Gå til innhold

Egen avspiller til HD? (720s)

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned et par filmer i HD-kvalitet, DivX-format, og kjørt de på min HD-klare LCD-tv. Jeg brukte VLC media player for å spille de av, men ser absolutt ingen forskjell på disse filmene og et par andre filmer jeg har som er av såkalt "vanlig" kvalitet. Hva er feilen her? Må jeg ha en egen avspiller for filer i HD-kvalitet, eller er det filmene eller tv'en min det er noe galt med?

Mvh spid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Forskjellen i bildekvalitet på DVD-materiale og HD-materiale er mindre enn folk flest tror. Du skal opp i store størrelser før du ser de virkelige forskjellene.

For det andre: Du er sikker på at filmen er i HD-kvalitet og ikke bare er en oppskalert DVD-film? Det hender stadig at enkelte laster opp filmer i DVD-format som opprinnelig er kodet ned til formater med lavere oppløsning. Det samme har jeg sett også med HD-materiale.

Lenke til kommentar
For det første: Forskjellen i bildekvalitet på DVD-materiale og HD-materiale er mindre enn folk flest tror. Du skal opp i store størrelser før du ser de virkelige forskjellene.

For det andre: Du er sikker på at filmen er i HD-kvalitet og ikke bare er en oppskalert DVD-film? Det hender stadig at enkelte laster opp filmer i DVD-format som opprinnelig er kodet ned til formater med lavere oppløsning. Det samme har jeg sett også med HD-materiale.

Jeg har lastet ned fra en seriøs og privat side, hvor kvalitetskontrollen er streng, så jeg tror ikke problemet ligger der. Filen er på i overkant av 8 GB, og en XviD versjon i DVD-kvalitet av den samme filmen(e) er på ca 1.38 GB.

Så jeg trenger i prinsippet ikke å laste ned noe nytt avspillingssoftware for å få spilt dette av i HD-kvalitet?

Lenke til kommentar

VLC mediaplayer justeres automatisk slik at spilleren viser normal oppløsning. Viss disse vinduene er akurat like (altså HD filmen og Vanlig filmen) så er nok begge i vanlig oppløsning og ingen i 720p.

Jeg ser godt forsjellen mellom en episode av f.eks lost i dvd kvalitet og en episode i HD kvalitet. Men det varierer litt fra skjerm til skjerm. Viss du har 32" LCD tv eller mindre er forsjellen vanskelig og se om du ikke sitter veldig nærme. VIss du har større enn 32, altså 37" og oppover kan det være mye bedre bilde også på avstand, over 42" kan du igjen se forsjellen fra 720p til 1080p.

men uansett, er bildet like stort på vanlig filmkvalitet og hd filmkvalitet har du nok lastet ned en ripp i fra 720p/1080i/p som er nedskalert.

en snutt på ca 40-50min i .mkv filformat og 720p er ca 1-1,5gb mens en nedskalert fra 720p ligger på 300-400mb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...