Gå til innhold

Trenger jeg denne beskyttelses dingsen for tven min?

Anbefalte innlegg

For ett år siden tror jeg det ble opplyst om at Flatskjerm sammen med jording, tvantenne/kabelnett var brannfarlig. Denne dingsen fulgte ikke med tven min og lurer på om jeg må ha en slik?

jeg har i dag kabeltv koblet til dvdopptaker så igjenom en splitter for å sende trådløse signaler også en scart til tven.

I dag fikk jeg ett kraftig støt da jeg drev å kobla opp kabler og hengte de opp langs veggen. Har lagt merke til det før også....

Lurer på om det har en sammenheng, for virker som om dvd opptakeren min spredde greiene. For greide å ta knekken på en inngang på forsterkeren da jeg sjekka kabelen for knitring...

Så jeg kobla først ut de to antennekablene (to kobla sammen begge med 90db filter og godkjent for HD)

Så kobla jeg ut strømmen og tilkoblinga til forsterkeren. Det eneste som var igjen var scart kabelen til tven... og tenkte ikke på den og skulle flytte litt på de to antennekablene og fikk meg en kraftig overaskelse og ett kraftig støt, begge hendene er litt numme :S

og lurer derfor på om jeg må ha en slik dings?

vell og merke er tven min koblet til en jordet sjøtkontakt, men selve kontakten i veggen er bare vanlig...

men selve strømkabelen til tvskjermen er jordet.

er vist det som er viktig, men så lenge jeg har den først innom en dvd opptaker har jeg ikke trodd det var så viktig

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147725

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du snakker om er et galvanisk skille. Det er kun nødvendig (hvor nødvendig diskuteres kraftig blant de som har greie på det) hvis TV-en er koblet til en jordet kontakt. Om selve ledningen er jordet spiller ingen rolle så lenge ikke kontakten med strømnettet er jordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...