plebz Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hei, først mitt system: Hovedkort: Asus M2N32 Nforce 590 SLI http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321030 CPU: AMD 6000+ X2 GFX: Geforce 8800 GT Strømforsyning: 400W RAM: Husker ikke merke... 2x 1024 DDR2 sticks i dual channel PC har funka helt fint i lang tid, men jeg har slacka og ikke giddet å koble til audio uttaket foran på kabinettet til hovedkortet. På søndag bestemte jeg meg for å endelig gjøre dette, men klarte seff å gjøre dette feil. Jeg plugget den til her på hovedkortet mitt ( på den eneste måten som passet ): http://img148.imageshack.us/my.php?image=borkedmbuu0.jpg Når jeg da forsøkte å starte PC igjen, så begynte viftene og svive etc, men jeg fikk ikke noe beep og etter ca 3 sekunder så stoppet den å prøve og skrudde seg helt av ( bortsett fra det grønne lyset på HK som fremdeles lyste. I ettertid har jeg prøvd følgende for å få den til å fungere igjen, alle med samme utfall ( Vifte på CPU, GFX kort og PSU starter og jeg hører at HDD starter også i 3 sekunder ca før den skrur seg av igjen, ingen beep fra HK ). 1: Satt alt tilbake til slik det var når det fungerte 2: Plugget ut alt utenom GFX kort, 1 HDD ( prøvde begge HDD 1 by 1 ), CPU og RAM 3: Prøvd med bare CPU og 1 stick RAM 4: Flyttet på reset jumperen til BIOS samt prøvd å ta ut batteri og strøm i 1 minutt fra hovedkortet og så sette det inn igjen Som sagt samme resultat hver gang. Noen som kan si med sikkerhet hva det er som er galt? Har jeg kortsluttet hovedkortet, eller er det størmforsyningen som er gått til helvete? Løst: Var hovedkortet Endret 20. februar 2008 av plebz Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Som sagt samme resultat hver gang. Noen som kan si med sikkerhet hva det er som er galt? Har jeg kortsluttet hovedkortet, eller er det størmforsyningen som er gått til helvete? Lukter det svidd når du skrur på maskinen? Kommer du feks. inn i BIOS før maskinen dør? Lenke til kommentar
plebz Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Lukter ikke svidd, kommer ikke inn i BIOS, inget liv på skjermen lissom. Hørte ikke noen ulyder eller noenting første gang jeg forsøkte å skru på med denne feilkoblingen på HK. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 En strømforsyning vil først teste seg selv og stabilsere sine egne spenninger for deretter sende et POWER GOOD signal til Hovedkortet. Hvis det skulle oppstå noen problemer i denne prosessen vil da maskinen slå seg av etter noen sekunder. Dette skyldes hardware feil i enten Strømforsyning eller Hovedkort. Lenke til kommentar
plebz Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Er det noen måte jeg kan finne ut om feilen ligger i PSU eller hovedkort hvis jeg kun har en stk PSU og hovedkort? En kar på komplett rådet meg til å plugge strømforsyningen ut av alt, og deretter kortslutte PSU ved å koble sammen grønn og svart ledning med en binders. Dette skulle føre til at den svev selv om ingenting var koblet til. Noen som kan bekrefte at dette funker? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hei. Dette er en "ADH" (Azalia Digital Header)kontakt. Den du skulle ha benyttet ligger mellom og bak PCIX-1X og PCIX-16X-2. Vet ikke hva som er skjedd med kortet ditt, men det kan være dødt. Prøv å resette bios, mulig det kan hjelpe hvis kortet har gått i heng... Ikke så lurt å bare koble til ting når man er usikker, uten å sjekke manualen først. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Er det noen måte jeg kan finne ut om feilen ligger i PSU eller hovedkort hvis jeg kun har en stk PSU og hovedkort? En kar på komplett rådet meg til å plugge strømforsyningen ut av alt, og deretter kortslutte PSU ved å koble sammen grønn og svart ledning med en binders. Dette skulle føre til at den svev selv om ingenting var koblet til. Noen som kan bekrefte at dette funker? Som oftest skyldes denne feilen PSU, men den beste måten å finne ut hva som er feilen er å bytte ut en av komponentene. Lenke til kommentar
plebz Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 I mitt hode er det veldig logisk at viften på strømforsyningen og alle de andre komponentene ikke ville startet hvis det var noe galt med strømforsyningen. Er dette feil? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) I mitt hode er det veldig logisk at viften på strømforsyningen og alle de andre komponentene ikke ville startet hvis det var noe galt med strømforsyningen. Er dette feil? Hvordan skal den vite at det er noe feil hvis den ikke kan starte seg og kjøre diagnostikk...Når strømforsyningen da slår av strømmen er det fordi den finner en feil. Om hovedkortet får dette Power good signalet fra strømforsynignen vil hovedkortet prøve å starte men om det da skulle inntreffe en kortslutning ville den da igjen miste Power good. Power Good Signal Endret 20. februar 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 I mitt hode er det veldig logisk at viften på strømforsyningen og alle de andre komponentene ikke ville startet hvis det var noe galt med strømforsyningen. Er dette feil? Hvordan skal den vite at det er noe feil hvis den ikke kan starte seg og kjøre diagnostikk...Når strømforsyningen da slår av strømmen er det fordi den finner en feil. Om hovedkortet får dette Power good signalet fra strømforsynignen vil hovedkortet prøve å starte men om det da skulle inntreffe en kortslutning ville den da igjen miste Power good. Power Good Signal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå