Gå til innhold

[løst] header: xls (charset query)

Anbefalte innlegg

Subject var litt vanskelig.. Problemet er at jeg prøver å lage en xls fil og har følgende headers:

header("Content-Type: application/xls; charset=UTF-8");
header("Content-Disposition: attachment; filename=Fil_navn.xls");
header("Pragma: no-cache");
header("Expires: 0");

Rader er newline separert, og kolonner er tab separert.

Men når jeg prøver å åpne denne filen i Open Office, så spør den etter "Character set" og jeg må velge UTF-8 manuelt (som ikke er særlig bruker venlig). Hvordan får jeg dette til og skje automatisk?

Edit: [løst] Etter litt forskning ser det ut til at løsningen litt lenger ned fungerer utmerket!

Endret av pulse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mest sannsynlig fordi du legger filen som vedlegg

Takker for svar, men det var nok ikke løsningen. Har problemer med dette i noen versioner av Micro$oft Ord, men i andre så fungerer det perfekt. I OpenOffice fungerer det aldri. Mulig det er der problemet ligger? Noen vet vet av en løsning? ps: Vil helst ikke mellomlagre fil på disk.

Lenke til kommentar

Funent ut av det?

Den fila inneholder vel ikke noe metadata om tegnsett.

Jeg tipper nettleseren bare starter det programmet som er registrert for den filtypen uten å sende informasjon den har fått via http headerlinjer som content-type.

Du kan jo undersøke om det er mulig å spesifisere tegnsett på en eller annen måte i xls fila?

Lenke til kommentar

Ikke funnet ut av det nei. Har prøvd med litt html koder i fila for å spesifisere tegnsettet, men det var ikke vellykket.

Men ettersom det jeg sender ikke er en fullverdig xls fil (det er jo bare tab og newline separerte verdier), så har jeg igrunn mistet troa på at det går pr idag. Regner med det er OpenOffice som ikke støtter dette like bra som MSOffice gjør dessverre.

Lenke til kommentar

Mener å ha sett en del php klasser som kan lage enkle xls filer. Har ikke sett på noen av de klassene så det kan godt hende at de også bare lager et csv format, men om de ikke gjør det så er det jo en smal sak å mate verdiene dine inn i en sånn klasse..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...