k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) har det veldig mye å si for bildet om kameraet er 6 eller 10 megapixsel, med et sånn gx-1l mangler du noe kontra det hun allerede har av optikk til film kameraet?Nei, oppløsningen vil ikke ha noen nevneverdig betydning. D40 som mange andre også har anbefalt har samme sensoren som GX-1L (og dermed samme oppløsning), men har litt nyere signalbehandling. Selve kitet som JapanPhoto selger til 3499 vil ikke dekke det området hun har i dag på vidvinkelenden, men vil gå mye lenger på teleenden. Samtidig er det så rimelig at du fint kan få råd til en Sigma 10-20 i tillegg, og ha mye videre bildevinkel enn hun har i dag. Edit: det er ikke noen andre haker ved kameraet, annet enn at det er ikke siste nytt på markedet. Det tar likevel svært gode bilder, og jeg tviler sterkt på at moren din blir misfornøyd. Eneste er kanskje et det bruker AA-batterier, noe som noen vil se på som en ulempe. Fordelen er jo at du kan få batterier til det hvor som helst, dersom man går tom. Oppladbare batterier er en stor fordel, så dere bør budsjettere med det også. Endret 20. februar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) har det veldig mye å si for bildet om kameraet er 6 eller 10 megapixsel 6 kontra 10 megapixel er temmelig uvesentlig. Jeg bruker daglig Nikon D70 og D200, som er hhv. 6 og 10Mpix, og antallet megapixels er aldri en faktor når jeg vurderer hvilket hus jeg skal bruke til hva. Endret 20. februar 2008 av Anew Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 har det veldig mye å si for bildet om kameraet er 6 eller 10 megapixsel, med et sånn gx-1l mangler du noe kontra det hun allerede har av optikk til film kameraet?Det har ikke så veldig mye å si før du begynner å printe ut i veldig store formater (A3-A2 og deromkring). Det jeg ser på som den eneste ulempen med lavere oppløsning er at det lettere oppstår moiré-mønster, men det er sjelden et faktisk problem. Det du mangler i GX-1L-pakken er et vidvinkelobjektiv som gir bildeutsnitt tilsvarende voigtländeren. Men med 3500 brukt på kitet bør det være nok til overs til å skvise inn et greit objektiv som begynner på området 10-12 mm. Vet ikke helt hva som er tilgjengelig til Pentax/Samsung på den fronten. Jeg er også enig i at hvis hun er vant med Nikon fra før av, så er nok enten en ny Nikon eller Pentax de mest aktuelle alternativene. Jeg har D80, og det tok meg ikke mange minuttene å finne ut hvor alle de forskjellige funksjonene var på en Pentax K10D. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 6 kontra 10 megapixel er temmelig uvesentlig. Jeg bruker daglig Nikon D70 og D200, som er hhv. 6 og 10Mpix, og antallet megapixels er aldri en faktor når jeg vurderer hvilket hus jeg skal bruke til hva.Nei, jeg har sett A3-forstørrelser tatt med Canon 10D (som har 6MP, og langt fra nyeste kamerahus på markedet; har fått 3 etterfølgere) og er svært gode. Skal du ha noe større enn A3 og er nødt til å beholde fotokvalitet, vil det begynne å skrante, men det er svært, svært få som faktisk trenger det. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 har det veldig mye å si for bildet om kameraet er 6 eller 10 megapixsel, med et sånn gx-1l mangler du noe kontra det hun allerede har av optikk til film kameraet?Nei, oppløsningen vil ikke ha noen nevneverdig betydning. D40 som mange andre også har anbefalt har samme sensoren som GX-1L (og dermed samme oppløsning), men har litt nyere signalbehandling. Selve kitet som JapanPhoto selger til 3499 vil ikke dekke det området hun har i dag på vidvinkelenden, men vil gå mye lenger på teleenden. Samtidig er det så rimelig at du fint kan få råd til en Sigma 10-20 i tillegg, og ha mye videre bildevinkel enn hun har i dag. Edit: det er ikke noen andre haker ved kameraet, annet enn at det er ikke siste nytt på markedet. Det tar likevel svært gode bilder, og jeg tviler sterkt på at moren din blir misfornøyd. Eneste er kanskje et det bruker AA-batterier, noe som noen vil se på som en ulempe. Fordelen er jo at du kan få batterier til det hvor som helst, dersom man går tom. Oppladbare batterier er en stor fordel, så dere bør budsjettere med det også. Høres veldig bra ut det, bra pris og muligheter for å utvide med optikk å ennå komme innen budsjettet jeg tenkte meg. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Det du mangler i GX-1L-pakken er et vidvinkelobjektiv som gir bildeutsnitt tilsvarende voigtländeren. Men med 3500 brukt på kitet bør det være nok til overs til å skvise inn et greit objektiv som begynner på området 10-12 mm. Vet ikke helt hva som er tilgjengelig til Pentax/Samsung på den fronten.Sigma har 10-20mm, som vil være det mest nærliggende alternativet. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Det du mangler i GX-1L-pakken er et vidvinkelobjektiv som gir bildeutsnitt tilsvarende voigtländeren. Men med 3500 brukt på kitet bør det være nok til overs til å skvise inn et greit objektiv som begynner på området 10-12 mm. Vet ikke helt hva som er tilgjengelig til Pentax/Samsung på den fronten.Sigma har 10-20mm, som vil være det mest nærliggende alternativet. https://prisguiden.no/product.php?productId=36282 et sånnt du mener? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 https://prisguiden.no/product.php?productId=36282 et sånnt du mener?Ja... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Note to self: k-ryeng svarer alltid raskest selv. Endret 20. februar 2008 av Anew Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 https://prisguiden.no/product.php?productId=36282 et sånnt du mener?Det er nok den, ja. På Pentax digitalkamera vil det gi bildeutsnitt tilsvarende det du får med et 15-30mm objektiv på 35mm film. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Note to self: k-ryeng svarer alltid raskest selv. Hehe ;-) Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) https://prisguiden.no/product.php?productId=36282 et sånnt du mener?Det er nok den, ja. På Pentax digitalkamera vil det gi bildeutsnitt tilsvarende det du får med et 15-30mm objektiv på 35mm film. Var lærerikt , om det nå ikke blir spleising så kan jeg nå værtfall ordne med kamera. Å anbefale å få tak i det objektet for vidvinkel, blir nå garantert en bra gave. Eller kansje se litt mere rundt på de andre modellene som nevnt tidligere, er så mye info å se mere etter. Endret 20. februar 2008 av curtiis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå