curtiis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Men hva ska man velge, hun har et med valig film Nikon f65 er det noen av de på markede nå som bruker samme objektivene? Fint om hun kunne brukt de til et digital kamerea men er ikke så veldig viktig vist det vil vise seg å være en dårlig løsning, noen som kan gi meg noen råd er som sagt ukjent for meg? Ikke satt noen pris på det men bør vel ikke bli over 7-8k. Håper noen kan hjelpe meg litt. ps: legger til objektene. Har et af ultragon 19-35mm f3,5- 4,5vmv Voigtländer ø77 og et sigma uc zoom 28- 105mm 1:4- 5.6 ø58. Endret 20. februar 2008 av curtiis Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Men hva ska man velge, hun har et med valig film Nikon f65 er det noen av de på markede nå som bruker samme objektivene?Spørsmålet er hvilke objektiver hun har, om det har noe for seg å bruke de på et digitalt. Hvis det er nokså vanlige, rimelige objektiver hun har (hviket er nokså sannsynlig, i og med at huset er en F65), er det ikke sikkert at det er noe å satse på videre. Fint om hun kunne brukt de til et digital kamerea men er ikke så veldig viktig vist det vil vise seg å være en dårlig løsning, noen som kan gi meg noen råd er som sagt ukjent for meg? Ikke satt noen pris på det men bør vel ikke bli over 7-8k.Håper noen kan hjelpe meg litt. Dersom hun har optikk som er over middels, kan en D80 være et meget godt alternativ. Den får du som kit for ca 7600 nå, med et 18-70-objektiv. Selv om hun har objektiver fra før, bør du kjøpe kit, da de objektivene hun har nærmest garantert ikke vil være godt tilpasset digitalt, da bildebrikken på digital speilrefleks er mindre enn filmruten. De kan likevel være et fint supplement til kit-objektivet, selv om de ofte vil få et litt annet bruksområde (vidvinkel til F65 blir fort en normal på DSRL, mens normal på F65 blir kort tele på DSLR). Dersom hun ikke har optikk som er verdt å satse på, står du egentlig meget fritt til å velge nytt, selv om det jo vil være naturlig å velge Nikon igjen, hvis hun trives med det. Jeg vil anbefale deg å vurdere Pentax også, da de har en designfilosofi som er nokså lik Nikon. Med Pentax følger også Samsung som alternativ, da de begge har sine utgaver at akkurat samme kamerahuset, bare litt rimeligere. Selv har jeg Samsung GX-10, som jeg er meget godt fornøyd med. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Om du skal kjøpe nytt med objektiv så ville jeg definitivt sett på den nye Canon EOS 450D men en 18-55 IS linse. Spesielt siden du sier hun,da disse er mindre fysisk enn feks D80, 30D,40D osv. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=98041 Endret 20. februar 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Optikken er fullt brukbar, ja. F65 er jo et relativt nytt autofokuskamera som er designet for bruk med AF-D-optikk, og det er nok denne typen optikk hun har fra før av. Det hjelper selvsagt hvis du kan finne ut spesifikt hvilke objektiver hun har, men i utgangspunktet er alt av nyere dato kompatibelt med alle Nikon-hus. Men det du bør være klar over at bildesensoren i Nikons digitalhus (med D3 som foreløpig eneste unntak) er mindre enn en 35mm filmrute, og du derfor får et annet bildeutsnitt for en gitt brennvidde enn det hun kanskje er vant med fra før av. Til den summen du har tilgjengelig ville jeg sett på en D80, kanskje uten objektiv, det spørs litt hvilke brennvidder hun har fra før av. Bare vær klar over at det som er greie normalobjektiver på film kanskje kan bli litt trange for digitalbruk. De billigere alternativene, D40, D40x og D60, har den ulempen at de ikke har fokusmotor i huset, så hun vil antagelig ikke få autofokus med de gamle objektivene sine hvis du kjøper ett av disse (du må ha AF-S-optikk eller tilsvarende fra andre produsenter for å få autofokus på disse husene). Alt annet av automatikk (lysmåling etc.) vil fungere helt greit. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Spesielt sier du sier hun,da disse er mindre fysisk enn feks D80, 30D,40D osv.Det har faktisk _svært_ lite å si... De aller fleste jenter synes også at D80 er bedre å holde enn D40x, i hvert fall de som har vært i butikken der jeg jobber og prøvd. Selv med små hender er det bedre å holde store kamerahus, synes jeg, og mine puselanker er små nok til at jeg får alle fingrene på grepet til 400D... D300 er meget godt, GX-10 et hakk bedre etter min mening, og har ingen problemer med 1Ds'en til sjefen heller... Å si at størrelsen på hendene har så mye å si for grepet, blir som å si at korte personer bør velge små biler. En ting er at lange personer kanskje bør unngå de små bilene, men motsatt er det ingen korrelasjon... Optikken er fullt brukbar, ja. F65 er jo et relativt nytt autofokuskamera som er designet for bruk med AF-D-optikk, og det er nok denne typen optikk hun har fra før av.Det er det nok, men hvor vidt den optikken er verdt å bruke videre er en annen sak. Det ble solgt mye rart med Fx5-serien til Nikon... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Spesielt sier du sier hun,da disse er mindre fysisk enn feks D80, 30D,40D osv.Det har faktisk _svært_ lite å si... De aller fleste jenter synes også at D80 er bedre å holde enn D40x, i hvert fall de som har vært i butikken der jeg jobber og prøvd. Selv med små hender er det bedre å holde store kamerahus, synes jeg, og mine puselanker er små nok til at jeg får alle fingrene på grepet til 400D... D300 er meget godt, GX-10 et hakk bedre etter min mening, og har ingen problemer med 1Ds'en til sjefen heller... Å si at størrelsen på hendene har så mye å si for grepet, blir som å si at korte personer bør velge små biler. En ting er at lange personer kanskje bør unngå de små bilene, men motsatt er det ingen korrelasjon... Det var bastant påstand det, ellers i forumet er det svært viktig å prøve kamera for å se om det passer dine hender,menst her har det lite å si. Jeg var nemmelig i dette dilemma da mellom 450D og 30D jeg har kjøpt 30D og konas første reaksjon var "alt for stort og tungt for meg" Så nei det kan faktisk ha veldig mye å si. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Kan prøve å finne ut hvilken objekter hun har, står vel på de. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Siden det er en gave kan du ikke la henne prøve kameraene, og det er det, ikke Snekkerns gjetninger om kvinners behov for ergonomi, som er avgjørende. Jeg har ingen erfaring med F65, så jeg kan ikke sammenligne ergonomien, men jeg kjenner tre forskjellige jenter (ingen av dem er store) som trives godt med grepet og tyngden på D80. Dersom hun har noe snasen optikk i tillegg vil D80 være et ypperlig valg. Om optikken ikke er snasen, men bare middelmådig er det kanskje like greit å se på kamerahus fra andre produsenter, Canon, Pentax/Samsung/Olympus/Sony etc. Alle de digitale speilreflekskameraene på markedet i dag er meget gode, gir god bildekvalitet og yter godt. Det viktigste er egentlig ergonomi, men om du tror hun kommer til å trives med D80 i klypene sine fremstår det for meg som et selvsagt valg. Å bytte system er vel og bra, men noen ganger er det litt uvant. Så om du ikke trenger å bytte system, da ser jeg ikke poenget i å gjøre det for byttets skyld. Nå er vi spente på hvilken optikk hun har. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Spesielt siden du sier hun,da disse er mindre fysisk enn feks D80, 30D,40D osv.D80 er bare marginalt større enn F65, så jeg tviler på at det vil ha så mye å si. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Optikken er fullt brukbar, ja. F65 er jo et relativt nytt autofokuskamera som er designet for bruk med AF-D-optikk, og det er nok denne typen optikk hun har fra før av.Det er det nok, men hvor vidt den optikken er verdt å bruke videre er en annen sak. Det ble solgt mye rart med Fx5-serien til Nikon... Så ille som et par av objektivene til Canon er det vel ikke. Plast-bajonett osv... Stemmer for en D80 i gave. Tom edit: leif Endret 20. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Det var bastant påstand det, ellers i forumet er det svært viktig å prøve kamera for å se om det passer dine hender,menst her har det lite å si.Les en gang til... Jeg sier ingenting om at det ikke er viktig å prøve kameraet først. Det jeg skriver, er at om du har store hender, vil et lite kamera mest sannsynlig passe deg dårlig, på samme måte som en mann på to meter vil passe dårlig inn i en Toyota Aygo. Størrelsen på hendene utelukker i mange tilfeller noen valg. Det betyr ikke at man ikke bør prøve, men at man ofte kan ane resultatet på forhånd. Men motsatt gjelder ikke; at man har små hender, betyr ikke at små kamerahus passer en bedre. Kanskje gjør det det, men min erfaring som butikkselger, er at det ikke gjør det. Min personlige erfaring tilsier også det samme. Mitt tips til trådstarter er å la damen få et "gavekort", og heller ta henne med i en butikk og se på kameraer. Overraskelsen blir litt mindre, men hun vil mest sannsynlig ende opp med et kamera hun blir fornøyd med. Det var en bruker her som hadde en tilsvarende plan før jul, men valgte å avsløre det for fruen på forhånd, og hun valgte et helt annet kamera enn det han hadde trodd på forhånd. Diskusjonen rundt størrelse viste seg å være helt fåfegnt, da hun ble meget fortrolig med et 40D med Canon 17-55IS, som er langt unna kompakt og lite - til tross for at hun hadde "damehender"... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Det er det nok, men hvor vidt den optikken er verdt å bruke videre er en annen sak. Det ble solgt mye rart med Fx5-serien til Nikon...Hvis det bare er snakk om en F65 med kitobjektiv så er jeg enig i at det neppe er så mye å ta vare på og kanskje like greit å skifte system. Men så kommer man jo inn på dette med preferanser mtp. brukergrensesnitt og hva man er vant med. Jeg synes jo Canon sin måte å plassere hjul og knapper på er håpløs sammenlignet med Nikon/Pentax. Så for meg er det de to merkene som er aktuelle uansett hva andre produsenter har av kule dingser og features Men siden det er snakk om objektiver i flertall regner jeg med at vedkommende har mer enn ett Endret 20. februar 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Det var bastant påstand det, ellers i forumet er det svært viktig å prøve kamera for å se om det passer dine hender,menst her har det lite å si.Les en gang til... Jeg sier ingenting om at det ikke er viktig å prøve kameraet først. Det jeg skriver, er at om du har store hender, vil et lite kamera mest sannsynlig passe deg dårlig, på samme måte som en mann på to meter vil passe dårlig inn i en Toyota Aygo. Størrelsen på hendene utelukker i mange tilfeller noen valg. Det betyr ikke at man ikke bør prøve, men at man ofte kan ane resultatet på forhånd. Men motsatt gjelder ikke; at man har små hender, betyr ikke at små kamerahus passer en bedre. Kanskje gjør det det, men min erfaring som butikkselger, er at det ikke gjør det. Min personlige erfaring tilsier også det samme. Mitt tips til trådstarter er å la damen få et "gavekort", og heller ta henne med i en butikk og se på kameraer. Overraskelsen blir litt mindre, men hun vil mest sannsynlig ende opp med et kamera hun blir fornøyd med. Det var en bruker her som hadde en tilsvarende plan før jul, men valgte å avsløre det for fruen på forhånd, og hun valgte et helt annet kamera enn det han hadde trodd på forhånd. Diskusjonen rundt størrelse viste seg å være helt fåfegnt, da hun ble meget fortrolig med et 40D med Canon 17-55IS, som er langt unna kompakt og lite - til tross for at hun hadde "damehender"... Jeg poengterte bare noe som er en jenganger her på forumet,nemmelig at kamera må passe til hendene,dette spesielt brukt som negativt mot 4xxD serien,men litt rart at det plutselig ikke ble viktig lengre. Derimot er ditt tips om et gavekort der hun selv kan velge meget bra. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Så ille som et par av objektivene til Canon er det vel ikke. Plastinnfatning osv...Noen av dem var direkte grusomme, 28-80 f.eks. Plastfatning, men rent optisk var det ikke noe å skryte av. Skarpheten er OK, men kontrast og motlysegenskaper var dårlig. Autofokusen var ikke noe å skryte av, og frontelementet roterte ved fokusering, så polafilter var i praksis ubrukelig med autofokus... http://nikonimaging.com/global/products/le...3-56g/index.htm Jeg poengterte bare noe som er en jenganger her på forumet,nemmelig at kamera må passe til hendene,dette spesielt brukt som negativt mot 4xxD serien,men litt rart at det plutselig ikke ble viktig lengre.Nei, jeg skrev ikke det. Jeg skrev at man ikke skal utelukke store kamerahus selv om man har små hender... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Optikken er fullt brukbar, ja. F65 er jo et relativt nytt autofokuskamera som er designet for bruk med AF-D-optikk, og det er nok denne typen optikk hun har fra før av.Det er det nok, men hvor vidt den optikken er verdt å bruke videre er en annen sak. Det ble solgt mye rart med Fx5-serien til Nikon... Så ille som et par av objektivene til Canon er det vel ikke. Plast-bajonett osv... Stemmer for en D80 i gave. Tom edit: leif Et Canon 18-35 IS er slettes ikke ille, greit at det er en del plast,men det har med pris å gjøre,tror du får lete en stund før du finner et like bra i samme prisklasse. There were a few moments when I considered not to publish the results due to "political correctness" because to date it was a quite absurd thought that such a cheap, or better "affordable", lens can perform this good and I'm sure that some will not believe the findings even though they're supported by the published field images. Anyway, the resolution capabilities of the Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS is nothing short of amazing. http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EO...-report--review En omtale av EOS 400D i samme slengen: http://shutterbug.com/equipmentreviews/ama...eos/index1.html Endret 20. februar 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Canon har i lang tid satset tungt på å være den produsenten som leverer den jævligste originaloptikken i low-end segmentet (en strategi de ser ut til å ha revurdert med den nye 18-55 IS), men det er vel ikke akkurat mangel på Nikon Fx5-hus som ble solgt med Sigma 28-80 - ikke så mye å rope hurra for på digital. Mange har imidlertid også en telezoom liggende, og noen av disse kan jo være brukandes. D80 kit er, i likhet med flere alternativer, feiende flott. Edit: Det er greit at Snekker'n føler behov for å anbefale 450D i alle tråder, men kunne han i det minste begrense quotingen litt? Det holder stort sett å quote ett eller maksimalt to foregående innlegg, og begrense seg til å quote det man svarer direkte på. Endret 20. februar 2008 av Anew Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Men siden det er snakk om objektiver i flertall regner jeg med at vedkommende har mer enn ett Jepp, det kan jo være en 70-300G også ;-) *Hurra* :-) Neida, skal ikke være stygg; selve kamerahuset var ikke helt borte vekk, selv om det var nokså billig. Og kjøpte man skikkelig optikk og god film, fikk man like gode bilder som med F6, det var bare litt enklere i bruk på mange områder. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Nå er vi spente på hvilken optikk hun har. Vel, har sett på de og er to stykk ingen anelse om det kom med et. Har et af ultragon 19-35mm f3,5- 4,5vmv Voigtländer ø77 og et sigma uc zoom 28- 105mm 1:4- 5.6 ø58. Forøvrig er det 50 års gave til min mor, spleiselag. Men tenker et slik har vært perfekt å hatt med når de ska til hawaii. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Canon har i lang tid satset tungt på å være den produsenten som leverer den jævligste originaloptikken i low-end segmentet (en strategi de ser ut til å ha revurdert med den nye 18-55 IS), men det er vel ikke akkurat mangel på Nikon Fx5-hus som ble solgt med Sigma 28-80 - ikke så mye å rope hurra for på digital. Mange har imidlertid også en telezoom liggende, og noen av disse kan jo være brukandes. D80 kit er, i likhet med flere alternativer, feiende flott. Edit: Det er greit at Snekker'n føler behov for å anbefale 450D i alle tråder, men kunne han i det minste begrense quotingen litt? Det holder stort sett å quote ett eller maksimalt to foregående innlegg, og begrense seg til å quote det man svarer direkte på. Ja jeg annbefaler 450D andre annbefaler feks D80, at noen så ikke liker at andre annbefaler noe annet enn det de selv gjør er beklagelig. Skrivemåten tilsier i alle fall det Jeg quoter slik at sammenhengen skal/skulle være klar. Oj nå quotet jeg bare et inlegg Å annbefale et kamera som er etterfølgeren til et av de mestselgende kamera annser jeg ikke som en bakdel,400D fikk svært god kritikk og når så 450D får følgende : " EOS 450D er en kraftig forbedring" ser jeg ikke det som noe negativt. http://www.idg.no/incoming/article84325.ece Endret 20. februar 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Ingen av disse objektivene bør påvirke valget av hus. Begge kan fint brukes på en D80, men Voigtlanderen vil være en normalzoom med litt smådårlig vidvinkel og null tele. Sigmaen dekker normal-medium tele. Rett og slett et litt klønete oppsett, som vil bli totalt erstattet av en 18-70 ell. Hvis mor er vant med vidvinkelmoro (Voigtlanderen er jo en grei vidvinkelzoom få F65'en), kan det bli litt nedtur med største vidvinkel på 18mm. Finnes det en kombinasjon som kan gi en Sigma 10-20 ell. innenfor budsjettet? Endret 20. februar 2008 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå