Muffinman Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Til stadighet kan det leses om diverse vidunderkurer og annet lurium til bilen som skal gi bedre økonomi og ytelse. Alt fra tabletter som skal puttes på tanken til mystisk væske som kommer på flaske. Det siste jeg kom over er Automec, som tilbyr en løsning med magneter som monteres på luftinntak og drivstoffslange. Også her loves bileierens hellige gral; lavere utslipp og forbruk, renere forbrenning og høyere ytelse. Selv har jeg null tro på slikt uten at det kan dokumenteres. INGEN av disse luriumleverandørene kan vise til uavhengig dokumentasjon på at det faktisk virker, kun vitnemål fra "kunder". Og hva om det mot formodning skulle virke? Det vil sannsynligvis medføre en rekke problemstillinger. Hvordan reagerer motorstyringen på endrede parametere som den ikke er programmert for? Jeg tenker f.eks. på hva som kan skje med eksostemperatur og holdbarheten til turbo, samt om ESP blir matet med riktig informasjon om moment, beregning av serviceintervall osv. For ikke å snakke om kjørecomputer, vil den vise riktig forbruk? Vi har jo nok av eksempler på knallfornøyde kunder som har montert såkalt powerboks i dieselbilen sin...boksen gjør at motoren får mer diesel uten at kjørecomputeren registrerer det og dermed vises lavere forbruk... Hva synes forumfolket om dette? Kan noen vise til uavhengige undersøkelser som faktisk dokumenterer noen effekt av luriumet? EDIT: Sjekk sitatene nederst på forsiden under linken. De har lite med produktet å gjøre.... Endret 20. februar 2008 av Muffinman Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Mange "Powerboxer" kobles inn på mengdereguleringsventilen på drivstoffordelingsrailen, den sørger for å gi "feil" signal til motorstyringen slik at den gir mer drivstoff. Dette er den simpleste og kanskje mest uprofesjonelle typen for "tuning". I mange tilfeller så kan dette forårsake store skader på motor, bl.a har jeg sett at det er brent hull i stempler pga tuning. Den tryggeste og beste måten å tune en bil på er å få en som er spesialisert til å ta seg av dette, som også sørger for at du vil får en riktig momentkurve, riktig blandingsforhold etc. Dette med magneter og slikt er bare kvakksalveri fra ende til annen. Lenke til kommentar
Chrisjs Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Ja, visst dette med magneter har fungert så har bilprodusentene montert det for lenge siden! Dette er kun egen synsing. Mulig det finnest dokumentasjon på at det fungerer men stiller meg svært kritisk til dette. Det samme gjør jeg til turbonator samt lignende produkter. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 @Hachon: Enig med det du skriver. Selv har jeg valgt PPC fra BSR til Saab`en. @Chrisjs: Det kunne kanskje være en ide å omdøpe tråden til "Mirakelstoff for bilen som ikke fungerer" elns slik at alle kan skrive om forskjellige fantastiske produkter som er sparsommelig dokumentert? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Har sett dette greiene her, men bare på større motorer. 2.7 bi turbo f.eks. sett mange ganger. Er sånne bokser du setter på luftslangene til bilen. Er noe magnet greier som gjør noe med lufta. De jeg har pratet med har montert det for og få mindre drivstoff forbruk. Aner ikke om det funker. Jeg tviler. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Silkemotor har jo noe av samme greia. Du kan jo ta en titt her og se hva bilen gjorde i benken med og uten Automec. Endret 20. februar 2008 av Ozelot Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Noen som har testet TRI-PAK da? Bestilte meg en flaske (kosta bare 120 kr). Men jeg har ikke turd å hive det på tanken enda.... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Noen som har testet TRI-PAK da? Bestilte meg en flaske (kosta bare 120 kr). Men jeg har ikke turd å hive det på tanken enda.... Har brukt TriPak i over et år, snart 2, på alle våre bensindrevne dulpeditter: Citroên Xsara 1.6 2001 ("ny" konstruksjon med multipunkt innsprøytning), Honda Deauville 650 2003 (V2, forgassere), Yamaha FZX 700 1986 (R4, forgassere), B&S plenklipper (4T), samt Stihl kantkutter (2T). Merker tydelig forskjell på alle kjøretøyene, men på forskjellig vis: Bilen: Lavere forbruk (>10%), kan bruke 95 i stedet for 98 uten at bankesensor "kveler" på lave turtall, noe mer turtallsvillig. MC-ene: Lettere start, mindre vibrasjon på Deauvillen ved 95, mye lavere forbruk (>15%) ved pen kjøring; har målt 0,32 på Deauvillen, og det med større eksosanlegg og større hoveddyser/nål. Dette er det ingen andre jeg vet om som har klart med en slik sykkel, de fleste klarer ikke lavere enn 0,4. Plenklipper: Starter lettere, og oppleves mye sterkere. Klipper gress den ikke klarte før. Temmelig vanskelig å måle forbruket, men har 2-delt hage, som jeg før ikke klarte på 2 tanker, mens nå er det litt igjen på tanken hver gang. Klipperen har ellers ikke fått noe stell så lenge vi har hatt den. Sikkert flere som vil si at jeg må være dust i hodet som gidder bruke penger på slikt lurium, men når jeg opplever at motorene generelt trivest bedre (pluggene forblir perfekt lysebrune) og forbruket er så lavt at vi faktisk tjener penger på å bruke det, så kan skeptikerne bare hyle til krampen tar dem for min del I 2006 kjørte vi totalt ca 70.000,- KM med kjøretøyene, i fjor noe mindre. Samtlige kjøretøy har vært målt hver gang vi har fyllt, og alle går på 95. Jeg handler stoffet på Clas Ohlson, 198,- for en flaske som rekker 640l. Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Noen som har vært borte i disse her? - http://www.biltuning.no/ DTK Digital tuning boksen virker ganske lovende, og enkelt med Plug & Play kontakter. Klart jeg er skeptisk, men alltid åpen for nye ting. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Vurderte en slik powerboks selv. Imidlertid tok det ikke mange minuttene med research før jeg utelukket en slik løsning. De legges mellom motorstyringen og dieselpumpa (kun for biler med elektrisk pumpe) og manipulerer signalene slik at innsprøytingsmenge og intervaller endres uten at motorstyringen får greie på det. Siden andre viktige parametere som turbotrykk ikke kan korrigeres blir dette en ufullstendig trimming som i verste fall kan være skadelig. Noen bivirkninger: - Høyere eksostemperatur - Annen forbrenningskarakteristikk/flammefront i sylindrene - Røykbegrensingen fungerer ikke som den skal - Serviceintervaller blir feilberegnet - Kjørecomputer viser for lite forbruk (forklarer mange fornøyde kunder ) - ESP får feil informasjon om moment slik at det potensielt kan gi feilfunksjoner - Momentbegrensning på lave gir som fabrikken har lagt inn for å bedre holdbarhet på motor/drivverk samt sikkerhet fungerer ikke som tiltenkt - Kjørecomputeren vil feilberegne diverse ting som f.eks. gjenstående kjørelengde før fylling Det eneste som taler for disse boksene er prisen, men selv den er ikke særlig attraktiv når du ser på hva man får pengene. Har du en relativt ny bil går du for en fullstendig trimløsning. Da får du en bil som sparker bedre fra, har bedre holdbarhet og fungerer generelt bedre. Se innlegget til Hachon lenger oppe i tråden. Når du står det med motorskade tror jeg ikke tanken på de 3 laksene du sparte på trimmingen varmer noe særlig... Endret 27. februar 2008 av Muffinman Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Vurderte en slik powerboks selv. Imidlertid tok det ikke mange minuttene med research før jeg utelukket en slik løsning. De legges mellom motorstyringen og dieselpumpa (kun for biler med elektrisk pumpe) og manipulerer signalene slik at innsprøytingsmenge og intervaller endres uten at motorstyringen får greie på det. Siden andre viktige parametere som turbotrykk ikke kan korrigeres blir dette en ufullstendig trimming som i verste fall kan være skadelig. Noen bivirkninger: - Høyere eksostemperatur - Annen forbrenningskarakteristikk/flammefront i sylindrene - Røykbegrensingen fungerer ikke som den skal - Serviceintervaller blir feilberegnet - Kjørecomputer viser for lite forbruk (forklarer mange fornøyde kunder ) - ESP får feil informasjon om moment slik at det potensielt kan gi feilfunksjoner - Momentbegrensning på lave gir som fabrikken har lagt inn for å bedre holdbarhet på motor/drivverk samt sikkerhet fungerer ikke som tiltenkt - Kjørecomputeren vil feilberegne diverse ting som f.eks. gjenstående kjørelengde før fylling Det eneste som taler for disse boksene er prisen, men selv den er ikke særlig attraktiv når du ser på hva man får pengene. Har du en relativt ny bil går du for en fullstendig trimløsning. Da får du en bil som sparker bedre fra, har bedre holdbarhet og fungerer generelt bedre. Se innlegget til Hachon lenger oppe i tråden. Når du står det med motorskade tror jeg ikke tanken på de 3 laksene du sparte på trimmingen varmer noe særlig... Kjekt å vite, bra at det passes på. Mye rart der ute. Men, er det noen som kan annbefale meg en slik expert på tuning? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg har kun erfaring med svenske BSR. Tunet en 98 Passat 1.8T tiptronic i 2000, og har nå en `07 Saab 9-3 tid 120hk som har fått behandlingen. Kan uten videre anbefales, men det er et utall andre som leverer ferdige løsninger i tillegg til firmaer som tar inn en og en bil og justerer den optimalt. Lenke til kommentar
RAYJO Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hei! Skjedd noe mer med tanke på DTK tuning, er det ikke å anbefale? Spekulerer litt på DTK fra biltuning.no Lenke til kommentar
aap Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei! Skjedd noe mer med tanke på DTK tuning, er det ikke å anbefale? Spekulerer litt på DTK fra biltuning.no Lurer på det samme her, har X5 3d som jeg kunne tenkt meg å fått ennå mer ut av.. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) Uten at jeg har satt meg veldig inn i akkurat det systemet (kobler inn en motstand mellom mengdereguleringsventilen på dieselpumpa) fra Biltuning.no så ser det veldig likt ut som det jeg beskriver lenger i min post tidligere. edit : Så på installasjonsvideoen og det ser ut som man monterer boksen mellom trykkreguleringsventilen og mengdereguleringsventilen på dieselpumpa. Ville holdt meg unna dette da måten man trimmer bilen på er å endre signalene til motorstyringsenheten for at denne skal gi mer drivstoff og høyere innsprøytningstrykk. Følgeskade kan være brente ventiler, hull i stempel etc. Endret 16. april 2009 av Hachon Lenke til kommentar
Patz Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Disse vidunderstoffene er det samme for motorverdenen som snåsamannen er for folk som er syke. Med andre ord placebo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå