Gå til innhold

Nytt kamera til nybegynner!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå bestemt meg for at tiden er inne til å ta steget inn i speilrefleksens verdenen.

Kan veldig lite om det fra før av, men er flink og ivrig til å lære.

Har lyst på et pent, brukervennelig kamera, med god bildekvalitet.

Liker å eksperimentere med bilder, dvs. endre lysforhold, fokus ol.

Setter ingen spesielle krav, bortsett fra at det bør være mye for pengene, og blandt de billigere kameraene.

Trenger og et objektiv hvis dette ikke følger med kameraet. Takker for forslag med linker!

Sett litt på dette. Hva syntes dere?

På forhånd takk

Endret av Cuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Setter ingen spesielle krav, bortsett fra at det bør være mye for pengene, og blandt de billigere kameraene.

Dette huset. Mer for pengene får du ikke, i alle fall ikke akkurat nå. Men kjøper du det kamerahuset der, så må du jo også kjøpe objektiv, slik at prisen blir en del mer enn 3999,-. Et standard kitobjekt fra Canon koster 810 kroner på Japan Photo, men 30D er vel et kamera som fortjener litt bedre enn det. Objektiver er det mange her som kan mer om og har mer erfaring med enn meg, så jeg lar det være med det jeg har skrevet til nå.

Det er mange her på forumet som har kjøpt Canon EOS 30D i det siste, og det virker som samtlige er veldig fornøyde.

Jeg har god erfaring med Canon EOS 350D og Canon EOS 400D som nybegynnerkameraer. Disse to er ganske like, men:

- 400D har 10 megapiksler kamera, mens 350D har 8 megapiksler

- 400D har automatisk/innebygget sensorrens (som kanskje ikke fungerer så bra, men uansett)

- 400D har én skjerm som all info vises på, mens 350D har to mindre skjermer

Når det gjelder ergonomi, bygning osv. er de nesten helt like. Jeg satt med begge to i hånda tidligere i kveld og tok bilder med begge, og det er nesten ikke forskjell mellom de to - i alle fall ikke i mine øyne eller hender. Canon EOS 450D kommer jo også i mars, og er sikkert verdt å titte på, men da må du naturligvis ut med mer penger.

Nikon D40 mangler autofokusmotor. Du kan lese litt om det et stykke ned i denne testen, som forøvrig er 100 % godt lesestoff dersom du vurderer å kjøpe Nikon D40:

http://www.akam.no/artikler/test_av_nikon_d40/33885

Jeg siterer: "Nikon D40 er det første autofokuskameraet fra Nikon uten motor i huset. Det betyr at du kun får autofokus dersom du bruker AF-S-objektiver eller tredjepartsobjektiver med fokusmotor integrert."

Endret av Ragish
Lenke til kommentar
Jeg siterer: "Nikon D40 er det første autofokuskameraet fra Nikon uten motor i huset. Det betyr at du kun får autofokus dersom du bruker AF-S-objektiver eller tredjepartsobjektiver med fokusmotor integrert."

Dette betyr i praksis at det er dårlig med rimelig fastoptikk til D40. Om du har planer om å la fotografering bli en hobby, så er ikke D40 noe spesielt godt valg. Det finnes ikke noe rimelig portrettobjektiv, f.eks. Ei heller noe rimelig macro-objektiv. Spar heller penga og kjøp D80. Eller Canon 400D. Eller Olympus E-410/E-510. Eller Pentax K10D/K100D Super. Eller - Canon 30D-hus til 4000 kroner hos Japan Photo. Beste tilbudet for tida dersom du ikke synes det er for stort og tungt.

Lenke til kommentar
Hei igjen!

Takker for gode svar.

Tror jeg går for eos 30d i og med at det virker som et suverent tilbud :)

Så var det bare objektiv igjen. Noen anbefalinger?

Det kommer helt an på hvilken prisklasse du legger deg i,men et greit alternativ å starte med er 18-55 IS til ca 1600 kr, har den selv. Men pass på at det er IS utgaven du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...