Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nye deler, svart skjerm

Anbefalte innlegg

Jeg oppgraderte PC-en min forrige dagen ved å kjøpe ny prossesor (AMD Athlon 64 X2 6000), minne(Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2), hovedkort(Gigabyte GA-M57SLI-S4) og skjermkort(Sapphire Radeon HD 3850 ).

Når jeg koblet dette sammen og startet maskinen begynte alt å virke, men det kom ikke noe bilde. Derfor ante det meg at jeg måtte resette cmosen. Men etter at jeg gjorde dette starter ikke maskinen i det hele tatt, det kommer bare et lite blås i vifta på skjermkortet. I bruksanvisningen til hovedkortet står det som følger når man skal cleare cmos: "To clear CMOS, temporarily short the two pins. Default doesnt inculde the jumper to avoid improper use of this header."

Det jeg gjorde ( som muligens var dumt, jeg vet ikke) var at jeg brukte en jumper fra et eldre hovedkort for å cleare CMOSen fordi det ikke var noen som fulgte med det nye. Men i og med at det kommer et lite blås i skjermkortet indikerer det at jeg ikke drepte hovedkortet, så jeg lurer på om det er noen som har en ide om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk nå prossesosoren igang igjen, nå starter alt normalt utenom at skjermen forblir svart. Dermed er jeg tilbake i utgangspunktet. Har 350W (Chenbro gaming box). Jeg antar at jeg enten har for lite Watt, eller at jeg ikke fikk resat CMOSen ordentlig.

Lenke til kommentar

Prøvde å koble ut cd-rom og HD uten at dette hjalp. Har ikke noe annet skjermkort som passer i hovedkortet. Eksprimenterte litt med en og en ram brikke for å sjekke om det kunne hjelpe, men det gjorde det ikke (hovedkortet støtter rammen). Oppdaget akkurat at skjermen min har to utganger for skjermkabler, en som heter DVI og en som heter O-sua. Har tidligere brukt O-sua, så jeg lurer på om jeg kanskje har satt kontakten feil i selve skjermen. Men vil ikke eksprimentere uten å ha noe peiling på dette

Lenke til kommentar

Ja, bruk DVI inngangen... det kan hjelpe:) (prov begge paa skjermkort om den foerste ikke fungerer)

Andre muligheter: gaar viften paa skjermkortet? hvis ikke -> har du koblet PSU til skjermkort? hvis ikke -> har PSU stromkabel til skj.kort.

skriver fra Ecuador, saa jeg mangler de tre siste bokstavene i alfa-B

Lykke til, jeg kikker innom senere..

Lenke til kommentar

ingen skjermkort "trenger"/bruker 450W.. GeForce 8800 Ultra ligger vel paa ca. 130W i bruk ved full rulle..(og det er jo noe av det bedre idag)

Tror nok systemet dit fremdeles klarer seg med 350W..

Ca. for ditt system tror jeg:

skjermkort: 100W

HD og CD: ca. 10-15W pr.enhet

Prosessor: maks 100W (gidder ikke sjekke opp)

RAM: bruker noe.. ikke saa mye

Kabinett vifter: 5W pr. stk..

naa vet ikke jeg hva du har av ekstra ting... med regner du sammen kanskje opp i 300W.. Anbefaler deg aa prove foerst foer du kjoeper en brukelig PSU til 700Kr.

Skriv gjerne hvordan det gaar imorgen

Lenke til kommentar

AMD 6000+ "svir litt strøm" -> forbruk på 125W ved "hardt arbeid", skjermkortet ca. 100W, bare de to kan bruke opp til ca. 230W som er 2/3 av maks fra PSU (350W). Problemet blir hvor mye strøm PSU kan levere på de ulike "kursene" (3.3V, 5V og 12V) - nyere CPU og GPU bruker mest strøm på 12V "kursen", bruker de 80% på 12V kan det bli rundt 200W = 16.7A (12x16.7 = 200)

Vifter i kabinettet tar all strøm fra 12V, hovedkortet tar litt ++ Hvis PSU nå har maks strøm på under 20A på 12V kursen(e) kan den fort "knele".

På "default" (auto) gir Bios ofte lite strøm til RAM, skifta RAM i mi maskin etter ei Bios oppdatering, som satt mesteparten av postene til "auto" førte til at eg mista halvparten av minnet. Tok en inspeksjon, der stod spenninga til 1.8V, mens på brikkene stod det 2.1V, endra spenninga i Bios og minnet kom "tilbake".

- Skjermkortet trenger ikkje PSU på 450W, men ei strømforsyning som oppgir effekt den kan avgi i tidels sekund og ikkje "dagen lang" trenger kanskje være på 450W for at den skal kunne levere nok strøm kontinuerlig - de som leverer skjermkort vil på den måten sikre seg.

Lenke til kommentar

enkelt og kort fortalt , det brukern over sier er: noen psu'er oppgir kun PEAK verdier på alle kurser.

og kneler hvis den blir utsatt for dette over lenger tid..

jeg har en eller annen psu på 350w. men de har vert ærlig nok til å sette "ekte" watt i parantes som var 270 eller noe.

Lenke til kommentar

Fikk nå prøvd med DVI kabel uten at dette hjalp noe (når jeg søker med skjermen finner den ikke noe signal). Lurer på om jeg skal sende det tilbake til Komplett å se om de finner ut at det. Regner med at det er skjermkortet som har tatt natta, kan være rammen også, men skal litt til for at begge rambrikkene ikke funker. Eller er det mer jeg kan gjøre selv?

Lenke til kommentar

Du har kun spacere mellom de 9 skruene som fester hovedkortet til chassiet (hovedkortskuffa) nå? og ingen annen kontakt mellom hovedkort og kabinett (på baksida (mellom kortet og kabinettet). Om det blei kortslutta og semdte "røyksignal" er det kanskje enklest og sende det inn og håpe en ikke blir avslørt for dårlig montering og får et nytt hovedkort.

Eg redda meg for tre år siden på mitt nybygg med et PCI skjermkort eg "fant" i ei gammal K6-2 maskin. Satt maskina sammen og ville prøve en runde i 3D mark, men den låste seg på et skjermbilde, når eg restarta var skjermen svart. Bytta skjermkort (ut med PCIe kortet) og inn med PCI kortet og maskina fungerte - fikk pengene tilbake for skjermkortet som "døde" - maskina fungerer forsatt med GT6600 skjermkortet eg satt inn. Komplett ville den gang ha inn hovedkort og CPU og feilsøke de, men eg "fant" "nytt" skjermkort og fikk maskina til og fungere, sendte kun tilbake skjermkortet - ellers ville det vel blitt ei stund uten PC ( 2-3 uker "minst")..

Nå er PCIe skjermkort "normalen", eg ville funnet meg en kjenning med PC og feks prøvd og bytta skjermkort - satt inn det som du tror er "dødt" - funerer det i ei anna maskin er det større mulighet for at det er noe (hovedkort/CPU/RAM) i maskina det skal være i som "klikker". Om skjermkortet ikke fungerer på ei ny maskin, så er muligheten der for at det er "dødt"..

Lenke til kommentar

Kan jo ogsaa lukte om det er noe som minner deg om brent elektronikk der inne... (Men det ville du nok hatt en anelse om fra foer)

EVT: Gaa tilbake til gammel configurasjon... HK, skjermkort osv. hvis du har det og teste komponenter en etter en... evt. paa en kompiss sin maskin... evt. med en ny PSU...

Husk: Vaer kjapp (2 uker) slik at retur ikke blir noe problem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...