Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor ofte skal man dusje?


Gjest medlem-125302

Anbefalte innlegg

jeg dusjer hver dag, ofte på kvelden siden jeg bruker aleminiumsklorid i armhulene, å da må være helt rein, dusjer også etter trening og gym osv.. vasker håret ca. hver dag.. det er da ikke noe galt i det?

Aluminiumsklorid skal være på over natta! Så vet du det, står på etiketten, så skal du vaske det bort om morgenen.

 

EDIIIT: Så ikke meninga, ser det nå, du dusjer for å være rein, så tørker du av om morran, right? :p Jaja, man skal være tørr også, det står det også :p

 

Men, jeg dusjer annenhver dag, 10-15min, men sliter med at jeg svetter, derfor jeg har aluklorid da. Men det er irriterende, når det blir like varmt her i Lofoten som i syden til tider :p Da hjelper ikke noe mot meg asså :p Men så skal det jo bades om sommeren, ikke geimes :p Så jeg klarer meg.

 

Å forresten, det vitenskapelige ordet for kukost er vel smergel?

 

Æ har vært i Smergel å kjøpt Fanta Exotic på boks, gutta :D

Siden det var på VT, så han sa vel egentlig Sverige, men det er ikke så lett å høre sånt smått, særlig ikke midt i en smergel-diskusjon :p

Endret av Seruka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dusje som regel annenhver dag. Kanskje jeg er heldig, men har ikke fett hår eller lukter svette viss jeg ikke har trent eller jobbet med noe tungt.

Viss jeg har trent eller gjort noe tungt gjennom dagen og er skitten så dusjer jeg.

For å si det enkelt, dusjer viss jeg er skitten. Men er ikke så redd min egen kropp at jeg dusjer så ofte at jeg kan få allergier osv.

Ikke bra å dusje for ofte,føler noen er nærmest hysteriske når det gjelder renhet.. Folk er rett og slett redde sin egen kropp og tar renhet til det ekstreme...

Dere som dusjer mye er kanskje rene, men dere ødelegger dere selv og får lettere allergi osv pga dere ødelegger\dreper den naturlige bakteriefloraen osv som er med på å holde kroppen frisk og rask. :)

Lenke til kommentar
Jeg føler at jeg må dusje hver dag, ekkelt med de som ikke gjør det.

Ekkelt? Det er ikke sunt å dusje ofte. Folk her inne er jo livredd for å lukte kropp (nei, jeg snakker ikke om svette). Såklart dusjer man hvis man lukter svette eller vondt på en annen måte, men hver dag er ikke bra, og laaangt fra nødvendig.

 

Skal vi vaske oss etter hva som er nødvendig, så hadde vi dusjet mye sjeldnere og vasket hendene mye oftere.

Lenke til kommentar
Jeg føler at jeg må dusje hver dag, ekkelt med de som ikke gjør det.

Ekkelt? Det er ikke sunt å dusje ofte. Folk her inne er jo livredd for å lukte kropp (nei, jeg snakker ikke om svette). Såklart dusjer man hvis man lukter svette eller vondt på en annen måte, men hver dag er ikke bra, og laaangt fra nødvendig.

 

Skal vi vaske oss etter hva som er nødvendig, så hadde vi dusjet mye sjeldnere og vasket hendene mye oftere.

 

Har samme holdningen som Manfred, håndvask er jeg veldig nøye på, men når det gjelder dusjing så vasker jeg meg ikke hver dag hvis jeg ikke trenger det og da helst også bare de stedene som trenger det mest, med en mild såpe.

Lenke til kommentar
Gjest Pappa til2
Jeg trodde alle dusjet hver dag. Vi lever i 2008, ikke i vikingitden. Personlig dusjer jeg 2 ganger om dagen, morgen og kveld. Kan aldri gå på skole eller annet om morgenen utenom å dusje, uten en varm dusj våkner man ikke. En kveldsdusj etter trening eller annet er alltid deilig. Dusjer 2 ganger hver dag. Har gjort det i alle år. Gjør ikke de fleste det? morgendusj og kveldsdusj?

Å dusje to ganger om dagen med såpe og sampoo er hverken nødvendig eller sunt.

 

Jaha, har du ein kilde til den henvisningen der? Eller er det kun dine egne meininger?

 

Ellers så føler eg det blir 'feil' å gå på jobb uten å ha dusjet på 2-3 dager(grøss..)

 

Hvor gammel er du og hvor lenge har du dusjet hver dag og 2 ganger om dagen. Har en sønn på 11år han dusjer hver morgen. Han trener 3 ganger om uken og da blir det dusj etter trening. De dagene det ikke er trening dusjer han vær kveld. Han har også problemer med søvn så det er også for å sovne.

Lenke til kommentar
Hei, jeg pleier å dusje hver morgen før jeg drar på skolen, men vennene og foreldrene mine mener at det er for ofte og at det ikke er sunt for verken huden eller håret. Håret mitt blir veldig fort fett og jeg føler meg svett og ekkel hvis jeg ikke dusjer. Samtidig hjelper det meg å våkne og jeg føler meg rett å slett bedre. Burde jeg slutte å dusje daglig?

 

Du burde dusje etter behov... Det er riktig at det ikke er bra for hud og hår å dusje så mye.. Det er heller ikke bra for immunforsvaret ettersom det sorstyrrer ph balansen på huden og evt. skjeden dersom du er jente...

Du har behov for å dusje når du føler deg uren, svett eller det er lenge siden sist du har dusjet det vil si 2 - 3 dager for oss ungdommer...

 

Det du kan gjøre for å gjøre dusjingen din sunnere er å kun vaske håret når du trenger det og variere mellom å bruke såpe og olje... bruk gjerne lav ph vardi på hele kroppen for å hjelpe immunforsvaret...

Lenke til kommentar

Å dusje, barbere seg og pusse tennene er alt kunstige greier som vi gjør fordi foreldrene og samfunnet har sagt til oss at vi må gjøre. Det var en tid da såpe og tannkrem ikke fantes, men mennesket levde likevel og klarte seg utmerket.

 

Om det blir krig i dette landet så omkommer vel alle som dusjer ofte, bare fordi de ikke får dusjet :D

Lenke til kommentar
Dusje som regel annenhver dag. Kanskje jeg er heldig, men har ikke fett hår eller lukter svette viss jeg ikke har trent eller jobbet med noe tungt.

 

Det sier de alle.

 

QFT!

 

Dusjer minst en gang om dagen (morgen), og gjerne en gang til hvis jeg har hatt trening. Må innrømme at jeg synes det virker direkte motbydelig å ikke dusje før skole/jobb.

Lenke til kommentar

Dusjer normalt en gang i uken, da med å helle en bøtte med vann fra elva nedenfor huset over hodet. Gjerne to bøtter hvis jeg skal velte meg i luksus. Er primært sett mot all form for rengjøring med moderne teknologi da det har stort energiforbruk og store ulemper. Hva funker vel bedre enn å bruke mose til svamp/vaskekost når du dusjer i deilig naturlig vann. Eneste jeg ikke liker er den hersens plastbøtten. Vurderer å hule ut en trestamme (som erstatning for bøtten) for å få det enda mer naturlig.

 

Neida, det var bare tanker fra min ønskebrønn om en idealistisk verden. Dusjer hver gang jeg har trent, og da går det sjelden mer enn èn dag mellom hver dusj...

Lenke til kommentar
Gjest såpe?

Noen som har godt tips til gooode såper for en gutt på 17 år?

Bruker dobbeldusj i dag, er ganske billig så vet ikke heeeelt om kvaliteten? Dusjer hver dag og har veldig tørr hud så prøver å skru ned på dusjinga hvertfall nå i ferien så får vi se!

 

Har også utrolig tynn hud på hendene og det er utrolig irriterendes. Noen som har tips til å få "tykkere" hud på hendene? Er det noe jeg spiser galt kanskje? Eller for å si det på en annen måte; hva bør jeg spise for å øke hudproduksjon på hender? Er egentlig bare ett problem på hendene. Bruker også fuktighetskrem hvis hendene blir tørre.

Lenke til kommentar
Hei, jeg pleier å dusje hver morgen før jeg drar på skolen, men vennene og foreldrene mine mener at det er for ofte og at det ikke er sunt for verken huden eller håret. Håret mitt blir veldig fort fett og jeg føler meg svett og ekkel hvis jeg ikke dusjer. Samtidig hjelper det meg å våkne og jeg føler meg rett å slett bedre. Burde jeg slutte å dusje daglig?

 

NEI!!!!! :nei:

Lenke til kommentar

Dusjer hver morgen før jeg skal på skole/jobb og før sosiale treff på kveldstid. Skal begynne på ny jobb som kan bli litt fysisk, så kan hende jeg må begynne å dusje etter jobb og.

 

Til dere som dusjer to ganger i uka og sjeldnere, dere er nødt til å sjerpe dere! Dere sier selv at dere ikke lukter vondt, men stemmer ikke, man lukter vondt og er rett og slett møkkete etter en uke uten å dusje. Dere merker ikke det selv, men alle andre merker det og det er EKKELT. Kjenner en som går med samme t-shorte flere dager og dusjer sjelden. Han lukter både svett (han veit det nok ikke sjøl) og ser tufs ut på håret og generellt (fordi han ikke barbere seg eller). Værre er det å ikke pusse tenna på flere dager, må jo lukte skikkelig drit av ånden din, det er heller ikke noe du merker sjøl. Vær så snill å ta deg sammen, tenk på omgivelsene og tenk på hva de tenker om deg. Jeg ville ikke følt meg noe særlig dersom jeg hang med en som ikke dusja mer en hvertfall annenhver dag.

Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg synes det virker direkte motbydelig å ikke dusje før skole/jobb.

Flott, it's all in your head...

 

 

Jeg ville ikke følt meg noe særlig dersom jeg hang med en som ikke dusja mer en hvertfall annenhver dag.

Da må du nok unngå en god del av jordens befolkning.

 

Tror dere man tok fram badestampen hver dag før i tida også? No way... det med å dusje hver dag er bare en (u)vane som enkelte har. Kan sammenlikne det med å ha støv på hjernen.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...