Gå til innhold

"Ikke en hunderase for uerfarne" - men hvordan bli erfaren?

Anbefalte innlegg

Jeg kunne kanskje tenke meg å skaffe meg en hund etter hvert. Det er ikke nært forestående, siden det er umulig å si når jeg vil få økonomi til det, men jeg liker å lese om de forskjellige rasene. Jeg kunne tenke meg en stor hund, og egentlig synes jeg rottweilere er superkoselige, men det er voldsomme hunder på mange måter, og jeg kan godt se for meg at en slik hund i ukyndige hender blir veldig farlig. Drømmehunden er kanskje derfor riesenschnauzer; jeg har passet på en slik før, de ser helt fantastiske ut, er veldig søte og morsomme og kler ikke minst mitt eget rufsete utseende veldig bra. Men så var det dette med at den "ikke er for uerfarne", da.

Hvordan en rase ikke er noe for nybegynnere varierer nok, kan jeg tenke meg. Noen hunder blir umulige og river ned huset, andre kan bli sure og ulydige, mens noen kan bli direkte livsfarlige.

Spørsmålet er i hvor stor grad og hvordan det er mulig å opparbeide seg erfaring og kyndighet på forhånd, slik at jeg kanskje kan starte på en litt mer krevende rase, selv om det blir min første hund. Jeg vet at en hund ikke på noen måte er en katt og at hundehold er både krevende og kostbart, men en ting er å vite, en annen ting er det å gjøre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo forskjell på førstegangseiere. Noen har også mange hunder, hvor alle er ulydige beist som er til påkjenning for alle rundt.

Du har jo som du selv sier, varierende grader av "feilstimulerte/oppdratte" hunder. I forhold til rase og individ er det jo forskjellig hva slags negative veier de velger å slå ut.

Jeg tror en Riesenschnauzer kan være en grei førstegangshund for en person som er ordentlig interessert i hunder, og som gidder å gå kurs og lære seg om atferd hos hunder. For det er nemlig viktig å vite hva man har i hendene, hvordan man skal få frem/vekk atferder, og hva som er normal oppførsel hos den rasen og ikke.

Ordentlig erfaring får du ikke før du står der og klør deg i huet og lurer på hva som nettopp skjedde :p

Har du en hundeklubb eller hundeskole i nærheten av deg?

Lenke til kommentar

Hvordan bli erfaren? Du kjøper først en Dvergschnauser for å øve deg, og så kan du oppgradere etterhvert ? :p

"Ikke for førstegangseiere" er ett vidt begrep. Er person som har hatt 3 chihuahuhaer erfaren nok til å plutselig kjøpe en Dobermann? Ikke uten videre.

Jeg vil påstå at man er erfaren dersom man kjenner rasen, vet hva den krever av deg, og er villig til å arbeide mye for å innfri kravene som stilles til deg som hunde-eier for å eie en rase som av mange blir sett på som krevende.

Lenke til kommentar

Man kan lese seg ihjel og se programmer om hund til man blir grønn, men når man får en hund i hus, blir det helt annerledes. Man kan vel egentlig aldri bli forberedt på det å ha hund hvis man ikke har hatt det. Erfaringen kommer med det syns jeg. Learning by doing. At man har hund og får erfaring sånn sett. Men det er jo greit å ha litt tips i bakhodet som man har lest, hvis det skulle være bruk for det.

At hunder ikke er typiske førstegangshunder er mer på hvordan de er å oppdra og sånn. Det finnes store kontraster ute å går. Jeg fikk min dobermann som førstegangshund, og jeg er ikke i tvil om at det finnes 100 andre raser som har vært og gjort det enklere for meg, men samtidig har det gått bare bra, fordi jeg har tatt arbeidet veldig seriøst, og ønsket en god hund og var forberedt på at rasen var krevende og aktiv.

Lenke til kommentar

Kort fortalt:

Sett deg inn i hva det er å ha hund i hus. Les alt av hundebøker. Prat med andre som har den rasen du har lyst på. Spør deg selv om du virkelig har tid og erfaring til akkurat den rasen. Ta kontakt med hundeklubben nær deg.

Trenger ikke være verdensmester og hatt hund i tyve år for å skaffe seg en stor rase.

En Malinois (en av de fire belgiske fårehundene) f.eks er ikke en hund som er en typisk førstegangshund. Da den er en tjenestehund, og ikke familiehund ;) Derfor er det viktig å vite hva du setter deg inn i. Føler du selv at du er klar for en bestemt rase så why not ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...