Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd til bilkjøp!


sandalH

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Nå skal jeg snart ha meg min første bil, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken. Sitter og ser mye på Audi, og da A3 og A4. Ellers er det en liten tanke på Honda. Hva synes dere? Må kanskje legge til at jeg har ca 90000 som jeg kan bruke.. Har også et tilbud om å kjøpe pappa's Audi A4 (utrolig rød, "familiebil":p).. Hadde det blitt dumt å foreks. kjøpt en kåpe til A4'en vår så den såg litt "kulere" ut? Nå er den bare fin.. hehe..

 

Og Audi A3, ser de ligger i priser fra 60000 til det uendelige.. Hvordan er det billigste her egentlig?

 

Vil ha en fin og tøff bil, med en grei motor i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

90 000? da hadde jeg kjøpt meg en 200sx S13 fra slingshot, han greier helt sikker å ordne et fint eksemplar for den prisen.

 

når jeg kjøper bil har jeg tre krav:

 

-manuell

-bakhjulsdreven

-turbo eller over 140hk

 

også skal du være sikker på at personen du kjøper av er seriøs, ikke kjøp bruktbil fra forhandler! bruk gjerne kjøpstest fra NAF for å være sikker på at du ikke bare tar over masse problemer.

(det er lett verdt 2500kr om du ikke har peiling selv)

 

sjekk når den skal eugodkjennes, dette kan gjøres på sms og du bør sjekke uansett hva selger sier, er ikke alltid de vet når den skal inn igjen og oppgir noe "ca". og sjekk at bilen selges fri for økonomiske heftelser.

 

husk på forsikring. skal den stå på deg er det mange kule biler du bør holde deg unna. smisk litt med fatter på dette punktet

 

bare spør på pm om du finner noe interessant, lykke til :D

Lenke til kommentar

ser ikke helt vitsen med å sette en bil på fattern. Kjører du plettfritt får du jo tilbake mesteparten av forsikringspremien (ungdomssforsikring), pluss at du allerede har opparbeidet deg din egen prosentsats. Da vil det være billigere alle år fremover enn om du hadde begynt å spare prosent når du var 23 år. Kræsjer du med fattern sin forsikring, mister han (og jeg regner med du må dekke tapet) lenge oppsparte prosenter som må dekkes over mange år. Det kan kanskje være snakk om flere tusen årlig til dess han når full bonus igjen, som tar tid.

 

Nå er det ikke billigst i alle tilfeller, men REGN vertfall på det, jeg tror det lureste er å sette forsikring på seg selv når en er 18.

Lenke til kommentar
ser ikke helt vitsen med å sette en bil på fattern. Kjører du plettfritt får du jo tilbake mesteparten av forsikringspremien (ungdomssforsikring), pluss at du allerede har opparbeidet deg din egen prosentsats. Da vil det være billigere alle år fremover enn om du hadde begynt å spare prosent når du var 23 år. Kræsjer du med fattern sin forsikring, mister han (og jeg regner med du må dekke tapet) lenge oppsparte prosenter som må dekkes over mange år. Det kan kanskje være snakk om flere tusen årlig til dess han når full bonus igjen, som tar tid.

 

Nå er det ikke billigst i alle tilfeller, men REGN vertfall på det, jeg tror det lureste er å sette forsikring på seg selv når en er 18.

 

det er faktisk mye billigere å sette den på foreldra, har de den på seg til han er 23-25 får han fet startbonus pga alder uansett. og de 2000kr de trekker i såkalt ungdomstillegg kommer jo i tillegg til en sinnsyk forsikringspremie, og da kan du ikke bytte selskap på 5 for å sjans til å få igjen pengene.

Lenke til kommentar
men årene fra 23-25 og opp mangler du bonusen du sparte fra 18 år, og dette henger igjen, hvert eneste år, helt til du oppnår maks bonus (som tar, hvor lenge? 20 år?)

 

20 år nei!?! er du helt på bærtur man har 20%startbonus som 18åring, man får 10% pr skadefrie år det betyr at man har 70% når man er 23.

eller 80 når man er 24.

 

om du velger å ha det på fattern til du blir 23 også begynner din egen forsikring, som også blir billigere uavhengig av bonus fordi du er 23. vil sluttsummen se bedre ut.

Lenke til kommentar

Finn deg et pent eksemplar av golf VR6!

174HK, og gode kjøre-egenskaper, bra interiøt, og sykeste lyden som finnes.

 

Jeg kjøpte det som 18-åring, forsikret den i mitt navn.

 

Fikk betale 4500 i året i delkasko, hos Gjensidige.

 

Når det gjelder 200SX, så er forsikringene rimelig dyre. Snakket med 10 forskjellige selskaper om akkurat denne, IF skadeforsikring var de eneste som ville forsikre, til den nette sum av 117.000 i året. -HUNDRE OG SYTTEN TUSEN-. (Dette tilbudet trakk de tilbake etter et par dager).

Lenke til kommentar
90 000? da hadde jeg kjøpt meg en 200sx S13 fra slingshot, han greier helt sikker å ordne et fint eksemplar for den prisen.

 

når jeg kjøper bil har jeg tre krav:

 

-manuell

-bakhjulsdreven

-turbo eller over 140hk

 

(.....)

 

husk på forsikring. skal den stå på deg er det mange kule biler du bør holde deg unna. smisk litt med fatter på dette punktet

 

Såg jo bra ut de bilene der. Men sikker på at du får en slik brukbar til noe under 100k? Var butikken i haugesund? Skal til haugesund idag faktisk, men rekker ikke innom der... :/

Ser ellers at du stiller litt annerledes krav enn meg, da jeg ikke trenger så mye motor som du stiller krav til, men det er da greit:) Har snakka med pappa om forsikring, og er ikke noe problem for han at det står på han, men får se hva som er greiest..

 

Legger til en link.. Meninger? Audi A3 1,8

 

Eller så er familiebilen vår en Audi A4 1,6 liters, 97 modell.

Lenke til kommentar

bare ikke kjøp fra forhandler, de selger med god fortjeneste, finn heller scoopet selv! om motoren eller girkassa skulle rase etter kort tid er det selgers ansvar selv om det er privat salg.

 

man kan velge mellom 70% og ikke miste bonus ved første kræsj, eller ha 80% og risikere bonusen (på de selskapene jeg har vært borti)

 

edit: selvfølgelig Må du ikke ha så mye krutt, men selv om du ikke skal satse livet overalt er det utrolig digg med en motor du slipper å tyne hele tia for å følge trafikken.

 

ikke kjøp en forhjulsdreven bil, forferdelig dårlig patent som understyrer hele tiden og er veldig uharmonisk å kjøre med. drivknuter og overføringer ligger med en ganske "lei" vinkel siden kraften skal rett ned og det gjør at de ikke tåler så mye heller.

 

hadde jeg vært deg og måtte ha bilen i mitt navn hadde jeg kjøpt meg en strøken sierra(sykt billige deler og forsikring), mb 190 eller en 3-serie. og tatt resten av pengene på sparekonto så har du råd til fikse alt så fort det skulle komme opp noe. det er veldig greit å ha penger i bakhånd når du skal eie en brukt bil.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
bare ikke kjøp fra forhandler, de selger med god fortjeneste, finn heller scoopet selv! om motoren eller girkassa skulle rase etter kort tid er det selgers ansvar selv om det er privat salg.

 

(....)

 

edit: selvfølgelig Må du ikke ha så mye krutt, men selv om du ikke skal satse livet overalt er det utrolig digg med en motor du slipper å tyne hele tia for å følge trafikken.

 

ikke kjøp en forhjulsdreven bil, forferdelig dårlig patent som understyrer hele tiden og er veldig uharmonisk å kjøre med. drivknuter og overføringer ligger med en ganske "lei" vinkel siden kraften skal rett ned og det gjør at de ikke tåler så mye heller.

 

hadde jeg vært deg og måtte ha bilen i mitt navn hadde jeg kjøpt meg en strøken sierra(sykt billige deler og forsikring), mb 190 eller en 3-serie. og tatt resten av pengene på sparekonto så har du råd til fikse alt så fort det skulle komme opp noe. det er veldig greit å ha penger i bakhånd når du skal eie en brukt bil.

 

Men på andre sida så er jo forhandlere svært interesserte i å få solgt desse bilene uten byttebil, og da er det jo mulig og utnytte akuratt det. Men det er nå greit nok..

 

Og det med krutt ja.. Jeg vet at Audi A4 med bare 1,6 liters motorer drar godt, da vi har en slik. A3 er jo enda lettere biler. Klart det er et stort pluss med større motorer og mere kraft, men jeg er ikke villig til å betale (for.eks.) 20000 kr mer for ekstra 25 hk. Jeg trenger en bil som selfølgelig ikke er dævv, men jeg er ikke den typen som kommer til å ligge under panseret for å trimme noe..

 

Ellers så syns jeg dessverre ford sierra er noen forferdelige biler.. dessverre.. Har derimot sett litt på Honda Civic/Accord, desse er jo rimeligere.. Peiling?

 

Men uansett takk for svar/et, hjelp meg videre:)

Endret av sandalH
Lenke til kommentar
bare ikke kjøp fra forhandler, de selger med god fortjeneste, finn heller scoopet selv! om motoren eller girkassa skulle rase etter kort tid er det selgers ansvar selv om det er privat salg.

 

Er du sikker på det? Vanlig naf kjøpskontrakt har vel en boks som kan hukes av "bilen kjøpes <som den er>", og da er vel selger utenom problemet om det skulle oppstå noe? Ryker f.eks. motoren, vet en jo ikke om det kanskje var kjøper som satte seg på 6000 rpm i svingene på veien hjemover. Jeg har aldri hørt om noen som har fått hevet kjøpet på bruktbil...

 

edit: ved hederlige salg da vel og merke. Velger selger å utelate viktig informasjon han vet om bilen er det jo en helt annen sak.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
bare ikke kjøp fra forhandler, de selger med god fortjeneste, finn heller scoopet selv! om motoren eller girkassa skulle rase etter kort tid er det selgers ansvar selv om det er privat salg.

 

Er du sikker på det? Vanlig naf kjøpskontrakt har vel en boks som kan hukes av "bilen kjøpes <som den er>", og da er vel selger utenom problemet om det skulle oppstå noe? Ryker f.eks. motoren, vet en jo ikke om det kanskje var kjøper som satte seg på 6000 rpm i svingene på veien hjemover. Jeg har aldri hørt om noen som har fått hevet kjøpet på bruktbil...

 

edit: ved hederlige salg da vel og merke. Velger selger å utelate viktig informasjon han vet om bilen er det jo en helt annen sak.

 

den setningen som står det er totalt meningsløs, hva er alternativet da? bilen selges ikke som den er?

 

selvfølgelig selges bilen som den er med mindre selger har gått med på en avtale der han skal utføre arbeid på bilen etter kjøpet. selger er pliktig å sette seg inn i og opplyse om evt. feil og mangler på det han/hun selger. tyna over 4000kr ut av en som solgte meg en sierra til 13000 for litt sia, nettopp pga dette.

 

og forhandlerne lever av å selge biler. kort og greit, hvis vil du betale lønna til alle i firmaet, men vil du finne et bra kjøp, må du lete blant det private selger, og se på mange biler til du finner noen som selger noe til riktig eller under markedspris.

 

om du bare har øvelseskjørt og aldri kjørt cross,lett mc eller liknende kan jeg skjønne at du synes a4 med 1.6 drar ok, men det gjør den kort og greit ikke. allerede første uka kommer du til å ergre deg over total mangel på dreiemoment i den store bilen.

 

til slutt vil jeg runde av med at det blir ikke så dyrt i det hele tatt å få litt mer effekt når du skal ha brukt bil. engangsavgiften er betalt for lenge sia allikevel og det er kun drivstoff og forsikring du behøver å tenke på. (biler med innsprøytning og turbo går mer økonomisk på samme effekten som en vanlig n/a motor) dvs 1.8t går billigere enn 1.8 når de skal produsere samme effekten.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

At det er en meningsløs setning, ja kanskje litt enig i det. Mulig naf har noe fornuftig å si om den saken. Men hva har det med saken å gjøre, var vel ikke det som var poenget mitt?

 

Hvorvidt en a4 med 1,6 drar godt eller ikke er veldig relativt. Noen har ikke behov for en kjempemotor, og setter heller pris på lavere bensinforbruk. Du vet ingenting om han kommer til å ergre seg over motorvalget eller ikke.

 

Edit: Ang. turbo eller ikke: Turbo kan være gøy om du kjører litt aktivt, og det har lavere forbrukt. Turbo har en tendens til å være mindre forsikringsvennlig for ungdom, og gir mer som må vedlikeholdes/repareres. Så er det bare å vurdere hva en foretrekker.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
kjempemotor, og setter heller pris på lavere bensinforbruk.

 

du kan jo få begge deler, og setter han den på fattern blir det billig forsikring og.

 

jeg kan GARANTERE deg at hvem som helst vil synes en a4 med 1.6 er nitrist etter en stund. kjedelig når fiestaene tar deg igjen i oppoverbakker selv om du girer ned og såvidt greier fartsgrensa :D

Lenke til kommentar
du kan jo få begge deler, og setter han den på fattern blir det billig forsikring og.

 

jeg kan GARANTERE deg at hvem som helst vil synes en a4 med 1.6 er nitrist etter en stund. kjedelig når fiestaene tar deg igjen i oppoverbakker selv om du girer ned og såvidt greier fartsgrensa :D

Da tar du alle for å være fartsgale. Det er mange mennesker som ikke er interessert i fart og finner en 1,6 motor mer enn sprek nok. Hva skal en med stor motor om en ikke er interessert i å utnytte det?

 

Om jeg forstår meg på slike mennesker, er en annen sak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...