Gå til innhold

Spillallianse for PC dannet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...Kjøper du en PS3 idag, og kjøper et storspill til PS3 om 4 år vil det fortsatt kjøre perfekt på maskinen da...

 

 

sånn som san andreas på ps2? har veldig vanskelig for å tro at 256mb skjermkortet i ps3 fortsatt er the shit om 4 år. er jo snakk om da snart 6 år gammel hardware. kravene til fps synker etterhvert som kravene for grafikk går opp ser det ut som. De oppskalerer grafikken på mange spill for å holde seg over en viss fps, er ikke dette tegn på at hardwaren allerede begynner å bli for svak?

 

skal handle ny hw til høsten og da er jeg sikker på at det gruser denne generasjonens konsoller ihvertfall

Lenke til kommentar
skal handle ny hw til høsten og da er jeg sikker på at det gruser denne generasjonens konsoller ihvertfall

Selfølgelig gjør den det, men på en konsoll har man bare en bestemt hardware å forholde seg til noe man ikke har på PC så spillene kan opptimaliseres bedre. Det som hadde vært genialt var om det hadde kommet en konsoll som skulle ha blitt brukt på samme måte som en PC, altså med mus, tastatur og PC skjerm :D .

Lenke til kommentar

Klag på HW krav i spill så mye dere vil, men sannheten er at uten spill som drivkraft i utviklingen hadde vi sannsynligvis fremdeles hatt en situasjon der man måtte ha det råeste av det råe HW for å kjøre en Office applikasjon noenlunde bra.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Håper det blir mer fokus på kunstig intelligens, fysikk osv. Med nVidia som en av partnerene så tviler jeg på de vil vinkle det denne veien da :p men vet at f.eks Valve forsker endel på AI og slikt. Valve er jo i en særegen posisjon hvor de har råd til å gjøre slikt selvfølgelig, men håper de kan koke opp noe lurt som inspirerer den gemene hop av utviklere etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke det er nødvendig å oppgradere hvert år. Oppgraderer man maskinen sin omtrent hvert fjerde år klarer man seg bra. Det tar som regel litt tid mellom de store DX-oppdateringene. Når DX 10.1 kommer nå er det vel på tide å oppgradere. Men etter det kommer det til å ta en stund før nesten generasjons directX kommer. Joda, om man kjøper et bra oppsett idag, vil det neppe kjøre alle spill på fullt om fire år. Men oppsettet vil kjøre spillene brukbart, og etter det kan man kjøpe nytt igjen.

 

Og så må man se sammenhengen her. En konsoll er primært laget for å spilles på, og idag tildels for å være et mediacenter. Men ellers er det ikke mye man får gjort på en konsoll. Ser her bortifra Linux-støtten til Playstation 3 da dette er noe de færreste kjøperne benytter seg av. En PC bruker man til alt fra kontorarbeid, bildebehandling, musikkredigering, matematiske beregninger, spill, media etc. Det finnes knapt grenser for hva man kan bruke en pc til. Så bruksområdet til en pc er langt større enn det til en konsoll. Når man kjøper en PC kjøper man ikke bare en spillmaskin. Man kjøper en pakke med alle tenkelige muligheter og funksjoner.

 

Spill på PC er blitt litt komplisert for den jevne forbruker. Jeg skal innrømme det. Den jevne forbruker er sikkert ikke klar over hvor kraftig maskinvare Crysis krever. Når de så kommer hjem med spillet, kan de bli skuffet over den dårlige ytelsen/grafikken. Derimot vil ikke dette skje når man kjøper et konsollspill. For ikke å snakke om at konsoller har et mye mer sosialt rykte på seg. Man kan sitte i sofaen sammen med gjerne fire venner og spille sammen. På PC er det ikke like vanlig å sitte med kameratgjengen lenger. Det blir isåfall i form av datafester, eller LAN-parties som folk kaller det.

 

Jeg forstår absolutt hvilke problemer og hindringer PC som spillplattform er kommet opp i. Samtidig foretrekker jeg fortsatt PC til enkelte spill. Det er rett og slett ingenting (som jeg har prøvd forløplig) som slår mus og tastatur til førstepersons skytespill. Heller ikke strategispill egner seg bedre enn med mus og tastatur. Muligheten for hurtigtaster og grouping av units er uvurderlig og kan ikke gjøres like enkelt på gamepads. Samtidig egner platformspill seg bedre med gamepad. For ikke å snakke om at gamepads er langt bedre enn tastatur og mus til racing-spill. Men der er jo ratt og pedaler kongen uansett.

 

Så ja, PC som spillplattform står ovenfor problemer. Men de er løsbare. Driverproblemer kan løses ved at drivere/driveroppdateringer automatisk lastes ned, og at brukeren får forespørsler fra maskinen om å innstallere dem. Når det gjelder maskinvare kan man til en viss grad integrere dette med ytelsemåle-verktøyet i Vista. For eksempel burde det være en funksjon i vinduet hvor ytelsen står som lar deg sammenligne maskinvarekrav til spill med maskinens maskinvare. Om maskinvare ikke matcher kan forbrukeren få forslag til anbefalt maskinvareoppgradering. Det gjelder å gjøre ting lett tilgjengelig og lett forståelig for forbrukeren.

 

Når det gjelder Epics deltakelse i denne alliansen virker den noe suspekt. Om jeg og dere andre i tråden ikke husker feil, utalte de jo for kort tid siden at de ville satse på konsoller pga piratkopiering på PC. At de da stiller opp i en spillallianse for PC-platformen virker da uprofforsjonelt og lite gjennomtenkt. Kanskje bare et PR-stunt fra deres side. Rett og slett ikke godt å vite. Men en ting er sikker, med Microsoft som aktør er det store muligheter for at alliansen hvertfall får påvikrningskraft i markedet. Men til samme tid litt skummelt pga Microsofts eierskap av DX-løsningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Mon tro om gruppen er i stand til å få igang en felles plattform for spill (alá DirectX) som kan kjøres på ulike os ?

Open GL mener du kanskje? :p

Når Open GL 3 kommer kan dx10 gå og legge seg.

 

Vel, da må noen komme med "OpenGL expanded" eller noe, fordi DirectX inneholder støttee for Lyd (DirectSound), kontroller styring (DirectInput), Kommunikasjon (DirectPlay) i pakka. OpenGL er fortsatt kun 3D grafikk såvidt jeg veit.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Directsound? MS er jo på vei vekk fra Directsound og over på OpenAL (en grunn til at du ikke får EAX i Vista uten spesiell wrapper pakke fra Creative (Alchemy driveren))

OpenAL+OpenGL hadde vært tingen ja :thumbs:

 

Jeg trodde det bare var driver siden som var endret i Vista og ikke applikasjon siden av DirectSound. Har du noen link til at MS er ferd med å skippe DirectSound?

 

Hvorfor er ikke OpenAL tatt med som en del av Khronos gruppen ?

 

Vel, med lyd og 3D dekket mangler fortsatt en standard for brukerinput.

Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig ikke det er nødvendig å oppgradere hvert år. Oppgraderer man maskinen sin omtrent hvert fjerde år klarer man seg bra. Det tar som regel litt tid mellom de store DX-oppdateringene. Når DX 10.1 kommer nå er det vel på tide å oppgradere. Men etter det kommer det til å ta en stund før nesten generasjons directX kommer. Joda, om man kjøper et bra oppsett idag, vil det neppe kjøre alle spill på fullt om fire år. Men oppsettet vil kjøre spillene brukbart, og etter det kan man kjøpe nytt igjen.

 

Det med at man må oppgradere hvert år eller hvert halvår er bare fjas ja. Folk argumenterer jo med at konsoller varer lenge før man må bytte de ut, men later som når man har en PC så er det plutselig nødvendig å alltid være på the "cutting edge" med grafikken. Klarer man å akseptere å ha en konsoll i mange år, så klarer man å akseptere å ha en PC noen år også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Directsound? MS er jo på vei vekk fra Directsound og over på OpenAL (en grunn til at du ikke får EAX i Vista uten spesiell wrapper pakke fra Creative (Alchemy driveren))

OpenAL+OpenGL hadde vært tingen ja :thumbs:

 

Jeg trodde det bare var driver siden som var endret i Vista og ikke applikasjon siden av DirectSound. Har du noen link til at MS er ferd med å skippe DirectSound?

 

Hvorfor er ikke OpenAL tatt med som en del av Khronos gruppen ?

 

Vel, med lyd og 3D dekket mangler fortsatt en standard for brukerinput.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/DirectSound (se delen om Vista og Xbox.) Ser ut som vi begge har delvis rett? Muligens er ikke MS på vei bort fra DS3D helt enda, men inkluderingen av openAL er ett godt steg på vei!

 

mer her: http://www.openal.org/openal_vista.html

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det er liten grunn til å syte om at det koster skjorten å ha det siste innen PC-hardware. Hardware har aldri vært rimeligere enn nå og fordelen med PC-plattformen er at man kan velge og vrake i den hardwaren man vil ha og det er dette som bringer PC-plattformen fremover. Det er ingen som tvinger noen til å kjøpe hardware de ikke har råd tid.

 

Hver 18. måned har det kommet hardware som er dobbelt så effektiv. Det er bare slik det er.

6 måneder senere har pris, tilgang, og drivere blitt stabilisert og det koster faktisk ikke skjorten å holde seg noenlunde oppdatert annenhvert år. Ikke hvert år for den saks skyld, men det er kanskje litt overentusiastisk å bytte hardware før det er praktiske ytelsesforskjeller inn i bildet.

 

Når dere syter om hvor dyrt det er å følge med, kan det virke som om dere synes det er negativt at hardware utvikles. Forsåvidt er det lite optimalisering på PC, men slik har det vært siden dag 1.

 

For 4-5 lapper i dag får man P35-hovedkort, 4GiB minne, E8400-3GHz-Wolfdale prosessor, 8800 GT, Resten av komponentene trenger man ikke bytte hvert år. PSU, Chassi osv burde holde >=6 år dersom man kjøper god kvalitet fra starten av.

 

Ingen kan komme og si at det er dyrt å oppgradere en maskin til et akseptabelt nivå for drøye 4000. I tillegg kan en trekke fra en tusing dersom man får solgt den gamle hwardwaren.

 

Hvis dere er misfornøyde er det ikke værre enn å bytte platform fremfor å syte over at fordelene med PC er en ulempe for dere da det koster penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hardware har aldri vært rimeligere enn nå og fordelen med PC-plattformen er at man kan velge og vrake i den hardwaren man vil ha og det er dette som bringer PC-plattformen fremover.

 

En bemerkning til dette er at det er fremdriften i "PC teknologien" er hva som danner det tekniske grunnlaget også for utvikling av konsollene. Dersom PC stagnerer betyr dette indirekte også slutten for utviklingen av nye konsoller. Så løp og kjøp.

 

Dersom folk syns det er dyrt å oppdatere PC-en så kan jeg fortelle at jeg besitter det ultimate pengesluk: Bil. Jeg foretok et regnestykke her om dagen og PC drift kom laaaangt etter mht utgifter. Det hele er vel i bunn og grunn kun snakk om prioriteringer.

Lenke til kommentar

Synes det er rart at folk meiner at PC holder på å dø når det gjelder spill.

 

RTS, FPS, MMORPG, RPG er alle spill som er nesten 100% rein PC spill (selvom mangen konsol fanboys meiner at FPS er like bra på konsoll, men så er de helt hjernedøde).

Her er det mer avanserte funksjoner som må komme inn, om mer komplex og store spill.

 

 

Enaste som jeg meiner passer til konsol er : Platform (mario,rayman osv), sport spill, bil spill, kamp spill (sloss).

Arcade spill med andre ord. Enkle spill.

 

 

Er to helt forskjellige katagorier i min meining.

Lenke til kommentar
Synes det er rart at folk meiner at PC holder på å dø når det gjelder spill.

 

RTS, FPS, MMORPG, RPG er alle spill som er nesten 100% rein PC spill (selvom mangen konsol fanboys meiner at FPS er like bra på konsoll, men så er de helt hjernedøde).

Her er det mer avanserte funksjoner som må komme inn, om mer komplex og store spill.

 

 

Enaste som jeg meiner passer til konsol er : Platform (mario,rayman osv), sport spill, bil spill, kamp spill (sloss).

Arcade spill med andre ord. Enkle spill.

 

 

Er to helt forskjellige katagorier i min meining.

 

De fleste sportsspill (med unntak av manager) er også best på konsoll. Samme med party-spill (Guitar Hero, Buzz, Wii Sports).

 

At RPG er 100% rein PC-spill er bare tull.

Lenke til kommentar

Det finnes noen få gode RPG-fanchiser til konsoller, men mye er dårlig hack'n slash-drit som AvidGamer så fint poengerte. PC har derimot mange gode RPG-titler gjennom tidene. Bare se på gamle og nye stortitler som Baldurs Gate-serien, The Elderscrolls-serien, Neverwinter Nights-serien, Might and Magic-serien og alle de utallige andre gode og dype PC-rpg-ene. PC er en overlegen platform med tanke på antall gode rpg, akkurat som konsoll er langt bedre på antall gode arcade bilspill. Jeg tror egentlig de gode litt mer omfattende, dype og historiefortellende rpg-ene kommer til PC. Konsoll-spillere er rett og slett feil målgruppe for denne typen spill. Selvsagt finnes det rpg-entusiaster som også spiller på konsoll. Det er bare flere av dem som spiller på PC.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...