kevinedomm Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Hei, spør for en kompis her; Kanskje et dumt spørsmål, men får gå; På turtallet til NSR'en hans står det minimum 1000 omdreininger, hvorfor gjør det akkurat det? Når motoren går på tomgang går den litt under 1000, er det markert sånn for at sykkelen ikke har godt av å gå på så lav omdreining, eller er det fordi den ikke klarer å holde seg gående? For litt siden tok han den ut av garasjen for å fyre den i gang (for å få ladet batteriet) og han gikk inn igjen. En halvtime senere gikk han ut igjen til sykkelen, og da hadde motoren stoppet. Han fyrte den opp igjen, og han hørte en klakkelyd, og det var omtrent som det kom en klakkelyd for hver omdreining, men dette gav seg etter en liten stund. Så nå lurer vi på; kan det ha noe med at tomgangen er ekstremt lav? Står det minimum 1000 rpm på grunn av at det skulle ha noe med smøringen, eller er det for at sykkelen ikke klarer å gå skikkelig på tomgang da? På forhånd, takk for svar Endret 20. februar 2008 av Abn0rmal Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 fordi den ikke klarer å holde det gående ja. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Ok, det var det vi først trodde, men nå starter ikke sykkelen i det hele tatt, virker som om starteren ikke klarer å dra motoren, selv om batteriet er fulladet, klarer ikke trillstarte heller, hører bare skrape/kakkelyder. Begynner å lure på om den har skåret seg, men kan det skje når den har plenty med olje og aldri blitt herjet/trimmet med? Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 prøv å skifte plugg først, er det bra kompresjon? Prøv å sett sykkelen i første å dytt den, hjule skal da låses av kompresjon. ta ut pluggen, tørk den og putt den inn igjen og prøv å start, ta deretter pluggen av og lukt på den og se om den er fuktig av bensin. At den er skjært er lite trolig hvis den ikke er trimmet eller herjet med. hvis den får luft, har kompresjon og får riktig mengde bensin og luft skal en totakter starte. Prøv med startgass og. Du kan sjekke pluggen ved å legge den på sylinder toppen og brukte start motoren, du skal da se en gnist. skrape lyder osv høres ikke bra ut, kanskje en stempelring har knekt eller noe. Prøv kompresjonstesten jeg forklarte. stempelet kan også låse seg til sylinderveggen hvis det er skjært. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Glemte å nevne det, plugg var det første som ble byttet, men skal over til kompis'n å prøve igjen snart, skal se om hjulet låses av kompresjon, takk for tipset! Endret 21. februar 2008 av Abn0rmal Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Sykkelen triller på 1. giret med clutchen ute, bare at den rykker litt til for hvert skritt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) er ganske sikker på at hjulet skal låses du kan og prøve å sette tommelen oppå tennplugghullet og bruke starteren, hvis tommelen ikke blir blåst bort er det for dårlig komp, har du sjekket om den får bensin? Sjekket om den har gnist? glemte å si at det kan være slitte stempelringer og!!!! Endret 21. februar 2008 av medlem-16183 Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Hjulet trengs nødvendigvis ikke låse seg. Det kan som du sier, rykke for hver stempelgange. Sjekk at gnisten får plugg, å at det kommer bensin. Så driter du i startern og triller den sånn passe fart, slik du hadde hatt i 2gir, for så faktisk sette den i 2gir. Så gir du forsiktig gass. om du har chocke, prøv litt med den. Hey smint : Han sier at sykkelen rykker når han dytter han i 1 gir, med andre ord, det er god kompresjon og det er ikke nødvendig å sjekke med tommelen. I værste fall kan du kjøpe en kompresjons-tester hos biltema. Slitte stempelringer skjer ikke over natten, hvis du ikke skjærer den. Så kompresjonen burde være bra. Den er bra rå, kald eller har fått for mye suppe osv. Trill den igang. ekke noe mer. Endret 21. februar 2008 av JD_Scrubs Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Trillet den i 2. gir ned en lang melkesyrebakke, og den gav plutselig liv fra seg igjen, og nå starter den på 1 trykk Men takk for rådene, skal prøve det ut om det skjer noe lignende igjen Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Totalt motorstopp på vei fra skolen idag, får vell en kar til å se på NSR'en hans over helgen da. Lenke til kommentar
NoEvo Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 På turtallet til NSR'en hans står det minimum 1000 omdreininger, hvorfor gjør det akkurat det? Er det "min'x1000" som du ser på det bildet her:klikk du mener? Det betyr bare at tallene på turtelleren skal ganges med 1000 for å få riktig antall omdreininger som motoren gjør. "min'" står for minutt og viser at turtallet er antall omdreininger per minutt. Har ingenting med minimum turtall motoren må ha for å klare å dra rundt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 vel, jeg ville ikke hatt mindre enn 1000 rpm på tomgang så vi begge har vel rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå