Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan effektivt skjule kabler?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en kamerat som ba meg spørre litt rundt på hvordan man effektivt skjuler kabler. Han har en TV med et bord slik illstrasjonen viser under. Problemet er at det er fem kabler, to HDMI, en VGA, en strømkabel og en tynn RCA-kabel. Hvordan kan man best skjule dette uten å helst drille skjulere fast i veggen? Altså kanskje en lettere måte å gjemme kablene på. Tanken er at det helst skal gå an å bytte ut en kabel uten å rive opp hele løsningen.

Hva synes folket, best med en stor skjuler eller flere små? To på hver side?

Tenkte på noen form for hvite skjulere som kan males i veggens farge for å blende bedre inn? Hvor finner man slikt?

Alle konstruktive tilbakemeldinger mottas med takk.

post-110551-1203453834_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville lagt en kanal, vet ikke om det er det du kaller skjuler?

personlig syns jeg èn kanal rett ned i senter er penest

det går selvfølgelig ann å feste med noe god dobbeltsidig tape, men tror man får problemer hvis man trenger å åpne lokket. så det beste ville vært å skru fast.

Lenke til kommentar
jeg ville lagt en kanal, vet ikke om det er det du kaller skjuler?

personlig syns jeg èn kanal rett ned i senter er penest

det går selvfølgelig ann å feste med noe god dobbeltsidig tape, men tror man får problemer hvis man trenger å åpne lokket. så det beste ville vært å skru fast.

Med kanal, tenker du slike hvor den ene flatsiden skrues fast i veggen, mens den andre delen klikker på plass på denne? Har du noen linker/bilder å komme med slik at jeg ikke misforstår? Dette hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Takk for svar til dere begge.

SirAmp: Var de jeg trodde du mente ja, men jeg er redd det blir for tynt med slike. Med mindre det finnes flere bredder på dem? Har bare sett en standard i butikkene jeg.

Rikky: Veldig kule, men kanskje litt overpriset? Det var i hvert fall mer den typen kameraten min tenkte. Ser at det er 2,5 meter, jeg trenger maks 0,75 meter. Tipper rundt 50 cm. Så kanskje noe billigere er mulig å få tak i?

En tjukk på midten blir kanskje best ja.

Lenke til kommentar

Fant disse på Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=17195697

De tykkeste der er 38x16 mm, altså kan det hende jeg må ha to slike ved siden av hverandre. Det har nok ikke kameraten min egentlig ikke lyst til, men mulig det ikke blir så stygt allikevel. 38 mm er ganske mye plass, men 5 kabler... Må nesten se an. Men dette er altså det beste forslaget innenfor rimelige økonomiske grenser.

Hvordan vil maling sitte på disse?

Lenke til kommentar

Det her høres kanskje voldsomt ut, men gjort på en time om du har litt praktisk sans.

Ta av et panelbord, fell inn kanal bak panelbordet, SKRU på panelbordet igjen, lag 73mm hull bak tv inn i kanalen, og blend av med standard vegglokk.

Synes ikke, og om du trenger flere kabler skrur du løs vegglokket og slipper den ned gjennom kanalen. TEK kanal er egnet.

Lenke til kommentar

Helt knall, enkelt og grei løsning du beskriver comsy :thumbs: men vanskeligere å få til hvis det f.eks er gips vegg.

Er egentlig bare å bore et 73mm hull oppe og et nede. Pass på stendere o.l. da i noen tilfeller de går på tvers. Isolasjon kan også være en irritasjons faktor men sjelden noe problem å få gjennom kablene for det.

bruk en tommestokk av plast el. lignende som du teiper kablene på og trekker gjennom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
;) men ble usikker på om det faktisk var konstruktivt eller destruktivt forslag jeg kom med.. ? hehe

Det kommer nok helt an på hvordan forslaget blir utført i praksis. ;)

Lenke til kommentar

Hei hei alle sammen,

Takk for mye smarte svar, måtte bare få klarerte de siste idéene med vedkommende da dette innebærer en mer permanent løsning.

Først og fremst vil jeg bare si at den løsningen med hull i veggen var veldig lur. Det er snakk om gipsvegg, så bør gå greit å bore i topp og bunn og dra gjennom. Kameraten min nikset denne ideen ettersom han ikke ville lage såpass store permanente hull (sikkert vanskelig å gipse over), men jeg likte dette veldig. Har et liknende scenario selv hjemme, dog ikke med så mye kabler, men der er det helt klart fordel å føre alt bak gipsveggen. Et par oppfølgingsspørsmål der:

1. Er det noen form for brudd på standardkontrakter/avtaler rundt forsikring å dra blant annet strømkabler mellom gipsvegg og isolering (glava).

2. Hvordan fører man den gjennom dersom man skal ha la oss si 2-3 meter, føler målestokken ikke strekker til da.

3. Hvor vanskelig vil det være å tette et slikt hull? Har aldri skjønt prosessen med å tette hull i gipsvegger, men skal nevnes at det er standard gips med tapet og maling over.

Men for å ikke spore tråden av helt, så skal jeg kommentere resten:

Dewil: det du har fått til i din tråd er helt konge, den biten med ledningene så meget hendig og lett betjenelig ut.

fLeReK: hva slags har du sett på Hifi-Center-kjeden? Er det standard hvite som nevnt tidligere, krummede aluminum eller et annet slag? Fant ingenting på websidene deres.

SirAmp: litt redd for hvordan malingen vil sitte, spesielt på det som er av plastkanaler, men tenkte å maske hele med markeringsteip for så å male to strøk over, bør ikke det gå greit?

Dewil og cosmy; det var et meget konstruktivt og godt forslag, all ros til dere.

Endret av SDWWE
Lenke til kommentar

kan svare deg på punkt nr. 3:

Hvordan tette hull i en gipsvegg?

spørs jo hvor stort det er, men man burde skjære hullet sånn at det er en firkant, f.eks 10X10cm

så trer man lekter bak eksisterende gipsplate, langs kanten på hullet, slik at ny plate kan festes i denne.

nå skjærer man til en ny gipsbit som passer i hullet, også fester du denne med skruer til lekten du satte opp tidligere.

nå er det bare sparkling og maling som gjenstår. og vips, hullet er borte! :)

skjønte du noe av det? eller vil du ha en liten skisse på det og?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...