Gå til innhold

har windows vista 64bit og er et stort problem det klikker

Anbefalte innlegg

hei. jeg har windows vista 64bit og når jeg enten spiller eller bare på internet så fryser dataen så jeg må restarte alt fryser kan ikke se noe bare en svart skjerm frysingen skjer random har skjedd 2-3 ganger at skjermen slukner blir svart og dataen går hører spillet i bakgrunen..

en antall ganger har det fryst menst jeg spiller da blir skjermen lilla og alt fryser .

jeg blir så iritert siden er en splitter ny data .noen som kan gi meg noen svar om hvorfor dette skjer og kanskje veilede meg igjennom dem . et eller annet plz blir så frustrert av all denne klikkingen og ustabiliteten at jeg snart knuser den .....

deler:

XFX nforce 680iSLI

XFX geforce 8800gt 512mb

intel pentium E6850

550W strømforsyner

2 hardisker raptor og western

Takker for alle svar jeg får håper dette hjelper med en post på diskusjon.no

MVH Eirik.

Endret av companyofheroes15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt korrekt, Crossfire. Driverne til både skjermkort og hovedkort finner du her. :)

Har du sjekke om temperaturen på prosessoren (CPU) og skjermkortet (GPU) er høy? Dersom temperaturen blir faretruende høy begynner PCene å klikke og/eller henge.

Jeg har ikke testet dette programmet selv, men et googlesøk tilsier at SpeedFan skal kunne fortelle deg hva temperaturene er.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Det varierer en del. Prosessorer pleier å få problemer ved 70-90 grader, men skjermkortene kan tåle opp mot 100-125 grader før de får trøbbel.

Som regel burde man ha en CPU-temperatur under 60 ved last (f.eks kjører spill, 3Dmark, o.l) og under 80 grader på skjermkort ved last. Men jo lavere jo bedre. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Kan være det ja. Siden du sier det er en helt ny PC så antar jeg det ikke er masse støv, hybelkaniner og lo i vifta og kjøleribba til prosessoren, og at vifta på CPU-kjøleren fungerer/spinner?

En annen mulighet er at kjøleren ikke sitter ordentlig på eller at du har brukt for mye eller for lite kjølepasta dersom du tok på dette selv med egen tube.

Du kan teste å ha åpent kabinettet mens du tester spill/programmer som vanligvis kræsjer. Da får PCen ny og kald luft, og man finner fort ut om problemet skyldes dårlig kjøling.

Til slutt kan det også være feilmålinger. Jeg har hatt PCer som har hatt alt fra -150 grader til over 200 grader pga. feilmålinger. Som regel vil en BIOS-oppdatering korrigere for slikt. Men sjekk at kjøleren sitter ordentlig på før du går drastisk til verks. :)

PS. Om du kjører noen tunge programmer, f.eks spill som får PCen til å klikke eller 3Dmark med CPU-test, så kan du åpne PCen og kjenne på kjøleren om den er varm. Dersom den ikke er spesielt varm tyder det på at lite varme overføres fra prosessoren til kjøleren og at problemet ligger å dårlig montert kjøler. Om den er varm, spesielt omtrent som om du brenner deg på den, burde det tyde på at varmeoverføringa fra prosessor til kjøler er i orden.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Hvordan påføre har vært gjenstand for debatt helt siden jeg ble medlem på forumet her. Men et lag omtrent på tykkelse med et tynt papir er hva omtrent alle er enige om, og det er et slikt tynt lag som følger med på boxed-kjølere. For mye pasta kan virke isolerende, mens for lite kan gi mindre kontaktareal mellom kjøleren og prosessoren pga. små ujevnheter i kontaktflaten mellom disse to. Og det er disse små ujevnhetene kjølepastaen skal utfylle. :)

Selv fjerner jeg pasta med en klut som kan kastes og som ikke loer, mens andre sverger til fancy sprit som ikke legger igjen rester etter fordamping.

Her er noen tråder jeg fant etter et raskt søk i Prosessor-kategorien med en del kjekke tips :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Vannkjøling har jeg absolutt null erfaringer med, så om du skal kjøpe anbefaler jeg deg å lage en tråd om det her :)

Men vanligvis skal det ikke klikke når det er "bare" 65 grader. Det kan være at det er påslått en temperatur-sikring som slår av eller restarter PCen din automatisk når temperaturen når et viss nivå, f.eks 65 grader. Dette kan du endre på om du går i BIOS ved å trykke F1 eller DEL (står som regel "Press F1 to enter setup" o.l.) under oppstart mens PCen teller minne, sjekker diskene, et cetera. Jeg vil ikke anbefale deg å skru denne helt av, men bare øke den dersom den står på noe lavere enn 75 grader for å sjekke om det er denne som slår ut.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Det høres ut som problemet beskrevet i denne artikkelen. Det er et utbredt problem når man bruker kombinasjonen Raptor og et 8800 skjermkort. Jeg hadde faktisk problemet selv når jeg gikk over til Vista, men for min del var løsningen å gå over til x64 utgaven av Vista Ultimate så den løsningen er jo ikke til stor hjelp for deg.

Lenke til kommentar
Det høres ut som problemet beskrevet i denne artikkelen. Det er et utbredt problem når man bruker kombinasjonen Raptor og et 8800 skjermkort. Jeg hadde faktisk problemet selv når jeg gikk over til Vista, men for min del var løsningen å gå over til x64 utgaven av Vista Ultimate så den løsningen er jo ikke til stor hjelp for deg.

oom jeg går over til XP da`? vil alt fikse seg`?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...