luddrulf Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Har drevet og kjøpt inn deler til PC-en min den siste tiden, og idag satt jeg sammen spetakkelet. Når jeg slår på maskinen kommer denne velkomstskjermen frem, der det står "press del for setup, press tab for POST" eller noe i den duren... Og etter dette, hvis jeg da prøver å skal installere windows, blir skjermen svart, og sånn forblir den... specs: HK: asus P5N32-SLI Premium CPU: intel dual core 2 E6550 ram: OCZ 2 GB psu: gigabyte odin pro 800w gpu: gigabyte geforce 8500 gt kan og nevne at det er en ny (tom) harddisk som står i, WD 250 GB, IDE Og en nec DVD-RW sata.. Har prøvd en annen HDD som det var installert windows på, men da kom det: "lesefeil på disken, trykk ctrl+alt+del for å starte på nytt" Forslag??? Trenger sårt hjelp Edit: skriveleif Endret 20. februar 2008 av luddrulf Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Du kan jo begynne med å sjekke at harddisken er satt riktig i boot priority i bios.. Lenke til kommentar
luddrulf Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Du kan jo begynne med å sjekke at harddisken er satt riktig i boot priority i bios.. har prøvd det... Lenke til kommentar
Cefwyn Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Det er ikke tilfeldigvis Windows Vista du prøver å installere? Har vært endel som har opplevd problemer med Vista installasjon og Nvidia Geforce 8x00 skjermkort (blant annet jeg) hvor skjermen blir svart under installasjonen. Hos noen så hjelper det å plugge ut skjermen og plugge den inn i gjen, andre har større problemer dessverre. Hvis det er dette som skjer så sjekk litt på google så finner du mange tips til hvordan du kan få gjennomført installasjonen. Lenke til kommentar
luddrulf Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 nei, er XP pro.. Hm, ja jeg får prøve det da Pratet med en kompis av meg som hadde hatt samme problem med maskinen sin, og han fikk til å installere Win 2000, deretter kunne han installere XP..! Lenke til kommentar
luddrulf Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 har prøvd å installere win 2000 nå, men uten hell.. har og demontert maskinen tre ganger for å sjekke at alt av kontakter sto riktig, har reseta "cmos"(di der pinsgreiern på HK'et) men til ingen nytte... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Sjekk at disken(e) er riktig tilkoblet. Bruk f.eks. diskpartisjonseditoren Gparted. (Du laster ned et ISO-image, brenner det ut til CD, og booter fra denne CD-en.) Hvis du ikke får bootet fra CD-en, så har du et problem allerede der ... Hvis du får bootet, men Gparted ikke ser noen disker, da har du et annet problem. Alt dette må løses før du kan installere noe som helst. Du skriver at "skjermen blir svart" ; skjer dette før PC-en booter fra Windows-CD-en, eller skjer det mens den booter, eller skjer det etter den har bootet, men før selve installasjonsprogramemt starter, eller skjer det på et senere tidspunkt i prosessen? Hva om du ikke forsøker å installere noe, men bare sitter og ser på et eller annet i BIOS-oppsettet, hva skjer da? Ingen svart skjerm, uansett hvor lenge du sitter og stirrer? Jeg bare tenkte på om det kunne være et eller annet relatert til overoppheting av CPU'en. Det skjer jo en viss tid etter at PC-en er slått på, og det skjer gjerne mens du driver med noe annet, og da er det lett å tro at det er dette "andre" som er årsaken, mens det i virkeligheten er CPU-temp. Har du sjekket CPU-temp osv. i BIOS? Det er gjerne en egen side for "PC health" eller noe sånt. Lenke til kommentar
luddrulf Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 "Sjekk at disken(e) er riktig tilkoblet. Bruk f.eks. diskpartisjonseditoren Gparted. (Du laster ned et ISO-image, brenner det ut til CD, og booter fra denne CD-en.)" ja koblingene er riktige... hm, har du en link til meg? Hvis du ikke får bootet fra CD-en, så har du et problem allerede der ... Hvis du får bootet, men Gparted ikke ser noen disker, da har du et annet problem. Alt dette må løses før du kan installere noe som helst. "Du skriver at "skjermen blir svart" ; skjer dette før PC-en booter fra Windows-CD-en, eller skjer det mens den booter, eller skjer det etter den har bootet, men før selve installasjonsprogramemt starter, eller skjer det på et senere tidspunkt i prosessen?" Jeg kommer ikke så langt at jeg får begynt å installert, alt som skjer er at Asus-bildet kommer opp, og hvis jeg venter en stund lister den opp kontakter/innhold på HK'et, så kommer det "Disk boot failure, insert system disk and press enter" DVD-rom'en står som første boot-ting, HDD som andre... Hva om du ikke forsøker å installere noe, men bare sitter og ser på et eller annet i BIOS-oppsettet, hva skjer da? Ingen svart skjerm, uansett hvor lenge du sitter og stirrer? Jeg bare tenkte på om det kunne være et eller annet relatert til overoppheting av CPU'en. Det skjer jo en viss tid etter at PC-en er slått på, og det skjer gjerne mens du driver med noe annet, og da er det lett å tro at det er dette "andre" som er årsaken, mens det i virkeligheten er CPU-temp. Har du sjekket CPU-temp osv. i BIOS? Det er gjerne en egen side for "PC health" eller noe sånt. Hvis jeg bare sitter å ser på BIOS-skjermen så står den der, da skjer det ingenting nei. CPU'temp. ligger på ca 30 grader. Jeg begynner nesten å mistenke DVD-rom'en for å være noe defekt.. Når jeg hiveer i plata, så skjer det liksom ingenting, det virker nesten som om den ikke klarer å dra plata rundt.. Lenke til kommentar
luddrulf Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Har nå prøvd en annen CD-stasjon, men det er like dødt.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Gparted finner du her, men det ser ut som det er litt trøbbel med å komme inn der akkurat nå. En bootbar "LiveCD" finnes her. Det kan virke som om hovedkortet ditt ikke helt finner DVD-driven i forsøket på å boote. Har hovedkortet ditt en egen tast for å gå direkte til en boot-meny? "Press F8 for boot menu" eller noe sånt? Jeg hadde en PC som oppførte seg slik, men når jeg fikk opp boot-menyen og valgte "CD/DVD" i listen som kom opp, så fant den CD-en og bootet fra den. Det kan jo hende det er roten til alt ondt og at du ikke trenger GParted i det hele tatt ... edit: Den F8-muligheten (- hvis den er der -) kommer opp samtidig med "Press F2 to enter BIOS setup" e.l. Endret 20. februar 2008 av nebrewfoz Lenke til kommentar
luddrulf Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Ja, det er sånn at når man trykker F8 så kommer du inn på en "boot meny", har prøvd å gå inn på DVD-en derfra, men det lyktes ikke det heller... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hmm .. Kan det være at DVD-driven er koblet til "feil" SATA-port på hovedkortet? En SATA-port som er ment for RAID-disker og som kanskje til og med ikke støtter CD/DVD drives? Har du mulighet for å prøve en annen SATA-port? (Og DVD-driven får strøm, regner jeg med?) Lenke til kommentar
luddrulf Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 har prøvd 2 av 6 mulige SATA-porter på HK-et, skal gå å prøve di fire resterende. Ja, den får strøm. Må bare si at jeg er MEGET imponert over responsen på dette forumet! Raske og gode forslag Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 "We aim to please", men noen ganger bommer vi på skiva ... eller skyter på feil skive. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå