Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor ofte skal man dusje?


Gjest medlem-125302

Anbefalte innlegg

Dusjer etter trening og ellers når det måtte passe, ca. annenhver dag.

Det er nok av folk som er nødt til å tro at de ikke lukter, men det er bare fordi det ikke er sånt man kommenterer her til lands. Enkelte overrasker meg stadig med sin evne til å stinke ut rommet i tide og spesielt utide. Gjerne folk som kler seg sånn at man skulle tro de var mer opptatt av å være helhetlig freshe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dusjer hver morgen før jeg skal på skole/jobb og før sosiale treff på kveldstid. Skal begynne på ny jobb som kan bli litt fysisk, så kan hende jeg må begynne å dusje etter jobb og.

 

Til dere som dusjer to ganger i uka og sjeldnere, dere er nødt til å sjerpe dere! Dere sier selv at dere ikke lukter vondt, men stemmer ikke, man lukter vondt og er rett og slett møkkete etter en uke uten å dusje. Dere merker ikke det selv, men alle andre merker det og det er EKKELT. Kjenner en som går med samme t-shorte flere dager og dusjer sjelden. Han lukter både svett (han veit det nok ikke sjøl) og ser tufs ut på håret og generellt (fordi han ikke barbere seg eller). Værre er det å ikke pusse tenna på flere dager, må jo lukte skikkelig drit av ånden din, det er heller ikke noe du merker sjøl. Vær så snill å ta deg sammen, tenk på omgivelsene og tenk på hva de tenker om deg. Jeg ville ikke følt meg noe særlig dersom jeg hang med en som ikke dusja mer en hvertfall annenhver dag.

Så siden du kjenner en som ikke er kjent med ordet personlig hygiene, så er alle andre sånn også? Det er fullt mulig å utøve personlig hygiene uten å dusje hver dag, faktisk.

 

Det er ikke snakk om å gå med samme t-skjorte i flere dager, ikke pusse tenner, osv... Men så lenge du ikke jobber med noe fysisk eller trener, så er det noe hysterisk å si at du MÅ dusje hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Å dusje, barbere seg og pusse tennene er alt kunstige greier som vi gjør fordi foreldrene og samfunnet har sagt til oss at vi må gjøre. Det var en tid da såpe og tannkrem ikke fantes, men mennesket levde likevel og klarte seg utmerket.

 

Tennene til våre forfedre var nok langt ifra pene. Likevel hadde de et annet kosthold før i tiden, med mye mindre tilsatt sukker osv. som ødelegger tennene. Vi skal være glade vi har tannkrem og tannbørste i dag! :)

 

Når det gjelder dusjing, er det vel opp til hver enkelt hvor ofte man skal dusje. Dusj etter behov! Dusj og vask håret hver dag om det blir fett i løpet av dagen. Trener du med påfølgende svetting, er det naturlig å dusje. Som mange her påpeker trenger du jo ikke dusje hver dag om du ikke svetter som en gris eller ikke trener. Det får bli opp til hver enkelt. Mange føler seg sikkert mer komfortable om de dusjer hver dag, ofte fordi det er blitt en vane for dem. Stakkars hvis de noen gang våger seg ut på en fjellhytte der du må hente vann fra en brønn og vaske hendene med litt lunkent (og skittent) vann i en kollektiv balje etter et dobesøk. Bruk sunn fornuft! Ikke vær overrenslig! Det herper immunforsvaret! Vær heller ikke uhygienisk! Finn dine behov! ;)

 

Det som er blitt sagt om håndhygiene, er svært viktig! Ofte kan dårlig håndhygiene være en smittekilde og en bakteriebombe. Forresten..æææsj. Nå som jeg har sittet og skrevet på dette tastaturet, kunne jeg vel like godt stappet hendene i do. :hm:

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Det er ikke lurt å dusje både hud og hår hver dag! Håret blir mye fortere fett og slitt.

 

Om du føler deg svett om dagen, både før og etter trening, så bruk Stop 24! Det er en roll-on eller krem, som hindrer både lukt og som hindrer svetteutsondringene. Den hjelper faktisk og kjøpes på apoteket!

 

Herbal Essenses shampoo er fin å bruke, de er ikke dyre og finnes til mange forskjellige hårtyper. Balsam trenger du ikke bruke, men kur heller håret med Kerastase, som kjøpes til frisør. Da tar det lengre tid før håret blir fett, og det blir ikke slitt.

 

Jeg anbefaler dusjing av kropp annenhver dag, eller om du trener, så selvfølgelig dusj kroppen etter trening. Men ellers; annenhver dag. Hver morgen kan du ta en vaskeklut å vaske over de verste områdene. Håret kan du dusje hver tredje dag, om du kurer det også. Til dusjsåpe anbefaler jeg Dove Beauty care shower, silk care! Den er flott! :-)

 

Om du sliter med tørr hud hjelper det mye å smøre inn hele kroppen før du legger deg om kvelden.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Guest_MarilynM_*

"Jeg føler at jeg trenger å dusje hver dag"

 

Dette er skremmende synes jeg. Det virker som om mange har et veldig tvunget forhold til renslighet, og dusjing flere ganger om dagen er ikke bra! Spesielt ikke når de fleste bruker såpe/shampoo hver gang ihvertfall! :(

 

Jeg dusjer hver andre, noen ganger hver tredje dag, og bruker mild, økologisk shampoo og balsam, samt en skrubbevott, og blir ren. Jeg bruker ALDRI såpe i underlivet, ikke dr greve heller, kun rent vann. Bruker en helt naturlig deodorant, uten aluminium og parfyme. Jeg har av natur veldig tørr hud som blir værre hvis jeg dusjer oftere, og jeg har aldri fett hår. (Derimot blir det fett hvis jeg er i syden og dusjer ofte f. eks)

 

Jeg har mye sex, jeg trener 3 ganger i uka, og jeg er sjuk ca 1 gang i året. Og så har jeg venner og familie + en mann som garantert ville fortalt meg hvis jeg luktet vondt.. Har fortsatt til gode å høre det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...