fyrverkeri, på avstemningar såg eg at nesten alle ville at vi skulle få skyte opp rakettar, men likevell får vi ikkje lov.

Då vi stmmer på eit parti er vi ikkje heilt sikker på kva vi stemmer på, fordi dei har så mangen merkelege synspunkt, vi må jo nesten vere utdanna for å vite kva dei meinar.

Syns det burde være reint demokrati og dåke som trur det ikkje fungerar forklar kvifor.

Vi har representativt demokrati i Norge, derfor. Regjeringen og Stortinget kan herje så mye de vil, men det blir ikke godt mottat ved neste valg.

Lenke til kommentar
Hva slags avstemninger så du på?

VG hadde ein

Og VG sine par tusen avstemmere tror du virkelig er representative for hva befolkningen mener?

Jeg spør igjen, har du tid til å sette deg helt inn i sakene som du måtte stemt over? Eller er det bedre at du stemmer på noen som har som jobb å gjøre det for deg?

For å svare topic da. Representativt demokrati er ikke så bra, men det er det beste man kan få uten at det blir ineffektivt eller at det blir korrupt og slutter å sette befolkningens og nasjonens behov først.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Problemet med norge er at ingen reagerer kraftig nok når politikere driter på draget. De har jo til og med nettopp fjernet en sovende paragraf om at politikere kan få rettslig straff (opp til 1.5 år var det vel) for løftebrudd?

Hadde flere folk visst mer om den paragrafen før de faktisk fjernet den tipper jeg den hadde blitt brukt mer hyppig (SV-Kristing og barenehageløftet hennes kanskje?)

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at det også kommer masse valgløfter, så når man endelig får makten. Så møter man ett stort apparat som sier at det ikke kan gjennomføres forsvarlig på den måten de ønsket.

Vi hadde fått ett stort problem hvis samtlige politikere som ikke klarte å oppfylle løftene sine skulle bli rettsforfulgt.

Lenke til kommentar

Som jeg sier, så er det ikke bare "å prøve hardere". Det foregår masse på lokalt nivå også. Vi har såpass autonome regioner at det er ikke bare staten som kan regulere og kontrollere. Samtidig så er ikke politikerene allmektige, byråkratiet har mye makt og det finnes veldig ofte begrensninger på hva som kan gjøres. Det er ikke forsvarlig å bare sette i gang store prosjekt fordi man har lovet det tidligere.

Hva går under løftebrudd da? Droppe det helt eller ikke klare å oppnå helt det man lovte og ønsket?

"Dekningsgraden for barn i alderen 1- 5 år er nå på over 80 prosent, til sammenligning var dekningsgraden 66 prosent i 2002. "

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/presse....html?id=473117

Lenke til kommentar

det enkleste svaret er: "Demokrati er den dårligste av alle styreformer som finnes bortsett fra alle de andre.."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...