Gå til innhold

Beste ungdoms stereo-anlegg til rundt 15K

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sparer opp til et nytt annlegg. Tingen er at jeg er litt usikker på hva jeg skal kjøpe.

Jeg er veldig sugen på Cerwin Vega, men er åpen for andre, og kanskje bedre alternativer.

Planen er at jeg skal ha dette anlegget lenge, og ha det med meg når jeg flytter ut osv.

Musikken jeg hører på er for det meste tecno og hiphop, men andre skjangre er også involvert ;).

Jeg tenker å bruke rundt 15k for høyttalere + forsterker(e)

Det jeg har sett meg ut så langt:

Høyttalere:

Cervin Vega CLS 215 eventuelt Cerwin Vega CLS 15

Forsterker:

Cerwin Vega effekt forsterker

Er veldig takknemlig for hjelp her :)

-vinzenT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CV passer din musikkstil ganske bra, med mye bass og mulighet fr å spille øredøvende høyt.

Men dersom du har planer om å ta med deg dette anlegget videre, så må du tenke deg litt om.

For det første kan du ha endret musikksmak, du kan flytte til et sted hvor det ikke er særlig praktisk med fire 15" basser, eller du kan rett og slett få lyst på hjemmekino.

Det sisste er ikke noe stort problem, for de fleste stereoanlegg lar seg enkelt oppgradere til hjemmekino ved å kjøpe en senterhøyttaler, et par bakhøyttalere og en grei surroundreciever, men de to andre punktene bør du ta deg tid til å tenkte gjennom.

CV er først og fremst laget for å spille høyt. "PA for stua", "the LOUD speaker company"; det sier sitt.

Lydkvaliteten er ikke helt i toppklasse fra CV, så hvis du er på jakt etter noe du kan finlytte til, så kan det være en fordel med noe annet.

Personlig vil jeg anbefale et godt par gulvhøyttalere, eller eventuellt et godt par stativhøyttalere + en subwoofer. (Eller gulvstående + subwoofer på sikt ;)).

Det er lite annet som klarer å lage like mye lyd som CV, spessielt prisen tatt i betraktning; men de tar igjen på andre punkter.

Men et lite forslag er Dali Concept 6 forsterket av en NAD C355BEE, med en SVS PB12-NSD som kan lage liv i rommet.

Der har du ikke bare et mer vellydende anlegg, (i mine ører), men også et ypperlig grunnlag for en eventuell hjemmekino-løsning.

Et par Dali Concept 2 og en Concept CT koster deg "bare" 3600kr, og noen dyr og kraftig hjemmekinoreciever trenger du ikke hvis du beholder C355BEEen som effektforsterker for Concept 6 høyttalerene ...

Andre liknende løsninger finnes også, hvis du er interessert i dem :)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

takker for flott svar ;)

Tingen er at jeg er av den typen som når jeg hører en sang jeg liker, så fyrer jeg den opp på full guffe. Jeg liker også å få etasjen over meg til og riste når jeg er alene hjemme osv. Da

er det vell en sjanse at plutselig en dag, så blåser jeg ett element eller to.

Jeg har lyst på et annlegg som kan spille rent osv. men jeg er egentlig mer interressert i et annlegg som tåler hardt kjør og litt røffere behandling. Da føler jeg at høyttalere fra f.eks DALI og B&W blir litt for "pinglete". Det finnes ikke noe mellomting? hehe..

En annen ting er jo at det alltid er kjekt å brife med syk bass når jeg har venner på besøk ;)

-vinzenT

Lenke til kommentar

Stort bedre subber enn SVS får du ikke til den prisen, helt seriøst.

DET er noe å briefe med ;)

Både B&W og Dali kan spille ganske høyt, det vil si så høyt at det gjør vondt i ørene hvis du kjøper de rette modellene.

Angående det med å spille så det rister i etasjen over, så har jeg klart det med mine 7" stativhøyttalere og en 2x50W NAD forsterker.

Med riktig plassering, og i rette rommet, så kan du få til det meste ;)

Hvor stort er rommet du skal ha anlegget i?

CLS-215 krever litt plass, både for å spille bra, og for å fysisk få plass.

Dersom du har det typiske "gutterommet" på 10-12 kvadrat, så er det ingen god idé med 215.

Du kan jo se litt på kombinasjonen Dali Concept 10 + NAD C372

Det skal spille veldig høyt, men samtidig også spille mer "nøyaktig".

En løsning med en aktiv subwoofer anbefaler jeg fortsatt, for det vil gi skikkelig bass!

Lenke til kommentar

Må si meg litt imot deg Bluum, nå har ikke jeg hørt så veldig mange annlegg. Men av det jeg har hørt så klarer det ikke å stille opp mot noen skikkelige CV'er når det kommer til skikkelig bass. Har blant annet hørt B&W DM604 sammen med B&W ASW 1000. Og dette var ikke i nærheten av CV VE15 når det gjelder bass.

Har selv VE-15 og er godt fornøyd med de.

Lenke til kommentar

Til et gjennomsnittlig gutterom så passer det nok bra med CV VE-8 eller CV CLS-10. CLS-10 tåler mer effekt og kan nok gi mer trøkk, men VE-8 er heller ikke noen pingle.

Er som de sier på hifiklubben: "Klart det finnes små høyttalere fra Cerwin Vega også, de høres bare så mye større ut."

Lenke til kommentar

De Dali Concept 10 høyttalerne virket meget interressange. Tingen er vell det at ingen høyttaler til samme pris slår CV når det kommer til bass og slaglengde, men de fleste andre høyttalerne spiller renere og finere lyd, og de er kanskje mindre fysisk. I mitt tilfellet så trenger jeg vell ikke så veldig fintspillende høyttalere med tanke på musikk-stilen min, men så er ikke rommet mitt så veldig stort, og det spørs jo litt om jeg får brukt den enorme kraften i CV nokk til at jeg ofrer både mer plass og mindre renere lyd til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...