Gå til innhold

- Ingen Blu-ray-planer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sant nok, men likevel spesielt at Toshiba kjøper en fabrikk for produksjon av blu-ray med avtale om å selge til Sony når de samtidig sier de ikke har noen blu-ray planer :)

Joda...men det er langt fra "litt spesielt" til "vanvittig sinnsykt".

Man roper ikke "MacDonalds eier hele verden!" når de har kjøpt et lokale i Harstad.

Lenke til kommentar

Tror nok at slutten på formatkrigen kan få det hele til å skyte litt fart, og Sony er nok ikke dummere enn at dem vil tilpasse sine lisenspriser etter en etterspørselskurve. Så før eller senere vil nok Toshiba starte produksjon av Blu-ray. Jeg mener, satt Sony og surmulnet i 15 år mens verdens øvrige elektronikkprodusenter gjorde store penger på VHS-spillere? ;)

$30 er IKKE småpenger.

Skjønner godt at de ikke går inn i BR-markedet enda. Markedet er veldig lite, så jeg vet ikke hvor mye penger man faktisk kan tjene der enda. Kan fort være at utviklingskostnadene overstiger fortjenestepotensialet.

De gjør lurt i å vente til markedet har blitt større (og Sony kanskje har satt ned lisenskostnaden).

Lenke til kommentar

Er selv en stor tilhenger av multiformat spillere, slik at man har et valg som forbruker. At prisene kommer til å stupe på hardwaresiden vet vi jo uansett er tilfelle. Min første DVD-brenner kostet 4199.....

En betraktning jeg har som forbruker, og ikke teknikkfrik, er at begge formatene er gode nok rent teknisk til å gi oss strålende opplevelser på filmsiden, og jeg på min side er ikke i stand til å skille formatene fra hverandre mht kvalitet. Det jeg imidlertid merker meg er at Blu-ray er det mest negative for meg som forbruker. Her er nemlig platene regionskodet, noe som er ekstremt irriterende. HD-DVD er såvidt meg bekjent SONEFRITT, noe som gir meg som forbruker mulighet til å velge hvor jeg selv ønsker å handle. BlueRaybrukerne kan gjerne vente en halv evighet på at toppfilmene kommer hit; jeg vil ha mulighet til å kjøpe plater fra hvor jeg selv ønsker.

Vi bør dessuten huske (også fra et forbrukerperspektiv) at de store filmselskapene ikke nødvendigvis støtter det mediet som er mest gunstig for kunden, men det som er best for dem selv.... Og hva ønsker alle de store selskapene? Å redusere våre rettigheter som forbrukere for å kunne skvise oss for mest mulig penger. Alle vet vel at du har rett i følge norsk lov til å lage en sikkerhetskopi av filmene du kjøper, i tilfelle originalen går tapt? Såvidt meg bekjent er dette også langt vanskeligere på Blu-ray enn HD-DVD.

Konklusjonen er dermed klar: nok en gang har systemet som er best for de store selskapene vunnet over det som ville vært mest gunstig for oss forbrukere. Takk og lov finnes det mange dyktige programmerere som nok innen kort tid utviler programvare som gjør det mulig for meg å gjøre det loven gir meg rett til: å opprette sikkerhetskopi av mine egne lovlig kjøpte filmer!

Lenke til kommentar
Her er nemlig platene regionskodet, noe som er ekstremt irriterende.

Såvidt meg bekjent er dette også langt vanskeligere på Blu-ray enn HD-DVD.

Konklusjonen er dermed klar: nok en gang har systemet som er best for de store selskapene vunnet over det som ville vært mest gunstig for oss forbrukere.

1. Regionkoding er valgfritt på Blu-ray, flere filmstudioer (bla. Warner) bruker ikke regionkoding på Blu-ray platene.

2. Blu-ray har også en ekstra valgri mulighet for kopibeskyttelse som kalles BD+ (det er i motsetning til hva mange tror ikke noe Sony har laget) BD+ er valgfritt, og så langt er det bare Fox som benytter det.

Lenke til kommentar
Her er nemlig platene regionskodet, noe som er ekstremt irriterende.

Såvidt meg bekjent er dette også langt vanskeligere på Blu-ray enn HD-DVD.

Konklusjonen er dermed klar: nok en gang har systemet som er best for de store selskapene vunnet over det som ville vært mest gunstig for oss forbrukere.

1. Regionkoding er valgfritt på Blu-ray, flere filmstudioer (bla. Warner) bruker ikke regionkoding på Blu-ray platene.

2. Blu-ray har også en ekstra valgri mulighet for kopibeskyttelse som kalles BD+ (det er i motsetning til hva mange tror ikke noe Sony har laget) BD+ er valgfritt, og så langt er det bare Fox som benytter det.

1. Irriterende, og en plage for konsumentene er det okke som.

2. Om noen betaler et firma for å lage noe eller utvikler det in-house ser jeg på som lite relevant.

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det vel faktisk Sharp som i hovedsak utviklet Blu-ray teknologien og ikke Sony. Synes folk er vel ekstreme for å gi Sony skylda for all dritt som fins tilhørende dette formatet.

Edit :

Eller for å utdype og rette det opp litt. Sharp utviklet laser dioden som brukes i Blu-ray. Sony produserte formatet. Sharp har såvitt jeg vet også violett laseren som brukes/ble brukt i HD-dvd

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Jaja, dette var merkelig..

Om det er så lett å oppgradere spillerene, så synest jeg toshiba bør gi en servicedeal for folk som har kjøpt hd-dvd spilleren.

De har jo drevet å pushet de hd-dvd spillerene med filmer på folk i det siste og planene om å legge ned må ha vært der en stund...

Om de ikke gjør noe her, med pantordning elns. for toshibakunder som vil ha Blu-ray, så er dette dårlig PR, ville jeg tro...

Man vet jo alle man satser på en hest ja, når det er to formater, men dog. en firmwareupgrade og en laser, da bør de kunne klare å finne på noe lurt med enten A) pant v/ kjøp av Blu-ray (om man leverer inn hd-spiller), eller B) en oppgraderingstjeneste

Lenke til kommentar
Prisene vil gå ned og kanskje i løpet av året har man optiske 50 GB (Blu-ray) til prisen for 4,7 GB (DVD).

Hva bygger dere dette på?

Er dette fatalt for HD-DVD vs Blu-Ray ?

Hvor fatalt kan det bli for et allerede dødt format? HD DVD er død og begravet.

Når var det formatet døde? Hva var utslagsgivende?

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på dette med at noen filmer selges på 25GB plater og andre selges på 50GB plater, har ikke dette noe å si for kvaliteten på bildet eller lyden?

Er HD-DVD også her bedre for forbrukeren? På den måten at man ikke blir "lurt" til å tro man kanskje kjøper kvaliteten som bor i 50GB versjonen men får noe mindre?

Lenke til kommentar
Prisene vil gå ned og kanskje i løpet av året har man optiske 50 GB (Blu-ray) til prisen for 4,7 GB (DVD).

Hva bygger dere dette på?

Er dette fatalt for HD-DVD vs Blu-Ray ?

Hvor fatalt kan det bli for et allerede dødt format? HD DVD er død og begravet.

Når var det formatet døde? Hva var utslagsgivende?

Tirsdag 19 Februar. Og utslagsgivende var Warner Bros og PS3.

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=504058

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...