Gå til innhold

Acer Aspire - Billige maskiner - mye arbeid

Anbefalte innlegg

Heisann. Fant ikke en relevant tråd å putte dette i.

Jeg ser at endel vurderer å kjøpe Acer, og gjerne i Aspire serien. Nå har jeg satt opp 3 forskjellige 3 Aspire maskiner med XP og jeg har følgende å si:

1. Grunnen til at jeg har lagt inn XP, er fordi maskinen ikke takler Vista. Dette gjelder Aspire maskiner som koster rundt 8000 eller lavere.

2. Å finne XP drivere til nyere Aspire maskiner er ikke enkelt, og lager masse ekstra arbeid, siden du er helt nødt til å lete endel. Det finnes en "skjult" ftp addresse som inneholder "unauthenticated XP drivers", men den er som sagt skjult / godt gjemt.

3. Sammenlign Lenovos support sider og Acers support side. Det er en vanvittig forskjell i hvor enkelt det er å finne ting. Jeg har selv en Thinkpad og har aldri vært plaget med å finne drivere o.l. til den. Med Acers support, har de bare samlet en masse informasjon som aldeles ikke trenger å gjelde den maskinen du sitter med. Greit nok Lenovos side er mere detaljstyrt (må vite type, modell nummer etc), men du finner det du skal ha.

Jeg vil gjerne høre ifra dere andre, som har satt opp XP på nyere Aspire maskiner. For min del, så vil jeg si at man kjøper seg arbeid eller problemer når man velger Acer.

Jeg vet at denne tråden kan oppfattes som en "whine", og det er den også. Ble bare så ufattelig frustert :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 100% enig i at det BURDE være støtte for andre operativsystem, ihvertfall både XP og Vista, men det er dessverre blitt ganske så vanlig at produsenter av "ferdigmaskiner" ikke lenger støtter XP dersom maskinen kommer med Vista. De regner vel med at de fleste brukerene ikke vet hvordan de installerer et nytt OS uansett og sparer da litt på å supportere færre OS ... :(

Sånt må du nesten egentelig sjekke på forhånd.

Et tips er dog at du kan ofte finen generiske drivere som fungerer greit på feridmaskiner, gitt at det er samme chipset osv.

Eksempelvis trenger du jo ikke å installere chipset driverene fra Acers supportside så lenge du finner de korrekte generiske Intel driverene (gitt at det er et Intel hovedkort de bruker).

-Stigma

Lenke til kommentar

Vel, selv kjøpte jeg meg en TravelMate maskin gjennom skolen. Jeg syns ikke det var så alt for mye arbeid med den, frem til jeg måtte formatere første gang. Ikke det at det var vanskelig å finne drivere og liknende på denne ftp siden som du snakker om, men pga. alt ekstra surret som Acer vil at du skal legge inn som; Empowering technology softwaren

Lenke til kommentar

Kjøpte forleden selv en Acer Aspire 2920Z, fordi jeg ville ha en liten snerten sak i jobbsammenheng. Greit nok.. Vista starta ganske smertefritt opp, men når jeg kommer til skrivebordet, begynner noe som heter Acer Launch. Den skal installere og konfiguere noe styr, men den låser seg helt opp på 5/23 og vil ikke videre. Ikke er det mulig å la være og installere det heller.. Noen som har vært borti dette?

Lurer på og bare installere XP, har ingen behov for Vista i det hele tatt. Hvordan bør jeg gå frem når jeg skal installere XP? Prøvde å sette i XP-CDen, men da fikk jeg beskjed om at Vista ikke ville la meg installere det. :p Og hvordan skal jeg finne riktige drivere? Må jeg bare skumme gjennom enhetsbehandling og ta det derfra?

Lenke til kommentar

Helt enig i overskriften på denne posten. Jeg har kjøpt min første og _siste_ AcerPC etter å ha brukt sykt med tid på å få den til å fungere slik jeg ønsker. Den var billig ja, 7k for veldig bra specs men neste gang slenger jeg i mer penger for å få kvalitet.

Kort sagt måtte jeg installere XP og lese meg grønn rundt omkring på forskjellige sider på internett for å få det til å funke sånn høvelig. 100% virker det som nesten umulig å få den til å "yte".

Problemet er kort sagt Acer sin fantastisk elendige/treige support (ja jeg har ringt dem, surfet på siden dems etter programvare/drivere osv.) og software. Hardwaren er det ingen ting i veien med, men det er programvaren som styrer det hele som er helt rævva.

Skal du ha en billig PC med mye for pengene og har god tid til å fikle med PCen før den virker "optimalt" er det bare å kjøpe. Hvis ikke, styr unna.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Selger Acer maskiner på fulltid, og kjenner meg igjen i noe av det som blir sagt her om Aspire modellene, Acer's billigserie. Disse blir kun levert sammen med Vista nå, siden de er utviklet for Vista. Acer sparer derfor tid og penger ved å supporte kun et OS.

Aspire modellene har også endel enkle løsningner i forhold til andre mer kostbare modeller, dårligere batterikapasitet, simplere chassis, simplere touchpad og tastatur for å nevne noe.

Dere som ønsker XP kan velge Acer sin TravelMate eller Extensa serie. Der får du alle modellene med Vista i tillegg til at XP er tilgjengelig med drivere og utilities for XP på supportsidene.

Vi har valgt å kutte helt ut disse Aspire modellene, siden verken pris eller kvalitet og støtte møter våre standarder for videresalg.

Disse Aspire modellene er de eneste de store kjedene selger, for de passer til deres prisstrategi, og du får kanskje ikkje muligheten til å velge mellom de, og en skikkelig TravelMate maskin der. Det er her de dedikerte forhandlerne kommer inn - de som har greie på det de selger, og verdsetter kvalitet fremfor laveste mulig pris. De selger disse maskinene. Greit nok, Aspire modellene ser bra ut på papiret, og kanskje designet også, men du får på ingenmåte utnyttet kvalitetene i disse komponentene, fordi brikkesett og programvare/Vista kveler hele ytelsen.

Dersom forbrukerne er villige til å betale litt mer, for en TravelMate, får du både bedre støtte for ønsket OS, og i tillegg en mye kjekkere, mer solid, og gjennomtenkt datamaskin.

Kjøpte forleden selv en Acer Aspire 2920Z, fordi jeg ville ha en liten snerten sak i jobbsammenheng. Greit nok.. Vista starta ganske smertefritt opp, men når jeg kommer til skrivebordet, begynner noe som heter Acer Launch. Den skal installere og konfiguere noe styr, men den låser seg helt opp på 5/23 og vil ikke videre. Ikke er det mulig å la være og installere det heller.. Noen som har vært borti dette?

Lurer på og bare installere XP, har ingen behov for Vista i det hele tatt. Hvordan bør jeg gå frem når jeg skal installere XP? Prøvde å sette i XP-CDen, men da fikk jeg beskjed om at Vista ikke ville la meg installere det. Og hvordan skal jeg finne riktige drivere? Må jeg bare skumme gjennom enhetsbehandling og ta det derfra?

Brød: Du har valgt helt feil maskin til jobbsammenheng. En TravelMate 6292 med Windows XP hadde vært rett maskin for deg. Ca. samme specs, med betydelig bedre støtte for jobbapplikasjoner, og utilities som fungerer. Den koster litt mer, men det er verdt det, kontra sitte i flere timer for å prøve å få til en Aspire modell som ikke vil. Tiden er da dyrebar :-)

Returner maskina og bestill en skikkelig datamaskin du kan bli fornøyd med.

Lenke til kommentar

Ja, Vista kveler maskinen. Derfor installerte jeg XP og jeg har nesten aldri sett en slik ytelsesforskjell før bare ved å skifte programvare/OS.

Tviler ikke på at andre modeller kanskje er bedre, men jeg har fått nok av Acer. Da særlig hvor lite kunnskap support hos dem har og dette med oppdatering av programvare/drivere som tar sykt lang tid hvis det i det hele tatt blir gjort. I tillegg er jo programvaren/driverne i seg selv dårlig skrevet/kodet fra før av.

Det er mer enn nok av andre merker å velge mellom. Og det trenger slett ikke være kjent hvis man finner gode erfaringer om den først. Jeg har en MPX KN1 bærbar som er inne i sitt tredje år nå. Aldri hatt en så bra bærbar i mine hender før. Supporten fra MPX sin side har også vært optimal hvis jeg har lurt på noe. Jeg kommer til å sørge den dagen den tar kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg er glad for at jeg er ikke den eneste som har nesten blitt gal av Aspire.

Et tips er dog at du kan ofte finen generiske drivere som fungerer greit på feridmaskiner, gitt at det er samme chipset osv.

Eksempelvis trenger du jo ikke å installere chipset driverene fra Acers supportside så lenge du finner de korrekte generiske Intel driverene (gitt at det er et Intel hovedkort de bruker).

Poenget mitt var at Acer skal ha driverne sine lagt opp på en enkel og grei måte. Det er rett og slett dårlig lite kundevennlig å ikke opplyse om hvor drivere ligger. Jeg har sittet med 2 feilmerka Aspire maskiner, der hardware ikke er i samsvar hva den er merka med. Det er litt teit å måtte prøve seg fram til den rette driveren, fordi at man ikke vet spesifikasjonen på maskinen.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Selger Acer maskiner på fulltid, og kjenner meg igjen i noe av det som blir sagt her om Aspire modellene, Acer's billigserie. Disse blir kun levert sammen med Vista nå, siden de er utviklet for Vista. Acer sparer derfor tid og penger ved å supporte kun et OS.

Aspire modellene har også endel enkle løsningner i forhold til andre mer kostbare modeller, dårligere batterikapasitet, simplere chassis, simplere touchpad og tastatur for å nevne noe.

Dere som ønsker XP kan velge Acer sin TravelMate eller Extensa serie. Der får du alle modellene med Vista i tillegg til at XP er tilgjengelig med drivere og utilities for XP på supportsidene.

Vi har valgt å kutte helt ut disse Aspire modellene, siden verken pris eller kvalitet og støtte møter våre standarder for videresalg.

Disse Aspire modellene er de eneste de store kjedene selger, for de passer til deres prisstrategi, og du får kanskje ikkje muligheten til å velge mellom de, og en skikkelig TravelMate maskin der. Det er her de dedikerte forhandlerne kommer inn - de som har greie på det de selger, og verdsetter kvalitet fremfor laveste mulig pris. De selger disse maskinene. Greit nok, Aspire modellene ser bra ut på papiret, og kanskje designet også, men du får på ingenmåte utnyttet kvalitetene i disse komponentene, fordi brikkesett og programvare/Vista kveler hele ytelsen.

Dersom forbrukerne er villige til å betale litt mer, for en TravelMate, får du både bedre støtte for ønsket OS, og i tillegg en mye kjekkere, mer solid, og gjennomtenkt datamaskin.

Lurer på og bare installere XP, har ingen behov for Vista i det hele tatt. Hvordan bør jeg gå frem når jeg skal installere XP? Prøvde å sette i XP-CDen, men da fikk jeg beskjed om at Vista ikke ville la meg installere det. Og hvordan skal jeg finne riktige drivere? Må jeg bare skumme gjennom enhetsbehandling og ta det derfra?

Brød: Du har valgt helt feil maskin til jobbsammenheng. En TravelMate 6292 med Windows XP hadde vært rett maskin for deg. Ca. samme specs, med betydelig bedre støtte for jobbapplikasjoner, og utilities som fungerer. Den koster litt mer, men det er verdt det, kontra sitte i flere timer for å prøve å få til en Aspire modell som ikke vil. Tiden er da dyrebar :-)

Returner maskina og bestill en skikkelig datamaskin du kan bli fornøyd med.

Får jeg retunert maskinen nå da? Har starta den opp, pakka ut, åpna forskjellig emballasje.. til og med fjerna de stygge klistermerka som var på PC-en. :hmm: Jeg kjøpte PC-en fordi jeg trenger en liten PC, en mobil PC.I tillegg var budsjettet litt stramt. Programvaren jeg skal kjøre krever omtrent ingenting heller. Jeg ønsker dog at maskinen ikke skal installere masse Acer-programmer som bare fryser under installasjon. Er eneste mulighet å konvertere til XP?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg har kjøpt ein Acer Aspire 2920Z og er veldig nøgd med han.

Likevel har eg tenkt å gå over til WinXP ettersom eg les at ytelsen blir betrakteleg heva. Sidan dette tydelegvis skal vera så vanskeleg lurer eg på kva eg bør førebu før eg gjer formateringa?

Er det nokon som har ein fin guide for overgang til XP?

Takk!

:D

Lenke til kommentar
2. Å finne XP drivere til nyere Aspire maskiner er ikke enkelt, og lager masse ekstra arbeid, siden du er helt nødt til å lete endel. Det finnes en "skjult" ftp addresse som inneholder "unauthenticated XP drivers", men den er som sagt skjult / godt gjemt.

kor kan eg finna denne "skjulte" ftp'en?

Lenke til kommentar

Stort sett er det bedre å laste ned drivere hos selve del-produsentene selv (Intel, Realtek, Sigmatel, Broadcom, Agere osv.), men det er dog ikke alle som det er mulig å laste ned drivere hos, så da må en ty til det Acer, Dell, Lenovo osv. har giddet å sy sammen.

Lenke til kommentar
Selger Acer maskiner på fulltid, og kjenner meg igjen i noe av det som blir sagt her om Aspire modellene, Acer's billigserie.

Har hatt 2 stk Travelmate 7720G i hus siden sept/ okt, men vi har hele tiden hatt problem når vi kjører på ekstern skjerm - 2 skjermsystem, da kutter skjermkortet. Den ene har vært inne hos Acer 2 ganger uten at det er blitt noen løsning. Nå har vi en Acer Aspire 7720G på "lån" - utprøving for evt. bytte. Ellers blir det nok pengene tilbake.

Irriterer meg grønn over all Acer programvare men Vista fungerer OK.

Med Aspire får vii blank skjerm med høy oppløsning, ser veldig bra ut det da så langt, så om den tåler 2 skjerms løsning blir det nok til at vi bytter fra Travelmatene til Aspirene, prisen i dag er vel omtrent lik på disse.

Men er Aspiren allikevel en simplere maskin????

De er stort sette hjemme, lite på farten med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...