Gå til innhold

Og partisjonene mine forsvinner en etter en... Hjelp!!

tomcse

Anbefalte innlegg

Min lange, mørke natt startet etter at jeg kjøpte en WD 200Gb harddisk. Jeg clonet mine 4 partisjoner fra min WD 120Gb over på den nye, og samtidig utvidet jeg partisjonene til å fylle hele den nye disken. Brukte Norton Ghost 2002 til dette. Etter to dager klikket windows XP, nektet å boote, kun blåskjerm. Installerte Windows XP på nytt, og ting virket bra i nesten en dag. Så er plutselig de to partisjonene for DV-video og programmer borte vekk. Jeg har omfattende filmprosjekt på den ene, som jeg tilsynelatende har mistet.

Som jeg har innsett, er det en grense på 137Gb i Windows XP. Jeg har NTFS på alle partisjonene. Må jeg ha SP1? Gode tips? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen 137 GB grense i Win XP.

- Da du reinstallerte Windows på nytt brukte du hele disken til systempartisjon?

- Hvis ikke er det fullt mulig å gjenopprette de mistede partisjonene ved hjelp av et gjenopprettingsprogram, DERSOM partisjonene ikke er skrevet over med andre data. F.eks. PC Inspector File Recovery http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm

[edit]Har sjekket litt opp, og funnet ut at Windows XP ikke har 137 GB disk størrelse enabled som default. Du kan enable 48-bits LBA støtte i Professional slik:

start -> run -> regedit32

bla deg frem hit:

HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesAtapiParameters

endre "EnableBigLba" til 1.

Avslutt regedit. Ferdig.

I Home Edition slik:

bla deg frem til samme sted som med Professional

høyreklikk og velg "Add value" og fyll inn:

Value name: EnableBigLba

Data type: REG_DWORD

Value data: 0x1

Avslutt regedit. Ferdig.

[/edit]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...