Sutekh Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Vel, har sett på de og er to stykk ingen anelse om det kom med et. Har et af ultragon 19-35mm f3,5- 4,5vmv Voigtländer ø77 og et sigma uc zoom 28- 105mm 1:4- 5.6 ø58.Begge disse er nok objektiver som egner seg best på film/FX-format. Sigmaen er filmverdenens svar på DX-formatets 18-70 (eller deromkring). På digital blir nok 28-105 litt trangt til å være et allround-objektiv. Voigtländeren er nok et bra vidvinkelobjektiv til film. På digital havner det mer i normalområdet, men det kan godt være et bra objektiv til den bruken. Kvaliteten kan jeg egentlig ikke uttale meg om, selv om jeg tviler på at Sigmaen er så forferdelig mye å skryte av. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Å annbefale et kamera som er etterfølgeren til et av de mestselgende kamera annser jeg ikke som en bakdel,400D fikk svært god kritikk og når så 450D får følgende : " EOS 450D er en kraftig forbedring" ser jeg ikke det som noe negativt.l]Nå er det Canon som sier det - så jeg vil se hvor mye bedre det egentlig er, før jeg bryr meg... Jeg tviler på at det er et dårlig kamera, ei heller at det kommer til å selge enormt. Men om det egentlig er noe bedre enn konkurrentene vil vise seg... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hvis mor er vant med vidvinkelmoro (Voigtlanderen er jo en grei vidvinkelzoom få F65'en), kan det bli litt nedtur med største vidvinkel på 18mm. Finnes det en kombinasjon som kan gi en Sigma 10-20 ell. innenfor budsjettet?Sigma 10-20 er vel HSM, så det burde gå an å skvise et D40-kit og sigmaen inn på ca. 7000? 30D er også en mulighet hvis JP har noen flere igjen. 30D, Sigma 10-20 og en ikke-IS 18-55 havner vel på ca. 8k hvis jeg ikke er helt på vidda? EDIT: JP har jo også D40 med AF-S 18-70 for 5000. Legg på Sigmaen til 3400 fra MPX så havner du litt over budsjett, men da får hun en pakke som i stor grad tilsvarer det hun er vant til mtp. tilgjengelige bildeutsnitt. Jeg vet ikke helt hvordan Sigma 10-20 sammenligner med Voigtländeren optisk, men Nikkor 18-70 sparker nok rompa til Sigma 28-105 ganske hardt. Endret 20. februar 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Begge de pakkene bør kunne gi mye fotoglede ja. Ingen av dem tillater videre bruk av den gamle optikken med autofokus, men jeg tror ikke det vil bli noe savn. Spørsmålet er hvor mye mor vil savne litt mer rekkevidde i teleenden? (18-55 er effektivt ca. 80mm) Endret 20. februar 2008 av Anew Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Å annbefale et kamera som er etterfølgeren til et av de mestselgende kamera annser jeg ikke som en bakdel,400D fikk svært god kritikk og når så 450D får følgende : " EOS 450D er en kraftig forbedring" ser jeg ikke det som noe negativt.l]Nå er det Canon som sier det - så jeg vil se hvor mye bedre det egentlig er, før jeg bryr meg... Jeg tviler på at det er et dårlig kamera, ei heller at det kommer til å selge enormt. Men om det egentlig er noe bedre enn konkurrentene vil vise seg... Vel det er neppe dårligere enn forgjengeren som var en enorm suksess, i tillegg har den større skjerm og LiveView,(som ikke feks D80 har) . I tillegg er det en ny modell menst D80 sannsyneligvis får sin arvtager utpå høsten. Debatten blir imidlertid offtopic med dette,aksepter at andre annbefaler noe annet og like bra som en selv og la trådstarter få vurdere de forskjellige alternativene, Bildemessig vil det uansett ikke bli noen forskjell,det er i hovedsak størrelsen som kan avgjøre og hvordan det passer brukeren både å holde i og hvor greit det er å ta med seg. For som jeg sier 30D ble for stort for dama mi Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Ok, var jo mye å tenke på. Så det beste er å kjøpt et med bra objekt, å ha det ene objektet til vanlig bruk. Blir kansje litt for dyr gave til slutt, ikke det at hun ikke fortjener det men ska jo klare å betale det. Er nå bare en ide, men må kansje få flere med å spleise ska det bli noe av denne ideen. Takke nå for hjelpen, ble litt klokere. Å har nå to modeller som høres greie ut om det blir noe mere av det, nikon d80 og canon 450d. Når det er sagt, er det noen værdi i det gammle kameraet vist man sku selge det, feks for å kjøpe et objektiv til digitalkamera. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Voigtländeren er nok et bra vidvinkelobjektiv til film. På digital havner det mer i normalområdet, men det kan godt være et bra objektiv til den bruken.Voigtländeren er nok ikke så verst, men det er nok ingen perle heller. Nikkor 18-70 vil nok være like god, uten at jeg har sett noen helt klare referanser på Voigtländeren. Sigmaen er nok best egnet som brevpresse. Brennviddeområdet blir ugunstig på digitalt, og optisk er den ikke spesielt god. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Se lenge og hardt på D40-pakken Sutekh foreslår i innlegg #23. Rett over budsjett, men ikke mye. Endret 20. februar 2008 av Anew Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Langt mindre verdi enn bruksverdien. Min far har et Olympus OM-1 og OM-2, disse hadde han fått kanskje 1500 kroner for per stykk. Og det er et klassisk hus i grei stand fra 70-tallet, gullalderen til Olympus, det er ikke rent få som vil ha fingerene sine på disse kamerahusene. Jeg takker gud og skaperen for at han ikke gjorde det. F65 er ingen klassiker, og heller ikke et high end-kamera. Så å få særlig mye ut fra et slikt kamerahus tror jeg ikke man skal håpe for mye på. Behold F65 for de gangene hun får lyst til å kose seg med film igjen. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Sigmaen er nok best egnet som brevpresse.Sikker på det, med en vekt på usle 340 gram? Er nok ikke noe toppobjektiv, nei. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hvis mor er vant med vidvinkelmoro (Voigtlanderen er jo en grei vidvinkelzoom få F65'en), kan det bli litt nedtur med største vidvinkel på 18mm. Finnes det en kombinasjon som kan gi en Sigma 10-20 ell. innenfor budsjettet?D40 kan du klare å få under 8000 med 10-20 også. Ellers vil f.eks. D40(x) med 16-85 antakelig være en god løsning, selv om det ikke blir like mye vidvinkel som i dag, så blir det kanskje nok. Dersom de klarer å tyne budsjettet litt, vil også D40 med 18-70 og 10-20 være mulig. Samsung GX-1L kan de også fint få råd til, som dobbeltkit med 18-55, 50-200 til 3499,- og 10-20mm blir ingen problemer. De får til og med råd til et minnekort og en pakke med oppladbare batterier under 8000 kr. Denne optikken er ikke like god som Nikon 18-70, men betydelig bedre enn annen 18-55 kit-optikk (18-55IS unntatt). Byggekvaliteten er også langt bedre... EDIT: JP har jo også D40 med AF-S 18-70 for 5000. Legg på Sigmaen til 3400 fra MPX så havner du litt over budsjett, men da får hun en pakke som i stor grad tilsvarer det hun er vant til mtp. tilgjengelige bildeutsnitt. Jeg vet ikke helt hvordan Sigma 10-20 sammenligner med Voigtländeren optisk, men Nikkor 18-70 sparker nok rompa til Sigma 28-105 ganske hardt.Sigma 10-20 er nokså god, så den bør matche Voigtländer. Sigmaen er nok best egnet som brevpresse.Sikker på det, med en vekt på usle 340 gram? Så lenge vi snakker om _brev_ går det nok bra :o) Endret 20. februar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Sats på D80 med 18-70. Og om mor savner vidvinkel, ja så har dere julegavetips. Har du D80 ligger det mange flere objektiver å venter på dere i bruktmarkedet enn D40. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Ok, var jo mye å tenke på. Så det beste er å kjøpt et med bra objekt, å ha det ene objektet til vanlig bruk. Blir kansje litt for dyr gave til slutt, ikke det at hun ikke fortjener det men ska jo klare å betale det. Er nå bare en ide, men må kansje få flere med å spleise ska det bli noe av denne ideen. Takke nå for hjelpen, ble litt klokere. Å har nå to modeller som høres greie ut om det blir noe mere av det, nikon d80 og canon 450d.Når det er sagt, er det noen værdi i det gammle kameraet vist man sku selge det, feks for å kjøpe et objektiv til digitalkamera. andre kamera som kunne være greie å se på: Canon EOS 400D Kamerahus 4 499,00 + objektiv. http://japanphoto.no/product/digital-speil...400d-kamerahus/ Nikon D40X Kamerahus 4 499,00 + objektiv. http://japanphoto.no/product/digital-speil...d40x-kamerahus/ Nikon D60 Kamerahus 4 950, + objektiv. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=98742 Sony Alpha DSLR-A200 5 375,- + objektiv http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=99158 Som sagt alternativene er mange Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Langt mindre verdi enn bruksverdien. Min far har et Olympus OM-1 og OM-2, disse hadde han fått kanskje 1500 kroner for per stykk. Og det er et klassisk hus i grei stand fra 70-tallet, gullalderen til Olympus, det er ikke rent få som vil ha fingerene sine på disse kamerahusene. Jeg takker gud og skaperen for at han ikke gjorde det. F65 er ingen klassiker, og heller ikke et high end-kamera. Så å få særlig mye ut fra et slikt kamerahus tror jeg ikke man skal håpe for mye på. Behold F65 for de gangene hun får lyst til å kose seg med film igjen. ok, muligens overta det å bruke det selv siden jeg ikke er så aktiv å tar bilder. Sats på D80 med 18-70. Og om mor savner vidvinkel, ja så har dere julegavetips. Har du D80 ligger det mange flere objektiver å venter på dere i bruktmarkedet enn D40. Høres ut som et godt tips det ja, og med de muligheter det er med digitalt kamera så tror jeg at hun finner ut hva hun egentlig har bruk for av optikk. Kan jo ha det andre kamera i reserve om det sku trenges. Endret 20. februar 2008 av curtiis Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Sats på D80 med 18-70. Og om mor savner vidvinkel, ja så har dere julegavetips. Har du D80 ligger det mange flere objektiver å venter på dere i bruktmarkedet enn D40. D80 er ikke noe dumt valg, det er heller ikke kameraer som Pentax K10D og Samsung GX-10. Dersom vidvinkel er viktig for dem, tror jeg de vil komme best ut med den nevnte Samsung GX-1L-pakken. Dersom det ikke er så viktig, vil antakelig Samsung GX-10 være et bedre valg enn D80, selv om kit-optikken er litt svakere. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Er 350D helt borte nå? Det er jo også et relativt kompetent kamera "i de rette hender" (altså ikke mine ) Det er viktig ikke å henge seg opp i hvilket kamerahus man skal velge, nå som det er på det rene at optikken som alt er i hus uansett ikke bør påvirke valget. Kamera/merke er knapt nok sekundært. Det viktige er å få på plass den rette optikken, så kikk på det først. Har man først oppdaget vidvinkelens gleder, så vil man ikke gå tilbake. Mor har utstyrt seg med vidvinkel og lang normal - hun har mao. alt gjort noen valg. Se derfor etter en pakke som gir god vidvinkel (de skal til Hawaii!) og en grei normalzoom, uavhengig av merke. Mange syns Canons XXXD-serie er forferdelig å holde, andre syns den er fin-fin, det understreker at det er viktig å kjenne på de ulike kameraene før man handler. Endret 20. februar 2008 av Anew Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Har man først oppdaget vidvinkelens gleder, så vil man ikke gå tilbake Mor har utstyrt seg med vidvinkel og lang normal - hun har mao. alt gjort noen valg. Se derfor etter en pakke som gir god vidvinkel (dere skal til Hawaii!) og en grei normalzoom, uavhengig av merke.Jepp, og til den prisen JapanPhoto tar for GX-1L med 18-55 og 50-200, skal du lete lenge etter noe som gir deg mer for pengene. Canon 30D er i nærheten, men tross alt må du ut med noen kroner for å få optikk som tilsvarer Samsung/Pentax 18-55 og 50-200. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 HER har du vidvinkel-linsa til D80. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 HER har du vidvinkel-linsa til D80. Her snakker vi vid vinkel ;-) Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Har man først oppdaget vidvinkelens gleder, så vil man ikke gå tilbake Mor har utstyrt seg med vidvinkel og lang normal - hun har mao. alt gjort noen valg. Se derfor etter en pakke som gir god vidvinkel (dere skal til Hawaii!) og en grei normalzoom, uavhengig av merke.Jepp, og til den prisen JapanPhoto tar for GX-1L med 18-55 og 50-200, skal du lete lenge etter noe som gir deg mer for pengene. Canon 30D er i nærheten, men tross alt må du ut med noen kroner for å få optikk som tilsvarer Samsung/Pentax 18-55 og 50-200. har det veldig mye å si for bildet om kameraet er 6 eller 10 megapixsel, med et sånn gx-1l mangler du noe kontra det hun allerede har av optikk til film kameraet? prisen var jo ikke direkte ille, men er det andre haker med det kansje. Endret 20. februar 2008 av curtiis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå