Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulike metall i pol-klemmene

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at pol-klemmene på bilbatteriet mitt er av to typer metall; én av et blankt stålfarget metall, den andre av noe mer gul messing-lignende. Ser også at man får kjøpt begge typer i foretninger. Hva er årsaken? Metall er da vel metall, og hvis den ene leder strøm bedre enn den andre, hvorfor er ikke begge av denne typen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja.. metall er ikke bare metall. Det er stor forskjell på egenskapene til metall, og da tenker jeg hovedsaklig på de korrosive egenskapene. Tar man og putter på en jernklemme f.eks, så ender det fort opp i rust og veldig dårlig ledeevne i overgangene etterhvert. En form for behandlet aluminium er vel mest brukt til slikt kan jeg tenke meg. Det har btw. null å si i praksis hvor godt en slik kloss leder strøm.

Lenke til kommentar
Har lagt merke til at pol-klemmene på bilbatteriet mitt er av to typer metall; én av et blankt stålfarget metall, den andre av noe mer gul messing-lignende. Ser også at man får kjøpt begge typer i foretninger. Hva er årsaken? Metall er da vel metall, og hvis den ene leder strøm bedre enn den andre, hvorfor er ikke begge av denne typen?

Godt spørsmål.

De nye vi bruker på jobben er en blank(stål?) og en messing farget. Husker ikke hva som sitter hvor. Altså minus eller pluss. 2 forskjellige farger i en pakke. Måkke spørre meg hvorfor..

Polene på batteriet er lagd av bly...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...