Daily-Drifter Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 jeg tar ingen for å være fartsgale men vet hvor irriterende det er å kjøre med en undermotorisert bil. jeg sier ingenting om å herje eller kjøre over fartsgrensene. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 nettop, DU vet hvor irriterende det er å sitte i en undermotorisert bil. Jeg skal vedde på at bestemora mi hadde vært henrykt i en 1,2 liters motor, og ikke hadde irritert seg over det. Ikke alle har behov for kjempekraft, og selv 100 hk i en 1,4 t bil kan oppleves kraftig, alt etter hvem som dømmer. Hva dine syn på saken er har vi forstått, og trådstarter kan jo tenke på det. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Såg jo bra ut de bilene der. Men sikker på at du får en slik brukbar til noe under 100k? Var butikken i haugesund? Skal til haugesund idag faktisk, men rekker ikke innom der... :/Ser ellers at du stiller litt annerledes krav enn meg, da jeg ikke trenger så mye motor som du stiller krav til, men det er da greit:) Har snakka med pappa om forsikring, og er ikke noe problem for han at det står på han, men får se hva som er greiest.. Legger til en link.. Meninger? Audi A3 1,8 Eller så er familiebilen vår en Audi A4 1,6 liters, 97 modell. Du må ikke forvente deg bakoversveis ved å gå fra A4 1.6 til A3 1.8. Forskjellen er nesten ikke merkbar. Eneste man merker er at 1.8 er en motor som egner seg mer til komfortabel kjøring, der man slipper å gire og mase hele tiden for å ha noe drag. 1.8 har også potensiale til høyt forbruk. Når det gjelder den bilen du linket til, så ser jeg den har klima anlegg, som er meget positivt. Den mangler setevarme og varme i speil. Setene ser bedre ut i virkeligheten, og er meget gode og sitte i. Deilig 3-eket skinnratt, og du vil like at giret har en mild form for short-shift. Tror du har litt og gå på når det gjelder prisen. Bilen min har gått litt mer, men jeg syns min er finere, og jeg forventer nesten ikke å få såpass for den en gang. Det lønner seg å forsikre denne på foreldre. Jeg tror Gjensidige skulle ha 32 000kr i året på meg. Jeg satt den på mamma og havnet på 8000kr i året. Var uheldig å treffe en kant, så da ble det ut med egenandel på 8000kr og ny årspremie på 16000kr. Endret 24. februar 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Du må ikke forvente deg bakoversveis ved å gå fra A4 1.6 til A3 1.8. Forskjellen er nesten ikke merkbar. Eneste man merker er at 1.8 er en motor som egner seg mer til komfortabel kjøring, der man slipper å gire og mase hele tiden for å ha noe drag. 1.8 har også potensiale til høyt forbruk. I teorien burde det by på en god del mer kraft i en A3 som er lettere enn A4, og har 125 hk istedenfor 101(?) i 1,6 literen. Det ville jo vært en kraft til vekt ratio forskjell på nærmere 30%, det burde da absolutt merkes. Endret 24. februar 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 men årene fra 23-25 og opp mangler du bonusen du sparte fra 18 år, og dette henger igjen, hvert eneste år, helt til du oppnår maks bonus (som tar, hvor lenge? 20 år?) 20 år nei!?! er du helt på bærtur man har 20%startbonus som 18åring, man får 10% pr skadefrie år det betyr at man har 70% når man er 23. eller 80 når man er 24. om du velger å ha det på fattern til du blir 23 også begynner din egen forsikring, som også blir billigere uavhengig av bonus fordi du er 23. vil sluttsummen se bedre ut. Har man ikke hatt bil før, starter man på 20% bonus, samme om man er 18 eller 45 år. Det som er at ungdomstillegget kommer i tillegg dersom man er under 23, og mange steder får man dette igjen hvis man har kjørt skadefritt frem til fylte 23 år. Ungdomstillegget er som regel 1800-2000 ekstra i året når man er 18, deretter synker det med ca 200,- i året. Ingen jeg snakket med hos Gjensidige og Sparebank 1 (som var de to desidert billigste for meg) kunne anbefale noe annet enn å sette bilen på seg selv, med mindre det er et spesielt tilfelle med en spesiell bil. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) nettop, DU vet hvor irriterende det er å sitte i en undermotorisert bil. Jeg skal vedde på at bestemora mi hadde vært henrykt i en 1,2 liters motor, og ikke hadde irritert seg over det. så du vil anbefale samme motoren til en 18 åring som til en 75 årig tante? jeg sier ikke hva noen skal velge, men det er vel greit å få flere meninger og erfaringer når han spør etter hjelp. jeg har lånt en a4 1.6 sedan (tror dette var 2001mod ) noen ganger og en annen kompis av meg har a3 med 1.8. a4en var slitsom å kjøre, spesielt i litt hektisk trafikk der man er avhengig av å kunne ta luker og ha "litt" akselerasjon. a3 1.8 føles en del sterkere og mer "brukervennlig" enn a4en som må man dra til rødlinja på hvert gir bare du skal inn på ringveien. har du råd til 1.8t kjøper du den (mer attraktiv når du skal selge også) men en vanlig a3 1.8 er ikke dumt. (dog forhjulsdrift men dette betyr vel lite om du ikke er litt spesielt interessert). ville bare si min mening om kombinasjonen a4 og 1.6 mvh Leo Endret 24. februar 2008 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 så du vil anbefale samme motoren til en 18 åring som til en 75 årig tante? Det vil jeg ikke, men det går an å se det etter person. Dersom jeg skulle ANBEFALT en bil til en kompis som ikke var noe spesielt bilinteressert i utgangspunktet, ville ikke mitt første råd vært å kjøpe en bil med størst motor og bakhjulsdrift, heller noe som var driftssikkert og stilig, dog ikke undermotorisert (<75hk/tonn). Hadde det vært noen som kun var ute etter kjøreglede, og satte det først i rekken, hadde jeg sikkert ikke hatt problem med å anbefale en AE86 Lenke til kommentar
sandalH Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Bra med litt diskusjon her.. Jeg trenger absolutt ikke en bil med 150 hk, men vil også ha en med mer enn 90.. Alt etter som.. Men sjekk denne audien, A3 ambition Hva kunne burde jeg budt for denne, maks? Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 75000 eller lavere hvis du er litt "tøff". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå