Gå til innhold

mulig å få sikkelig skarpt bilde med raw?


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har et megazoom kamera, fujifilm s6500fd, som er ganske bra generelt og ligner på et speilrefleks(ikke at det har så mye med saken å gjøre)

 

Det kan bruks til raw, men spørsmålet mitt er om det er mulig å få sikkelig klare skarpe bilder(tilsvarende speilrefleks) hvis jeg bruker raw og redigerer på bilde etterpå!?

 

Jeg har enda ikke testa å bruke raw og er litt skeptisk til programvaren til fujifilm, som fulgte med kameraet....er det noe annet software som annbefales?

 

Hva med photoshop,eller hva det heter?

 

Ellers så ønsker jeg å si at jeg er ganske ny når det gjelder å ta bilder og dette er mitt først litt avanserte kamera, men jeg er sugen på å bli sikkelig "rå" på å ta bra bilder,spesielt natur og dyre bilder(mest makro), siden det er dette jeg tar mest av:)

 

dette er link som viser hvordan klare og skarpe bilder jeg mener(se bort ifra det første+ et par til):

 

http://www.arachnoboards.com/ab/showthread.php?t=116479

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke ekspert, men RAW er ikke magisk, likevel veldig kjekt for å unngå de begrensningene JPEG-formatet (inkludert kameraets interne JPEG-koder) skaper.

 

Du vil antagelig få bedre bilder i RAW, men p.g.a. faktorer som optikk og sensor, vil du neppe kunne slå et speilrefleks.

 

(Du kan jo forsøke å ta bilde av noe i gode forhold, hvor du tester med både RAW, konvertert gjennom programvare på PC-en, og JPEG rett fra kameraet.)

Lenke til kommentar
Du får ikke noe skarpere bilder ved å bruke RAW.

Når du tar i jpg vil kameraet gjøre en standard oppskarping av bildene, med raw gjør du dette selv og har større kontroll.

Resultatet blir ofte litt bedre enn å gå via jpg, men det krever en del trening.

 

Men bildet må være tatt med riktig fokus og kort nok lukkertid, er bildet helt uskarpt i utgangspunktet kan ikke all verdens oppskarping gjøre noe med det i ettertid (selv om Hollywood har sine fantasier)

Lenke til kommentar
dette er link som viser hvordan klare og skarpe bilder jeg mener(se bort ifra det første+ et par til):

 

http://www.arachnoboards.com/ab/showthread.php?t=116479

Nå er de fleste av bildene på førstesiden tatt med kompaktkamera som f.eks type: PowerShot A400, Nikon COOLPIX 5600, Olympus µ 820. Så du burde klare og oppnå like og kanskje også bedre resultater med kameraet ditt.

Lenke til kommentar
dette er link som viser hvordan klare og skarpe bilder jeg mener(se bort ifra det første+ et par til):

 

http://www.arachnoboards.com/ab/showthread.php?t=116479

Nå er de fleste av bildene på førstesiden tatt med kompaktkamera som f.eks type: PowerShot A400, Nikon COOLPIX 5600, Olympus µ 820. Så du burde klare og oppnå like og kanskje også bedre resultater med kameraet ditt.

 

Ok, men hva tror du de har gjort med bildene for å få dem såpass klare, behandlet dem i photoshop elements kanskje....eller brukt raw, så deretter "fiksa" på dem?

 

Bildene blir ikke så klare hvis man bare overfører bildene rett til datan.....har i hvert fall ikke jeg fått til med mitt!!

Lenke til kommentar
Ok, men hva tror du de har gjort med bildene for å få dem såpass klare, behandlet dem i photoshop elements kanskje....eller brukt raw, så deretter "fiksa" på dem?

 

Bildene blir ikke så klare hvis man bare overfører bildene rett til datan.....har i hvert fall ikke jeg fått til med mitt!!

Du må ha et godt kamera, god nok optikk og god nok belysning!

Du kan faktisk få gode slike bilder selv med en enkel kompakt, min første digital, en Nikon E3700 hadde god makro og ga flotte nærbilder!

Men til insektbilder som dette er det best med speilrefleks og makro med litt brennvidde, så må får litt arbeidsavstand og bedre lys.

Så kan man gjerne øke litt kontrast og skarphet for å få smell i bildet.

Du kan sikkert forbedre dine litt også, men er optikken dårlig får du selvsagt ikke best resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...